به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، در فرمول یک ورود رانندگان تازهکار همواره با ریسک و عدم قطعیت همراه بوده است. تاریخ نشان میدهد تعداد رانندگانی که در نخستین سالهای حضورشان به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهاند، بسیار اندک هستند. در سالهای اخیر تنها اسکار پیاستری در تیم مکلارن انگلیس توانسته با عملکردی درخشان امیدها را برای یک آینده قهرمانی زنده نگه دارد. سایر رانندگان تازهوارد یا هنوز فرصت کافی برای اثبات خود نیافتهاند یا در بهترین حالت در سطح متوسط ظاهر شدهاند. این در حالی است که اکثر این رانندگان با حمایت تیمها به فرمول یک راه پیدا میکنند.
آندرهآ کیمی آنتونلی 18 ساله ایتالیایی یکی از جالبترین چهرههای تازهوارد فرمول یک در سال 2025 خواهد بود. مرسدس بنز از مدتها قبل برنامهریزی برای ورود آنتونلی به فرمول یک را آغاز کرده و او را به شکل ویژهای برای این چالش آماده میکند. او پیش از نخستین مسابقه، آزمایشهای گستردهای را پشت فرمان خودروهای قدیمی مرسدس پشت سر گذاشته است، چیزی که حتی لوئیس همیلتون هم در زمان ورودش به فرمول یک تجربه نکرده بود.
فرانکو کولاپینتو، یک راننده فرمول یک در مصاحبهای به این نکته اشاره کرد که شرکت در مسابقات رسمی بدون انجام آزمایشهای کافی بسیار دشوار است. او تاکید کرد که رانندگان امروزی هزاران کیلومتر را قبل از نخستین مسابقه طی میکنند، در حالی که خودش حتی یک روز هم فرصت این کار را نداشته است. بر اساس گزارشها، آنتونلی پیش از نخستین مسابقهاش بیش از 10 هزار کیلومتر رانندگی کرده است.
با وجود این آمادهسازی گسترده، حتی خود مرسدس نیز از ریسکهای موجود در این تصمیم آگاه است؛ به همین دلیل پیش از اعلام رسمی قرارداد با آنتونلی، شایعاتی مبنی بر مذاکره مرسدس با سایر رانندگان از جمله مکس فرستاپن در محافل خبری منتشر شد. با این حال در نهایت مرسدس مجبور شد با انتخاب آنتونلی ریسک کند.
در این بین مرسدس به آنتونلی زمان کافی برای تطبیق با شرایط جدید در فصل 2025 خواهد داد اما آزمایش با خودروهای قدیمی با رانندگی در مسابقات رسمی و رقابت با 19 راننده حرفهای دیگر بسیار متفاوت است. گزارشها حاکی از آن است که آنتونلی در طول آزمایشها با مشکلاتی روبرو شده، به ویژه در زمینه ترمزگیری. همچنین، عملکرد او در مسابقات فرمول 2 نیز چندان چشمگیر نبوده است.
با توجه به این شرایط، پرسش اصلی این است که مرسدس چه برنامهای برای آنتونلی دارد؟ آیا توتو وولف، رئیس تیم مرسدس آماده است تا به او زمان کافی برای پیشرفت بدهد؟ پاسخ این پرسش به عملکرد مرسدس در فصل 2025 بستگی دارد. اگر مرسدس بتواند در کنار فراری و ردبول برای کسب سکوهای قهرمانی رقابت کند، آنتونلی فرصت بیشتری برای یادگیری و تطبیق خواهد داشت. در این صورت مرسدس میتواند به تدریج تمرکز خود را بر روی توسعه آینده، هم از نظر راننده و هم از نظر خودرو معطوف کند.
اگر مرسدس به طور ناگهانی به یک مدعی قهرمانی تبدیل شود و آنتونلی آمادگی لازم را نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مرسدس برای این سناریو نیز یک برنامه جایگزین دارد؛ والتری بوتاس، راننده پیشین تیم. اگرچه بوتاس در سالهای اخیر عملکرد چندان درخشانی نداشته اما همچنان از تجربه بالایی برخوردار است که میتواند برای تیم ارزشمند باشد. او میتواند در صورت نیاز جایگزین آنتونلی شود و به مرسدس کمک کند تا به اهداف خود دست یابد.
آنتونلی در طول دوران آمادهسازی خود دهها هزار کیلومتر رانندگی کرده است اما بوتاس دهها هزار کیلومتر مسابقه را در کارنامه دارد و فرمول کار با خودروهای فرمول یک را به خوبی میداند. بنابرین؛ اگرچه توتو وولف ترجیح میدهد «مکس فرستاپن خانگی» خود را قربانی نکند اما قطعاٌ اجازه نخواهد داد که وضعیتی مانند تیم ویلیامز با لوگان سارجنت طولانی شود.
به این ترتیب، برای آنتونلی بسیار مهم است که مرسدس در سال 2025 یک خودروی قهرمانی نداشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است وولف تصمیم بگیرد که آنتونلی را تا زمانهای بهتر به جمع ذخیرهها منتقل کند. این یک پارادوکس است اما دقیقا همین موضوع، چشمانداز آینده آنتونلی را پیچیده و مبهم میکند.
انتهای پیام/