به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بازار گردشگری سلامت در ایران بهعنوان یکی از ظرفیتهای اقتصادی مهم کشور، در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ایران با برخورداری از سیستم پزشکی پیشرفته، جراحان متخصص، تجهیزات بهروز و هزینههای درمانی مناسب، به یکی از مقاصد جذاب گردشگران سلامت شناخته میشود. این ظرفیتها موجب شدهاند که ایران همرده با بسیاری از کشورهای پیشرفته، بهعنوان یک مقصد معتبر برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی شناخته شود.
نقاط قوت ایران برای جذب گردشگر سلامت
دکتر یاسر نژادی، دبیر کارگروه ملی توسعه و توانمندسازی وزارت بهداشت و حوزه فعال گردشگری سلامت درباره ظرفیتهای ایران در جذب گردشگران سلامت به خبرآنی گفت: «هرچهقدر قیمت دلار بالاتر میرود، خدمات پزشکی ما نسبت به کشورهای منطقه ارزانتر میشود. این امر میتواند یکی از عوامل جذب گردشگران باشد. البته این تنها 20 درصد از قضیه است، چرا که طبق یک نظرسنجی، تنها 20 درصد از گردشگران سلامت به دلیل ارزانی خدمات به کشورهای دیگر مراجعه کردهاند، در حالی که بیش از 68 درصد گردشگران به کیفیت خدمات توجه دارند.»
وی افزود: «خوشبختانه ایران با دارا بودن پزشکان و جراحان حرفهای، سیستم پزشکی پیشرفته، کادر درمان و بیمارستانهای مجهز، توانسته این 68 درصد مربوط به کیفیت خدمات را پوشش دهد و عملاً ایران به عنوان مقصد مناسبی برای درمان توریسمهای سلامت شناخته میشود.»
مراجعه کمتر از نیم میلیون نفر به ایران برای خدمات درمانی
نژادی درباره تعداد گردشگران سلامتی که وارد ایران میشوند؛ بیان کرد: «تعداد افرادی که به صورت رسمی یا غیررسمی به ایران مراجعه میکنند، کمتر از 500 هزار نفر در سال است.»
بیماران خارجی به صورت سنتی ایران را برای درمان انتخاب میکنند
با وجود این، به نظر میرسد عمده بیماران خارجی که برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه میکنند نیز براساس تمایل خود و نه تلاش نهادهای دخیل در امور گردشگری، وارد کشورمان میشوند.
دبیر کارگروه ملی توسعه و توانمندسازی وزارت بهداشت درباره این موضوع نیز بیان کرد: «ما به دلیل ارتباطات سنتی و قدیمی که با برخی کشورها مانند عراق و پاکستان داریم، بیشترین گردشگران سلامت از این کشورها به ایران مراجعه میکنند. البته باید توجه داشت که این جریان بیشتر به دلیل پیشینه تاریخی است و باید محور توجه بیشتر به کشورهای جدیدی معطوف شود که از گذشته مقصد گردشگری سلامت نبودهاند.»
فاصله 5.5 میلیارد یورویی گردشگری سلامت در ایران با اهداف برنامه توسعه
یکی از اهداف و تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه در حوزه گردشگری سلامت مورداشاره قرار گرفته، افزایش درآمد سالانه کشور از محل گردشگری سلامت به 6 میلیارد یورو است. با وجود این، به دلیل عدم توجه جدی به ظرفیتهای گردشگری سلامت و عدم تلاش برای جذب گردشگران کشورهای مختلف، میزان درآمد حاصل از این امر، بسیار پایینتر از اهداف در نظر گرفته شده است.
نژادی در این باره نیز گفت: «درآمد ارزی ایران از محل گردشگری سلامت کمتر از 500 میلیون دلار در سال است که بسیار پایینتر از اهداف برنامههای توسعه است. هدف برنامه هفتم توسعه، این است که درآمد را به 6 میلیارد یورو در سال برسانیم که فاصله زیادی با آن داریم. از سال 1391 که بنده در این حوزه فعال بودم تاکنون در گردشگری سلامت عقبگرد داشتیم، چرا که کشورهای رقیب که تا پیش از این ناشناخته بودند، حالا به عنوان مقصدهای مهم گردشگری سلامت شناخته میشوند و متأسفانه بسیاری از فرصتها در این حوزه از دست رفته است.»
با وجود ظرفیتها و مزایای بسیار زیادی که ایران نسبت به سایر کشورها در زمینه جذب گردشگران سلامت دارد؛ توریسم درمانی در کشورمان با چالشهای فراوانی روبروست. یکی از مهمترین چالشها در این حوزه، نبود سیستمی واحد، یکپارچه و شفاف برای جذب و هدایت توریستهای درمانی است.
در این زمینه ضروری است که سیستمهای منظم و شفافی برای هدایت گردشگران سلامت در کشور ایجاد شود. در زمان حاضر به دلیل نبود سیستمی مشخص برای شناسایی بیماران خارجی و مشخص کردن مسیر درمان آنها در کشور، این گردشگران به صورت سنتی و با ارتباط گیری با دلالان توریسم درمانی، وارد کشور میشوند؛ این موضوع اگرچه در نهایت باعث ورود گردشگران سلامت به ایران و جذب درآمد و ارزآوری از این طریق برای مراکز درمانی میشود اما چالشهای بسیاری نیز دارد؛ از جمله اینکه فعالیتهای مالی غیررسمی و نبود سیستمهای نظارتی باعث شده است که گردشگران سلامت نتوانند بهدرستی از هزینههای واقعی خدمات درمانی آگاه شوند و یا در صورت بروز تخلفات و کلاهبرداریها از سوی این دلالان، دست توریستها برای پیگیری قانونی مشکلات و احقاق حقوقشان، خالی بماند. چنین معضلاتی علاوه بر این که میتواند باعث بروز فساد و ناهنجاریهای مالی در صنعت گردشگری سلامت شود، میتواند اعتماد گردشگران به سیستم درمانی ایران را نیز از بین ببرد.
نژادی در این باره نیز به خبرآنی گفت: «باید بهطور جدی به بازاریابی و جذب گردشگران سلامت توجه کنیم. در این زمینه، واقعیت این است که یکی از بزرگترین کمکها از سوی افرادی صورت میگیرد که در این حوزه فعال شدهاند اما باید فعالیت این افراد را نظاممند و مبادلات مالی آنها را شفاف کنیم زیرا مبادلات مالی آنها با توریستهای سلامت بسیار ناشفاف است و به دلیل اینکه درصد سودهای بالایی از گردشگران سلامت میگیرند ممکن است هزینه خدمات در ایران برای گردشگران بالاتر تمام شود و همین امر منجر به کاهش تمایل گردشگران سلامت به ورود به ایران برای درمان شود.»
به طور کلی میتوان گفت که ایجاد سامانههای آنلاین برای معرفی مراکز درمانی معتبر، تسهیل فعالیت شرکتهای فعال در حوزه گردشگری سلامت و تضمین شفافیت مالی در تمامی مراحل گردشگری سلامت، میتواند به کاهش مشکلات موجود و افزایش اعتبار ایران بهعنوان مقصد درمانی کمک کند.
انتهای پیام/