به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگی از تحصیل با تأکید بر این که برای بررسی یک فرآیند باید آمار دقیق و متقّن ارائه دهیم و از آمارهای غلط پرهیز کنیم، اظهار کرد: در بررسی آمار بازماندگان از تحصیل به صورت کلی، میزان دانشآموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، یکنهم آمار اعلام شده است. همچنین در دوره متوسطه اول و دوم نیز بخش زیادی ازآن ها وارد بازار کار و مهارت شده اند.
وی ادامه داد: در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز بنا گردیده آموزشها به صورت عمومی و تخصصی ارائه شود و دانش آموزان، با سوادِ مورد نیاز آموزش ببینند.
5 هزار مدرسه با کمتر از 5 دانشآموز
کاظمی با تأکید بر اینکه در دورههای آموزشی؛ دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخودار است، افزود: به دلیل اهمیت بحث آموزش، بیش از 5 هزار مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز و یکهزار مدرسه با یک دانش آموز در حال فعالیت هستند. این بدان معناست که هر جا به مدرسه و معلم نیاز باشد کوتاهی نخواهیم کرد و اقدامات لازم را در سریعترین زمان انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به این که نرخ با سوادی در کشور 98 درصد است، افزود: پوشش تحصیلی در کشور به 99 درصد رسیده است و این از افتخارات ملی محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه برای نظام تعلیم و تربیت، تحصیل یک دانش آموز هم از اهمیت بسیاری برخودار است، گفت: بسیاری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... از تحصیل بازمانده اند.
کاظمی در ادامه اظهار کرد: آموزش و پرورش است که با کمکهای دستگاهها از جمله کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و بنا به تناسب و ضوابط در مسیر شناسایی بازماندگان از تحصیل اقدام میکند و در تلاش است که با کمک دستگاهها این چالش را به حداقل برساند.
وی به حضور برخی دانش آموزان در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: برخی از آمارهای بازماندگی از تحصیل مربوط به دانشآموزانی میشود که جذب حوزه علمیه شدهاند و از آمار مدارس خارج شدهاند.
کاظمی با تأکید بر اینکه برای رفع چالشهای موجود، نیازمند تصمیمگیریهای متقّن و به موقع و تشریح اقدامات در میدان هستیم، تصریح کرد: پیگیری تحصیل دانش آموزان بازمانده از آموزش حتی اگر یک نفر باشد در کنار تکلیفی که برای ما مشخص شده اقدامی خداپسندانه و انسانی است. بنابراین شایسته است خارج از وظایف اداری به آن نگاه کنیم.
آموزش در کشور باید اجباری شود
وزیر آموزش و پرورش بر اجباری بودن امر آموزش در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها آموزش و تحصیل دانش آموزان و الزام والدین به این موضوع یک قانون است و تخطی از آن جرم محسوب میشود. ولیکن این قوانین در کشور ما دچار کاستیهایی است که انتظار می رود با کمک دستگاه قضا مرتفع شود.
وی ادامه داد: قوانین موجود در کشور برای الزام به آموزش کافی نیست و نیازمند لوایح جدید در این حوزه هستیم.
تدوین لایحه ای با عنوان آموزش اجباری دانش آموزان
کاظمی با اشاره به این که در امر آموزش دانش آموزان و الزام والدین به این مهم خلأ قانونی وجود دارد،گفت: باید قانونی وضع شود که دستگاه قضا با دستگاههای مسئولی که از تکلیف در این حوزه کوتاهی و قصور کردهاند برخورد کند. از این رو از وزارت دادگستری و دستگاه قضا میخواهیم که با تدوین راهکاری مناسب و با استفاده از نظر متخصصین این حوزه لایحهای را به دولت ارسال کند.
وی تصریح کرد: همچنین انتظار میرود با تجمیع قوانین و سیاستها، لایحه جدیدی در این خصوص آماده و تحت عنوان جذب بازماندگان از تحصیل یا قانون آموزش اجباری به دولت ارسال شود که پس از طی مراحل قانونی برای تصویب به مجلس برود.
وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد و شکل گیری کارگروهی تخصصی با مدیریت معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد و گفت: در این کارگروه باید چالشهای حمایتی، تقسیم کار ملّی، وظایف دستگاههای مسئول، آمار دقیق بازماندگان، بررسی، بازنگری و جلساتی به صورت مستمر برگزار شود.
وی افزود: ضروردت دارد، راهبرد و اقدامات جدید در این زمینه به صورت نمادین در سه استان پرچالش از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرند.
تحصیل و آموزش حق دانش آموزان بازمانده از تحصیل است
کاظمی با بیان این که باتوجه به وضعیت و موقعیت هر دانش آموز باید برنامه درسی ویژهای نوشته شود، گفت: در حوزه آموزش برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، باید برنامههای جدید آموزشی تدوین گردد؛ به طوری که این فرزندان عزیز ما حتماً از فرصتهای آموزش متناسب با موقعیت و بدون الزام حضور در کلاس بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: برای آموزش به دانش آموزان بازمانده از تحصیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: تعهد ما تلاش مضاعف، با شعار عشق ورزیدن به دانش آموز است، تا وی از آموزش محروم نگردد.
کاظمی گفت: وجود یک دانش آموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست زیرا تحصیل و آموزش حق تمامی دانش آموزان کشورمان است و این تکلیف بر عهده ماست.
وی افزود: معتقدم که وجود هر دانش آموز به چرخه آموزش میتواند از بروز آسیبهای اجتماعی جلوگیری کند و ارتقای جامعه را فراهم نماید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش حق طبیعی دانشآموزان محروم از تحصیل است و تلاش میکنیم به کلاس های درس بازگردند.
انتهای پیام/