به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، نشست وزیر علوم با تشکلهای دانشجویی برگزار شد. در این دیدار که نمایندگان اتحادیههای دانشجویی و دو تشکل سیاسی دانشجویی از دانشگاه تهران و شریف حضور داشتند، نکات مختلفی از سوی دانشجویان مطرح شد.
اکبریان از اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با خبرآنی با اشاره به اینکه سوالات مطرح شده از سوی اتحادیههای دانشجویی عمدتا، عمیق، راهبردی و دقیق بود، اظهار داشت: همه از عملکرد وزیرعلوم طی 6 ماه گذشته سوال پرسیدند و در واقع گزارش کاری را از وزیر مطالبه کردند. اینکه مثلاً در حوزه هوش مصنوعی، مسائل اقتصادی، علم و فناوری و هوشمندسازی دانشگاهها و آموزش عالی چه برنامهای را تعریف کردند، برنامه وزارت علوم در این حوزهها چیست و چه اقداماتی رخ داده است.
وی با بیان اینکه اتحادیه ما در این جلسه نکاتی را درباره امید و ضرورت ایجاد امیدآفرینی بین دانشجویان مطرح کرد، گفت: امید یک مسئله خیلی مهم و از ضروریات در بحث پیشرفت کشور است. یکی از ارکان و بخشهایی که در کشور وظیفه دارد در بین جوانان امیدآفرینی صورت دهد وزارت علوم است. مخاطبان اصلی این وزارتخانه جوانان و نخبگان هستند و این موضوع در نگاهها، سخنان و برنامههای وزیر و روسای دانشگاهها باید وجود داشته باشد تا در بین دانشجویان روحیه خودباوری ایجاد شود.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه متاسفانه برخی از اساتید در بدو ورود دانشجو به دانشگاه آنها را نسبت به وضعیت آینده کشور ناامید و آنها را به سمت مهاجرت سوق میدهند، گفت: طی چند هفته گذشته و در ماجرای درگذشت مرحوم خالقی دیدیم برخی مسئولان دانشگاه تهران با سبک رفتاری خود دنبال ایجاد تنش بودند و انگار در 30 سال قبل ماندند. ما معتقدیم روسای دانشگاهها و سرپرستانی که منصوب میشوند باید به این مسئله توجه کنند بعضا خودشان افرادی امیدوار باشند و این موضوع را به دیگران و دانشجویان منتقل کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعضا در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی اتفاقات خوبی در حال وقوع است که اگر همانها را بازگو کنیم یا دستاوردها، اختراعات و پژوهشهایی که در دانشگاهها رخ میدهد را اعلام کنیم قطعا به امیدآفرینی کمک میکند. بعضا دیده شده برخی از دانشگاهیان و دانشجویان حتی از دستاوردهای دانشگاه خود مطلع نیستند یا مثلاً از پژوهشهایی که در دانشکده و هم دانشگاهیان خود انجام می دهند، بیخبرند.
اکبریان ادامه داد: معتقدیم تشکلها و مجموعههای دانشجویی با تقویت هویتیابی دانشجویان میتوانند هم در دانشگاه خود تاثیربگذارند و هم در دانشجویان و در فضای کشور امیدآفرینی ایجاد کنند. پیشنهادهایی نیز در این خصوص داشتیم که راهاندازی و ایجاد نمایشگاه دستاوردهای کشور در دانشگاهها از جمله این پیشنهادات بود.
وی گفت: یکی از اتفاقات مثبتی که در این فضا میتواند رخ دهد ورود دانشجویان و تشکلهای دانشجویی به موضوع هویتیابی دانشجویان است. اهمیت دادن به کارهای تشکیلاتی دانشجویی آنها را حرکت میدهد و با حرکت و نقشآفرینی تشکلها میتوان سایر دانشجویان را نیز به حرکت واداشت.
اکبریان در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از موضوع جلسه به موضوع درگذشت مرحوم خالقی و اتفاق ناراحتکنندهای که برای ایشان رخ داد، گذشت، افزود: بی تدبیری و ناکارآمدی مسئولان دانشگاه تهران طی سالهای مختلف این حادثه را رقم زد البته سایر عوامل انتظامی و شهرداری را نیز نمیتوان بیتقصیر دانست البته به نظر ما اگر دانشگاه نیز در حوادث پس از این اتفاق خوب عمل کرده بود، نیازی به ورود وزیر علوم نبود.
وی با بیان اینکه وزیرعلوم عمده وقت سخنرانی خود را به یکی از مشاوران و معاونان خود واگذار کرد و خودش تنها 10 دقیقه پایانی جلسه را صحبت کرد و به سوالات و انتقادات دانشجویان پاسخ داد، افزود: دقایقی معاون فرهنگی وزارت علوم سخنرانی کرد. وزیرعلوم هم در سخنان خود ماجرای درگذشت دانشجوی دانشگاه تهران و مسایل پیرامون آن را بیان کرد و از عملکرد مدیران دانشگاه تهران در این ماجرا راضی بود.
وی با اشاره به اینکه ما در خصوص موضوع امیدافرینی راهکارهایی ارائه کردیم ولی در سخنان وزیرعلوم و مسئولان وزارتخانه راهبردهای عملیاتی برای سوالات و مسائل مختلف ندیدم و بیشتر این سخن که برنامه داریم را شنیدیم، افزود: برای سوالات و انتقادات خود پاسخ قانع کنندهای دریافت نکردیم. درباره وضعیت امیدآفرینی نیز نکاتی مطرح کردند البته ما هم معتقدیم ریشه این موضوع به مسائل اقتصادی برمیگردد ولی مسئولین نیز وظایفی دارند و باید برای هر شرایط و هر وضعیتی برنامه داشته باشند. وقتی مسئولیت قبول کردند یعنی از وضعیت کشور مطلع بود و با اطلاع از این مسایل مسئولیت پذیرفته اند.
اکبریان گفت: توقع ما این است وقتی از آینده ایران زیبا صحبت میکنیم باید برنامهای هم برای آن داشته باشیم. مرد م و دانشجویان سرمایه اصلی کشورند و برای ساخت ایران زیبا و قوی باید برنامه داشت اما ما در سخنان وزیرعلوم برنامه عملیاتی مشخص و دقیقی ندیدیم.
انتهای پیام/