ریشه مشکلات درسی کودکان در دوره پیش دبستانی

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حمیدرضا شیخ‌الاسلام؛ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نشست با معاونین آموزش ابتدایی دارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، با اشاره به برخی از چالش‌های موجود در نظام تعلیم و تربیت، گفت: درایت، توانمندی و بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته، راه برون‌رفت از مشکلات فعلی است.

وی با بیان اینکه این سازمان بیش از هفت و نیم میلیون نفر مخاطب دارد، افزود: مخاطب این سازمان جمعیتی میلیونی است که در مهم‌ترین بازه سنی و با اهمیت‌ترین دوره شکل‌گیری شخصیت قرار دارند و سازمان باید زبان گویای آنان باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کودکان نیازمند مراقبت علمی و تربیتی هستند، یادآور شد: نظام تعلیم و تربیت کودک زیرساخت نظام آموزش و پرورش کشور است؛ به همین دلیل شخص وزیر آموزش و پرورش اعتقاد و باور ویژه‌ای به این سازمان دارد و جلسات مستمری با محوریت موضوع تعلیم و تربیت کودک برگزار می‌کند. این اعتقاد و باور عمیق، فرصتی مغتنم است که می‌توان با استفاده از آن اهداف تعیین‌شده را محقق کرد.

ریشۀ اغلب مشکلات درسی در دورۀ پیش از دبستان است

شیخ الاسلام یادآور شد: هرچه دورۀ پیش از دبستانی با کیفیت بالاتری سپری شود، به همان نسبت احتمال موفقیت‌های تحصیلی بیشتر خواهد شد. فراموش نکنیم که ریشۀ بسیاری از مشکلات فعلی نظام آموزش و پرورش مانند افت تحصیلی دانش‌آموزان، تا حد زیادی ریشه در دورۀ کودکی دارد. از این رو، اگر آموزش‌ زودتر آغاز شود، قطعاً نتایج مثبتی در خروجی آموزش و پرورش خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به منظور بروز چالش‌های کمتر، در سال جاری فرایند تعیین شهریه به صورت استانی و موردی و با یک شیب تصاعدی انجام شد که خوشبختانه نتایج مطلوبی نیز در پی داشت؛ البته تلاش بر اینست با فرایندنگاری، سال آینده شهریه حتی زودتر از امسال اعلام شود تا حداکثر همکاری از سوی مراکز را شاهد باشیم.

ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: در بخش اجرای برنامه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت کودک، مشکلات متعددی در استان‌ها وجود دارد که با ایجاد متولی مستقیم در استان‌ها می‌توان از بروز بسیاری از آنها جلوگیری و چالش‌های پیش رو را نیز رفع کرد.

شیخ‌السلام تأکید کرد: با توجه به نقش مهم ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در تعالی نظام تعلیم و تربیت کودک، جلسات متعددی برای ایجاد ساختار استانی این سازمان ذیل ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها با نهادهای مربوط از جمله سازمان اداری استخدامی برگزار شد و در نهایت با دقت نظر و نگاه بلند وزیر آموزش و پرورش، مقرر شد ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها باید به اهمیت دوره پیش‌دبستانی واقف شوند و این دوره را با اولویت در دستور کار قرار دهند تا ضمن ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیتی نرخ پوشش نیز افزایش یابد برای نیل به این هدف در وهله اول اهمیت این دوره باید تبیین شود تا برنامه‌ها مورد پذیرش قرار گرفته و در نهایت با کیفیت بالای اجرایی شوند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر اینکه واقعیت‌ها بیش از عملکردها اهمیت دارند، افزود: برنامه‌ریزی بر اینست تا در سال آینده کشور به 6 قطب تقسیم‌بندی شود تا برنامه‌های ملی در سطح استان با کیفیت بیشتری برگزار شود و از طرف دیگر نظارت نیز به خوبی صورت پذیرد.

نرخ پوشش کنونی کودکان در دورۀ پیش‌دبستانی قابل قبول نیست

شیخ الاسلام در بخش دیگری از این نشست، با بیان اینکه نرخ پوشش کنونی کودکان در دورۀ پیش‌دبستانی قابل قبول نیست، تصریح کرد: نرخ پوشش باید با همکاری و تعامل ادارات‌کل استان‌ها و استفاده از تجارب گذشته و همچنین با توجه ویژه به زیست‌بوم و تفاوت‌های خاص هر منطقه و اقلیم افزایش پیدا کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر نگاه ویژه شخص رئیس‌جمهور به موضوع آموزش و پرورش، یادآور شد: اصل آموزش در دورۀ پیش از دبستان ریشه دارد. به همین دلیل افزایش نرخ پوشش به طور خاص در مناطق محروم از اهمیت بالایی برخوردار است.
انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.