به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا زاکانی امروز در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری اظهار کرد: تهران کلانشهری است با مسائل پیچیده که اگر به آن تنها از طریق غیرعلمی و بدون بهرهگیری از دانش پرداخته شود، جز سردرگمی بیشتر نتیجهای در بر نخواهد داشت.
وی افزود: بنابراین تهرانی که 238 سال از پایتخت شدن آن میگذرد، با جمعیتی ثابت بیش از 9 میلیون نفر در 70 هزار هکتار، و پذیرش روزانه حدود 3 تا 4 میلیون نفر بهطور سیار، ویژگیهایی دارد که نیازمند دقت فراوان است.
شهردار تهران تصریح کرد: اگر از مردم در مورد مشکلات این شهر پرسیده شود، قطعاً آلودگی هوا و ترافیک را ذکر خواهند کرد و از کمبود خدمات و توزیع نامناسب آن نیز شکایت خواهند داشت. همچنین، بیمَسکنی و بد مَسکنی از جمله مشکلاتی است که بهرغم آنکه 930 هزار پلاک در تهران وجود دارد، بیش از 400 هزار پلاک ناپایدار است.
وی ادامه داد: تهرانی که در محاصره سه گسل قرار دارد و با این ویژگیها، بهعنوان پایتخت و مرکز نظام اسلامی و الگویی برای دیگر نقاط کشور شناخته میشود، با مجموعهای از مشکلات پیچیده روبروست که تنها با مشارکت مردم و تکیه بر علم و دانش میتوان آنها را حل کرد.
زاکانی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت شهری فعلی، توجه به انباشت مشکلات تهران صورت گرفته و این موضوع در قالب چهار تحول در سند پیشرفت شهر تهران ثبت شده است، خاطرنشان کرد: اولین و سادهترین تحول، مربوط به حوزه مدیریت شهری است که هدف آن تبدیل مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی خدمتگزار است.
وی با بیان اینکه ارائه خدمت در دل و جوهره این نهاد نهفته است، اما آنچه که ماده 100 قانون در پی آن است، چیزی فراتر از خدمات صرف است، ادامه داد: در حوزه توجه به کالبد شهر، گام به گام در مسیر موضوعاتی همچون فرونشست، سیل، زلزله و غیره حرکت کردهایم. البته، توجه به کالبد شهر نیازمند تحولی عظیم است که آن را به مجموعهای تبدیل کند که بتوان در آن کارهای بزرگ و اساسی انجام داد.
شهردار تهران تصریح کرد: برای بزرگترین مشکل تهران، یعنی ترافیک و آلودگی هوا، به دنبال تحول در شهر تهران از طریق برقیسازی بودهایم؛ بر همین اساس، روز پنجشنبه با امضای قرارداد توسعه مترو برای خطوط 8 و 9 و رونمایی از دو رام تراموا و افزایش چشمگیر تعداد اتوبوسها و تاکسیهای برقی در حضور رئیسجمهور، شرایط شهر تغییر خواهد کرد. این بسته رونمایی شده، معادل 5.6 میلیارد یورو قیمت دارد.
وی با اشاره به اینکه در تهران روزانه 21 میلیون سفر انجام میشود، افزود: در حال حاضر 34 درصد از سفرهای روزانه شهروندان با حمل و نقل عمومی و 66 درصد با خودروی شخصی صورت میگیرد و در عین حال، 4.6 میلیون موتورسیکلت پلاکشده در تهران تردد دارند و از هر نقطه شهر، صدای موتور به گوش میرسد!
زاکانی گفت: در این بین، برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از جنبههای نظمبخشی به شهر است و هدف ما این است که 70 درصد سفرهای روزانه شهروندان را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم.
وی در ادامه اظهار کرد: در نیمه اسفند ماه سال جاری، جشن پایان ایجاد کمربند سبز تهران را خواهیم گرفت. این طرح از سال 1365 آغاز شد و بهطور میانگین در دهه 90، سالانه 930 هکتار فضای سبز ایجاد شد، اما در این دوره مدیریت شهری تنها در سال جاری 3 هزار هکتار فضای سبز ایجاد کردهایم و با افتتاح آن در روزهای پیشرو، 550 هکتار فضای سبز پیرامون تهران خواهیم داشت. البته این نوع حرکتها باید همچنان ادامه یابد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه برای آبیاری فضای سبز، 180 میلیون مترمکعب آب مصرف میشود که بخش قابل توجهی از آن با بازچرخانی آب تأمین میشود، گفت: خوشبختانه در این زمینه از برنامه جلوتر هستیم.
وی افزود: موضوع تحول بعدی، عرصه فناوری است که باید تهران را به یک مجموعه هوشمند تبدیل کنیم. به همین منظور، شهرداری تلاش کرده تا مجوز پارک علم و فناوری را اخذ کند که خوشبختانه این امر محقق شده است.
زاکانی اظهار کرد: تحول چهارم، اساس زندگی را شکل میدهد و میتواند محیطی نوآورانه برای رشد فراهم کند. بر همین اساس، دست نیاز خود را به سمت پژوهشگران و اهل علم دراز کردهایم و نیازمند کمک آنها هستیم.
وی با اشاره به برگزاری این جشنواره گفت: 60 مرکز علمی با همکاری 100 استاد، داوری را انجام دادهاند تا این فضا ایجاد شود. امیدوارم نتیجه تلاش آنها، حل مشکلات و پیشرفت و آبادانی شهرمان باشد و امیدی برای جامعه و افقی روشنتر برای نوجوانان به ارمغان آورد.
انتهای پیام/