مسعود درستی؛ مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی درباره شایعاتی که اخیراً از سوی یکی از اعضای شورای شهر در خصوص وجود مخازن گازوئیل در اتوبوسهای برقی وارداتی مطرح شده است، اظهار کرد: ورود اتوبوس برقی یک استراتژی درست بوده است و این اظهارات به دلیل به خطر افتادن منافع شخصی این عضو شورای شهر بوده است.
وی افزود: اتوبوسهای برقی جدید از سیستم پیشران تماماً برقی بهره میبرند؛ مخزن کوچک گازوئیل موجود در این اتوبوسها، صرفاً برای تأمین انرژی سیستم گرمایشی در شرایط اضطراری و در مواقعی که هوا بسیار سرد است، تعبیه شده است.
وی افزود: سیستم حرکتی اتوبوس کاملاً مستقل از گازوئیل عمل میکند و حتی اگر این مخزن به طور کامل خالی باشد، سیستم گرمایشی اتوبوس میتواند از طریق برق تأمین شود.
درستی تأکید کرد: استفاده از گازوئیل در سیستم گرمایشی تنها به عنوان یک آبشن در شرایط خاص در نظر گرفته شده است و برخی از انتقادات مطرح شده در این زمینه، بر اساس اطلاعات نادرست و غیرکارشناسی استوار است.
مدیرعامل اسبق شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) در پاسخ به این سؤال که ورود اتوبوسهای برقی تا چه میزان میتواند در کاهش آلودگی هوای تهران مؤثر باشد، متذکر شد: تزریق اتوبوسهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، قطعاً گامی مهم در راستای کاهش آلودگی به شمار میرود اما برای دستیابی به حداکثر بازدهی، نیاز است زیرساختهای لازم، به ویژه شبکه برقرسانی مناسب، به طور کامل توسعه یابد.
به گفته وی اگر بتوانیم این زیرساختها را به درستی و اصولی ایجاد کنیم، شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا در پایتخت خواهیم بود.
درستی با اشاره به اینکه باید به دقت میزان مصرف انرژی اتوبوسهای برقی جدید بررسی شود، خاطرنشان کرد: این بررسیهای کارشناسانه مشخص خواهد کرد که آیا راهکارهایی برای مدیریت مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف برق وجود دارد یا خیر.
مدیرعامل اسبق متروی تهران درباره امکان استفاده از تجربیات سایر کشورها اظهار کرد: تجربیات کشورهایی مانند چین، به ویژه شهر پکن که در گذشته یکی از آلودهترین شهرهای جهان محسوب میشد، میتواند بسیار ارزشمند و راهگشا باشد. پکن با اجرای طرح برقیسازی گسترده ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد کاهش قابل توجه آلودگی هوا بوده است. آنها با ارائه بستههای تشویقی و فراهم آوردن زیرساختهای مورد نیاز، موفق شدند مردم را به استفاده از خودروهای برقی ترغیب کنند.
وی اضافه کرد: امروزه، وضعیت آلودگی هوای پکن به مراتب بهتر از گذشته است و این نشاندهنده تأثیر مثبت برقیسازی حمل و نقل عمومی است. ما باید با بررسی دقیق تجربیات سایر کشورها و با برنامهریزی صحیح، به سمت برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران حرکت کنیم.
انتهای پیام/