به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، آلبرت پارک ملبورن میزبان تمرینات آزاد گرندپری استرالیا، مسابقه آغازین فصل 2025 فرمول یک بود. این رویداد از همان ابتدا با یک تصادف و پرچم قرمز، صحنه پرتنشی را رقم زد و نوید یک فصل هیجانانگیز را داد.
در این گزارش به بررسی دقیقتر رویدادهای کلیدی روز جمعه میپردازیم:
1. کابوس راننده تازهکار؛ روز فاجعهبار الیور برمن
متأسفانه برای الیور برمن نخستین روز فصل پس از تنها 12 دور به پایان رسید. او در پیچهای 9 و 10 نتوانست تعادل خود را حفظ کند، وارد محوطه سنگریزهای شد و در تلاش برای بازگشت سریع به پیست، کنترل خودرو را از دست داد و به شدت با موانع برخورد کرد. این تصادف آسیب جدی به خودرو وارد کرد و تیم مکانیکها نتوانستند آن را برای مسابقه دوم تعمیر کنند.
اگرچه میتوان خطای یک راننده تازهکار را نادیده گرفت اما این حادثه نشان داد که شاید تلاش بیش از حد برای حفظ کنترل خودرو عواقب بدتری را به همراه داشته باشد. این تصادف آمادهسازی برمن برای اولین جلسه تعیین خط را مختل کرده است. با این حال، با توجه به سرعت ضعیف نیکو هالکنبرگ شاید این اتفاق برای او بهتر باشد و فشار را از او کم کند، زیرا شانس تیم آمریکایی هاس برای کسب امتیاز در این مسابقه بسیار پایین به نظر میرسد.
2. فراری پیشتاز، نارضایتی در مکلارن؛ نبردی نزدیک در خط مقدم
شارل لکلرک موفق شد بهترین زمان را در روز جمعه به ثبت برساند. این نتیجه از یک طرف شایعاتی را تأیید میکند مبنی بر اینکه فراری سرعت واقعی خود را در تستهای پیشفصل پنهان کرده بود. از طرف دیگر، اختلاف بین رانندگان مکلارن بیش از یک و نیم دهم ثانیه بود. لاندو نوریس و اسکار پیاستری از عملکرد خودروی خود ناراضی بودند و ابراز امیدواری کردند که در طول آخر هفته بهبود قابلتوجهی داشته باشند.
لاندو نوریس اعتراف کرد: روز خیلی خوبی نبود. بهطور کلی شروع آخر هفته بد نیست و تنظیمات اولیه هم بد نبود. اما هنوز از تعادل خودرو راضی نیستم. مشکلاتی وجود دارد و بیثباتی بیش از حد است. فکر میکنم ما قوی خواهیم بود، اما دیگران هم قوی هستند.
3. همیلتون در بحران؛ شکاف عمیق با همتیمی
به نظر نمیرسد که لوئیس همیلتون با روحیه خوبی پیست را ترک کرده باشد. این راننده بریتانیایی در تمام طول روز از لکلرک عقب بود و اختلاف قابل توجهی چند دهم ثانیهای وجود داشت. در تقریباً هر تلاش، همیلتون حدود 0.4 ثانیه به همتیمی خود، راسل، باخت. مارتین براندل، راننده پیشین فرمول یک و مفسر اسکای اسپورت اشاره کرد که همیلتون بعد از جلسه اول تمرین کلاه خود را از سر بر نداشت و این را نشانه بدی تفسیر کرد.
کارشناسان پیشبینی کرده بودند که لوئیس در مراحل اولیه از لکلرک عقب خواهد بود. لکلرک درک خوبی از نحوه کارکرد خودرو دارد، در حالی که همیلتون برای سازگاری نیاز به زمان دارد. این موضوع منطقی به نظر میرسد، اما فاصلهی 0.4 ثانیه با همتیمی، حتی با استانداردهای یک راننده تازهکار هم زیاد است، چه برسد به راننده پرافتخار فرمول یک.
4. ردبول و مرسدس؛ سایههایی از قدرت سابق و عملکردی دور از انتظار
ردبول همچنان از نظر سرعت از فراری و مکلارن عقب است. در تمرین اول، مکس فرستاپن 0.4 ثانیه از بهترین زمان عقب بود و هلموت مارکو به خبرنگاران اطمینان داد که این فاصله نشاندهنده واقعیت نیست. با این حال، در جلسه دوم، این فاصله حتی بیشتر شد و تا پایان روز فرستاپن بیش از 0.6 ثانیه به لکلرک باخت. اکنون مارکو اعتراف میکند که حداکثر پتانسیل تیم، کسب سکو است و فرستاپن تنها در صورت بارندگی میتواند برای پیروزی رقابت کند.
وضعیت برای مرسدس بدتر است. جورج راسل تنها دهمین زمان سریع را به ثبت رساند و آندرهآ کیمی آنتونلی در جایگاه شانزدهم قرار گرفت. راسل ادعا میکند که خودروی او روی لاستیکهای سخت تقریباً سریعتر از لاستیکهای نرم حرکت میکند. او گفت: ما با مشکلاتی روبرو هستیم و حتی نمیدانیم چرا. آیا خودروی تیم آلمانی در این خارج از فصل سرکشتر و غیرقابلپیشبینیتر شده است؟ آیا اساساً چنین چیزی ممکن است؟
5. ظهور ریسینگ بولز (آربی)؛ گاوهای خشمگین در تاختوتاز
بزرگترین شوک در تمرینات روز جمعه این بود که رانندگان تیم جوانان ردبول یوکی تسونودا و ایساک هاجار از تیم ریسینگ بولز (آربی، آلفا تائوری سابق و تورو روسو سابق) درخشش خوبی داشتند؛ البته، بعید است که این تیم به طور ناگهانی برای کسب سکو مبارزه کند اما در حال حاضر به نظر میرسد که رهبر خط میانی باشد.
هشتمین زمان نیکو هالکنبرگ نیز شگفتانگیز بود. بر اساس نتایج آزمایشها، پیشبینی میشد که کیک ساوبر با اطمینان آخرین جایگاه را در جام سازندگان کسب کند، اما در حال حاضر سریعتر از استون مارتین، ویلیامز و آلپاین است. البته کارلوس ساینس یازدهمین زمان سریع خود را روی تایرهای متوسط ثبت کرد. به هر حال، شکاف در گروه میانی جدول حداقل است. دوئن که در رده چهاردهم قرار گرفت، کمتر از یک ربع ثانیه به هالک باخت و بنابراین توازن قدرت میتواند در یک روز تغییر کند.
6. آسمان ملبورن گریان؛ باران، فاکتور تعیینکننده
پیشبینی هواشناسی برای روز یکشنبه، 70 درصد احتمال بارش باران را نشان میدهد و اگر باران ببارد، احتمالاً در طول مسابقه خواهد بود. حتی اگر آلبرت پارک خشک باشد، دماهای خنکتری وجود خواهد داشت که به خودی خود میتواند بر نتیجه تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، در حال حاضر هیچکس نمیتواند توازن قدرت را در این آخر هفته پیشبینی کند. حتی خود تیمها هم نمیتوانند. تصور شروع جذابتری برای این فصل سخت دشوار است!
در مجموع، اولین روز تمرینات در ملبورن پر از اتفاقات غیرمنتظره، چالشها و شگفتیها بود. تصادف برمن، عملکرد ضعیف ردبول و مرسدس و درخشش غیرمنتظره ریسینگ بولز، همگی نشان میدهند که فصل 2025 فرمول یک میتواند فصلی پر از رقابت و هیجان باشد. با توجه به احتمال بارش باران در روز مسابقه، هیچ تضمینی وجود ندارد که قدرتهای برتر در تمرینات بتوانند عملکرد خود را در مسابقه تکرار کنند. منتظر یک مسابقه غیرقابل پیشبینی و هیجانانگیز باشید!
انتهای پیام/