به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، در دولت سیزدهم، روند برگزاری آزمون استخدام آموزگار در وزارت آموزش و پرورش دستخوش تغییراتی شد و تعداد رشتههای مورد پذیرش در این آزمون گسترش یافت.
سجاد صدیقی؛ مشاور وزیر وقت آموزش و پرورش و مدیر پروژههای استخدامی، در این باره اظهار کرد: در گذشته تنها چند رشته محدود برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش مورد قبول بود، اما اکنون تعداد رشتههای مجاز در آزمون آموزگاری به بیش از 39 رشته افزایش یافته است که با احتساب گرایشهای مختلف، به بیش از 70 مورد رسیده است.
به گفته وی، تجربه نشان داده است که بهکارگیری معلمان رشتههای علوم پایه و برخی رشتههای مهندسی، بهویژه در مدارس غیردولتی، منجر به ارتقای کیفیت آموزش و بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری شده است. ایجاد شرایط رقابتی برای جذب و استخدام بهترین و باکیفیتترین معلمان در دوره ابتدایی، امری ضروری و انکارناپذیر است که از طریق گسترش رشتههای مرتبط با برنامه درسی و هماهنگ با جدول دروس هفتگی امکانپذیر خواهد بود.
با این حال، پس از گذشت حدود دو سال از اجرای این روند، رضوان حکیمزاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نسبت به این شیوه جذب معلمان برای مدارس ابتدایی انتقاد کرده و آن را عاملی برای کاهش کیفیت یادگیری دانشآموزان مدارس دولتی عادی دانسته است.
حکیمزاده در این خصوص گفت: برخی سیاستهای نادرست که متأسفانه در سالهای اخیر اتخاذ شدهاند، مشکلاتی را در نظام آموزشی ایجاد کردهاند. در دولت قبل، زمانی که من مسئولیت داشتم، تأکید کردیم که تنها افرادی میتوانند تدریس در دوره ابتدایی را بر عهده بگیرند که در رشتههای مرتبط با آموزش تحصیل کرده باشند.
وی افزود: اما در دولت سیزدهم، سیاست نادرستی دنبال شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حساسیت لازم را نشان نداد. در نتیجه، افراد با رشتههای متنوعی همچون طراحی لباس و مهندسی از طریق آزمون استخدامی وارد دوره ابتدایی شدند. این نگاه غیرتخصصی به تعلیم و تربیت کودکان و سیاست نادرست اتخاذشده، تأثیرات منفی بر فرآیند یادگیری دانشآموزان گذاشته است.
حکیمزاده تأکید کرد: زمانی که این تصمیم اتخاذ شد، به مسئولان هشدار دادم که این اقدام، آموزش ابتدایی کشور را با بحران مواجه خواهد کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این افراد هماکنون به عنوان معلم در دوره ابتدایی مشغول به کار هستند و در آزمون استخدامی، عمدتاً دروس عمومی را بهتر پاسخ دادهاند تا دروس تخصصی. برخی از آنها نیز از همان ابتدای استخدام، به دنبال انتقال به دوره متوسطه هستند. ما نمیتوانیم از فردی که در رشتهای غیرمرتبط تحصیل کرده است، انتظار داشته باشیم که در دوره ابتدایی با کودکان ارتباط مؤثر برقرار کند.
حکیمزاده گفت: استانها گزارش میدهند که با این تنوع رشتهها، از پرستاری تا مهندسی و کشاورزی، که به عنوان معلم در دوره ابتدایی استخدام شدهاند، چگونه میتوان دورههای توانمندسازی را بهطور مؤثر برگزار کرد؟
انتهای پیام/