زیرگذر "گلوبندک" پایان‌بخش گره ترافیکی محدوده بازار تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مدیریت فعلی شهر تهران بر خلاف دوره گذشته که بسیاری از فعالیت های عمرانی شهر را تعطیل کرد تا رد و نشانی از ادامه رویه اقدامات قالیباف؛ شهردار وقت پایتخت به چشم نیاید، فعالیت های عمرانی زیادی در دستور کار قرار داد تا گره گشای مشکلات ترافیکی و ترددهای روزانه شهروندان باشد.

یکی از این پروژه ها، احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک است که عملیات ساخت و تجهیز کارگاه آن در سال 1395 آغاز شد اما به سرانجام نرسید تا اینکه پس از توقف چندساله و مسدود شدن بخشی از عرض پیاده راه به علت استقرار کارگاه عمرانی، مدیریت شهری فعلی برآن شد تا عملیات ساخت و تکمیل پروژه را انجام دهد.

 چهارراه گلوبندک در تقاطع خیابان های پانزده خرداد و خیام به دلیل همجواری با بازار بزرگ تهران، یکی از نقاط  جاذب سفر در پهنه مرکزی تهران به شمار می آید. آمارها از حضور روزانه حدود 2 میلیون نفر در بازار تهران خبر میدهند که به صورت پیاده، با خودرو و موتورسیکلت در محدوده این چهارراه رفت و آمد می کنند. 

در سالهای گذشته ورودی های شرقی ایستگاه متروی پانزده خرداد به عنوان پر تقاضاترین دسترسی به محدوده بازار تهران، به دلیل عرض کم و ازدحام مسافرین قادر به سرویس دهی مناسب به شهروندان بخصوص افراد کم توان و ناتوان نبود.

عبور شهروندان از عرض خیابان خیام برای دسترسی به پیاده راه 15 خرداد و بازار تهران نیز، تداخل تردد پیاده و سواره را منجر میشد که علاوه بر خطرات جانی، منجر به افزایش چشمگیر ترافیک این محدوده و در نتیجه پس زدگی بار ترافیک تا خیابان های اطراف میشد. 

لزوم تسهیل دسترسی به ایستگاه متروی پانزده خرداد از یک سو و ضرورت حذف تداخل پیاده و سواره از سوی دیگر، احداث یک زیرگدر را طلب میکرد؛ بر همین اساس شهرداری تهران پروژه احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک را در دستور کار قرار داد. این پروژه، یکی از پروژه های شاخص در منطقه 12 شهر تهران است که ضلع غربی خیابان 15 خرداد را از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل میکند.

این زیرگذر در واقع یک گذرگاه پیاده روی شهری است که علاوه بر امکان دسترسی آسان به ایستگاه متروی پانزده خرداد، تسهیل تردد عابران پیاده را فراهم می کند. 

مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در این باره به خبرنگار خبرآنی، گفت: این پروژه در تیرماه سال 1399 آغاز شد اما به دلایلی مانند مجاورت با تونل مترو و بازار بزرگ تهران در دو تراز و بر اساس اولویت در سه گام اجرایی شد. 

وی ادامه داد: ابتدا در اسفند ماه سال 1399، دسترسی غربی زیرگذر به ایستگاه متروی پانزده خرداد به همراه آسانسورهای مربوطه برای تردد شهروندان گشایش یافت، 6 ماه بعد گشایش یافت.

صداقتی تصریح کرد: 6 ماه بعد در مردادماه سال 1400 دسترسی شرقی زیرگذر به ایستگاه مترو به همراه دو دستگاه آسانسور به بهره برداری رسید اما هنوز برای اتصال ضلع غربی خیابان پانزده خرداد به ضلع شرقی آن و رفع مشکل تداخل تردد پیاده و سواره در خیابان خیام و چهارراه گلوبندک نیاز بود تا یک گام دیگر از پروژه تکمیل شود.

وی افزود: بنابراین گام نهایی زیرگذر که در تراز منهای 2 وظیفه برقراری ارتباط خیابان های پانزده خرداد شرقی و غربی را بر عهده دارد اکنون آماده تحویل به شهروندان شده است.

به گزارش خبرآنی، این پروژه که با توجه به همجواری زیرگذر چهارراه گلوبندک با بازار تهران المانهای آن با الهام از معماری بازار طرح ریزی و اجرا شده است، مشابه سایر بازارهای سنتی ایران با سبک معماری ایرانی - اسلامی اجرا شده و در آن راهروهای متعدد و باریک و طاقهای ضربی و گنبدی دیده میشود.

با افتتاح این پروژه در روزهای پیش رو، گام دیگری در راستای تسهیل تردد روزانه شهروندان در یکی از نقاط پرازدحام پایتخت برداشته می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.