به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از فوربس، استیو وزنیاک یکی از بنیانگذاران اپل در کنگره جهانی موبایل حاضر شد و درباره سه موضوع حساس دخالت مدیران ارشد اجرایی مانند ایلان ماسک در سیاست، تکامل هوش مصنوعی و چگونگی شکل گیری رابطه با مشتری براساس مدل های حق اشتراک شرکت های فناوری بزرگ صحبت کرد.
وزنیاک ۷۴ ساله در این باره گفت: تصور می کنیم مهارت های مورد نیاز در حوزه سیاست بسیار متفاوت از شرکت های فناوری است.
او معتقد است مدیریت دولت مانند یک کسب وکار معقولانه است اما در خصوص ایلان ماسک این امر رخ نداده است. در حقیقت وی به رهبری وزارت بهره وری آمریکا توسط ماسک اشاره داشت. بنیانگذار اپل همچنین تاکید کرد تفاوت های بنیادینی در رهبری هر دو شیوه وجود دارد.
وزنیاک در ادامه گفت: هنگام مدیریت یک کسب وکار فرد به دنبال توافق و اشتراک نظر است. اگر نیمی از کارمندان یک رفتار و نیمی دیگر رفتاری متضاد داشته باشند، می توان مذاکره و مصالحه کرد. چنین روش همکاری محوری با اقدامات ماسک تضاد زیادی دارد. به عقیده وی استراتژی پاک کردن همه چیز و آغاز از نقطه صفربرای دولت مناسب نیست.
اظهارات وزنیاک در برهه حساسی از رابطه شرکت های سیلیکون ولی و واشنگتن بیان می شود. مرزها میان صنعت فناوری و دولت در دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از پیش تار شده است.
بنیانگذار سابق اپل علاوه بر این امر درباره هوش مصنوعی نیز اظهار نظر و موضعی دقیق را بیان کرد که قابلیتهای این فناوری را از محدودیتهایش جدا میکند. او درباره AI (هوش مصنوعی) گفت: من به «I» (هوشمندی) اعتقاد دارم اما به «A»( مصنوعی) اعتقادی ندارم. این اظهارنظر حاکی از اعتماد وی به هوشمندسازی و تردیدهایش درباره سیستم های مصنوعی است. هرچند وزنیاک تایید کرد که هوش مصنوعی ایده ها و جهت های بسیاری را برای شیوه انجام فعالیت ها فراهم می کند اما تاکید داشت این فناوری فاقد ظرفیت احساسات انسانی است.
همچنین وی درباره سوءاستفاده از هوش مصنوعی به خصوص درباره اخبار جعلی نگران است. وزنیاک هشدار داد: هوش مصنوعی می تواند افراد را برای انجام برخی امور بفریبد. اعتماد کورکورانه به ماحصل هوش مصنوعی فرد را در معرض سواستفاده قرار می دهد.
در کنار این موارد وزنیاک درباره تغییرات بنیادین شیوه فعالیت شرکت های فناوری در زمان حاضر اظهار نظر کرد او گفت: هنگامیکه اپل فعالیتش را آغاز کرد کاربر رایانه خود را تنظیم می کرد و تمام دستگاه متعلق به خود او بود. اما با ظهور اینترنت اکنون پدیده حق اشتراک و عضویت برای همه چیز ارائه شده و هنگامیکه فرد حق اشتراک محصول یا سرویسی را بخرد، همچنان مالک آن نیست. چنین فرایند گذاری نشان دهنده تغییری عمیق در رابطه بین شرکت های فناوری و کاربرانشان است.
چنین نظراتی همچنین نیاز به توجه جدی به مرزهای مناسب بین فناوری، تجارت و قدرت دولت را برجسته میکند.