رضوان حکیمزاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تکالیف نوروزی دانشآموزان گفت: برنامهای که اعلام کردیم و برای همه مدارس لازمالاجراست، برنامه «عید، هنر و داستان» است. این فعالیتها هم جنبه الزامی دارند و هم انتخابی.
وی افزود: هر دانشآموز باید حتماً یکی از این فعالیتها را انتخاب کند و این انتخاب به عهده خود دانشآموز است؛ چه انتخاب محور ادبیات باشد، چه هنر، یا حتی انتخاب بین فعالیتهای ادبی مانند داستاننویسی یا داستانخوانی. دانشآموز باید حتماً یک فعالیت را انجام دهد و این امر الزامی است، زیرا هدف از این فعالیتها تقویت مهارتهای زبانی، خواندن، نوشتن و پرورش خلاقیت است. استفاده از بستر داستان و هنر باعث ارتقای مهارتهای دانشآموزان میشود.
حکیم زاده در ادامه افزود: امسال که نوروز با ماه مبارک رمضان همزمان شده، سعی کردیم در فعالیتهایی که معرفی کردیم، یکی از محورهای اصلی را به برنامههای رمضانی اختصاص دهیم تا دانشآموزان بتوانند آثار هنری و ادبی مرتبط با این ماه تولید کنند. با توجه به نتایج بسیار خوبی که در سالهای گذشته کسب کردیم، امیدواریم این فعالیتهای خلاقانه با حمایت خانوادهها و هدایت مدارس به شکل مطلوبی اجرا شود. بهجز این فعالیتها، برنامه دیگری به عنوان تکلیف نوروزی نباید به دانشآموزان داده شود.
حکیمزاده همچنین توضیح داد: در دستورالعملی که به مدارس ارسال کردیم، مشخص شده است که پس از تعطیلات عید، دانشآموزان در گام اول آثار خود را در کلاسهای درس ارائه خواهند داد. سپس در سطح مدرسه، منطقه و استان، تلاش میکنیم تا آثار دانشآموزان را به نمایش بگذاریم. نوشتن متون همواره یکی از جذابترین و خلاقانهترین فعالیتهایی بوده که دانشآموزان انجام دادهاند.
وی گفت: در جشنوارههای پژوهش دانشآموزی، یکی از محورهایی که در نظر گرفتهایم، پژوهشهای ادبی و هنری است. از میان این آثار، میتوانیم استعدادهای برتر را شناسایی کنیم. در این دستورالعمل مشخص شده که این استعدادها شناسایی شوند و به آنها بازخوردهای مثبت و سازنده برای بهبود فعالیتهایشان داده شود. همچنین فرصتی فراهم میشود تا استعدادهای خاص ادبی و هنری شناسایی و به کانونهای فعال در این زمینه معرفی شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: معلمان نمیتوانند به صورت فردی و خارج از چارچوب برنامه «عید، هنر و داستان» به دانشآموزان تکالیف سنتی بدهند. اگر قرار است تکالیفی به دانشآموزان ارائه شود، باید در قالب همین فعالیتهای خلاقانه و هنری باشد. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که اگر دانشآموزی احساس کند معلم به دیگران تکلیفی نداده اما به او تکلیف داده است، این مسئله به لحاظ تربیتی مناسب نیست و ممکن است تأثیرات منفی بر روحیه و انگیزه او بگذارد.
وی ادامه داد: تجربه سالهای گذشته نشان داده است که اگر تکالیف نوروزی در قالب فعالیتهای خلاقانه و جذاب طراحی نشوند، احتمالاً والدین مجبور خواهند شد در روزهای پایانی تعطیلات، مانند 13 فروردین، خودشان این تکالیف را انجام دهند. این مسئله نه تنها به اهداف آموزشی ما کمکی نمیکند، بلکه باعث ایجاد فشار و استرس برای خانوادهها نیز میشود. بنابراین، تأکید میکنیم که تمام تکالیف باید در چارچوب برنامه «عید، هنر و داستان» و با رویکردی خلاقانه و مشارکتی طراحی شوند تا هم برای دانشآموزان جذاب باشد و هم به تقویت مهارتهای آنها کمک کند.
حکیمزاده در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما این است که دانشآموزان در ایام نوروز، ضمن لذت بردن از تعطیلات، بتوانند مهارتهای زبانی، هنری و خلاقیت خود را پرورش دهند. این فعالیتها باید به گونهای طراحی شوند که دانشآموزان با اشتیاق و انگیزه در آنها مشارکت کنند، نه اینکه به عنوان یک بار اضافی و اجباری به آنها تحمیل شود.
انتهای پیام/