جلوگیری از نفوذ فرهنگ غربی در کتاب‌های آموزش زبان

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، احمد محمود زاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی در نشست خبری نخستین رویداد ملی آموزش زبان‌های خارجی اظهار کرد: در این رویداد تدوین الگوی بومی زبان خارجی مدنظر است و هدف این است که برنامه‌های درسی متناسب با فرهنگ و تاریخ تمدن ایران طراحی شود.

وی به نقش فعالیت‌های پژوهشی و تولید محتوا در این رویداد اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری مقالات علمی، محتوای آموزشی مکتوب و غیرمکتوب، فیلم‌ها و سخنرانی‌ها با هدف تثبیت هویت اسلامی ایرانی انجام می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: این رویکردها نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد یک سیستم آموزشی است که همزمان با یادگیری زبان‌های خارجی، بر حفظ هویت فرهنگی تأکید دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز افراد زیادی به یادگیری زبان‌های گوناگون در آموزشگاه ها مشغول‌ هستند، یادآورشد: بسیاری از کتاب‌های آموزشی منتقل‌کننده سبک زندگی غربی هستند و نوجوانان ما ممکن است تنها زبان یاد نگیرند بلکه تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر آن کتاب‌ها قرار گیرند.

محمودزاده با بیان اینکه این رویداد مسیر خوبی طی کرده است، گفت: حدود یک‌ونیم سال برای تدوین برنامه‌ها زمان صرف و محورهای مختلفی ارائه شد تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

وی افزود: در این رابطه وارد طراحی چند محور شدیم؛ یکی بازطراحی محتوای آموزشی مراجع غیردولتی بر بستر فرهنگ اسلامی ایرانی و دوم ارائه الگوی عمومی برای تدوین کتب آموزشی بود تا آموزشگاه‌ها بتوانند براساس آن کتاب‌های بومی خود را تدوین کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: در نتیجه فراخوانی که اعلام کردیم، حدود 256 محتوای آموزشی مکتوب و 337 محتوای غیرمکتوب دریافت کردیم. همچنین، تعداد 743 فیلم سخنرانی با محوریت تثبیت و تقویت هویت اسلامی - ایرانی توسط دانش‌آموزان زبان‌آموز تهیه شده است.

وی ادامه داد: هدف ما این است که دانش‌آموزان هنگام یادگیری زبان انگلیسی بتوانند درباره پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت کنند و اثر فرهنگی آن را بپذیرند و بر دیگر مجموعه‌ها و کشورها تأثیر بگذارند.

محمودزاده ادامه داد: همچنین تعداد 788 فیلم سخنرانی دیگر نیز با رویکرد روایت پیشرفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید شده است، در مجموع، 252 طرح به آثار ثبت‌نامی در این رویداد اضافه شد که داوری آنها در چند مرحله انجام پذیرفت و در مرحله اول داوری، مقالاتی که به مرحله دوم راه یافتند مورد بررسی قرار گرفت.

محمودزاده عنوان کرد: در نهایت، تعداد 188 مقاله علمی، 270 محتوای آموزشی مکتوب و غیرمکتوب، 287 سخنرانی با رویکرد تثبیت هویت اسلامی - ایرانی و 264 فیلم سخنرانی با روایت پیشرفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مرحله کشوری راه یافت و در مجموع 1009 اثر به مرحله کشوری رسید که داوری نهایی آنها انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه از میان آثار راه‌یافته به مرحله نهایی، پنج مقاله علمی - پژوهشی برتر انتخاب شد، گفت: همچنین پنج الگوی برتر تدریس، پنج محتوای آموزشی مکتوب و غیرمکتوب، 6 فیلم سخنرانی دانش‌آموزان با رویکرد تصویرسازی هویت اسلامی - ایرانی و چهار فیلم سخنرانی با رویکرد پیشرفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتخاب شد و در مجموع، 30 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: این رویداد قرار است روز دوشنبه 29 بهمن ماه با شرکت 300 مهمان از جمله وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شود.

وی افزود: تنها مرجع صدور مجوز برای فعالیت‌های آموزشی مربوط به دانش‌آموزان زیر 20 سال وزارت آموزش‌وپرورش است؛ مگر اینکه فعالیت هنری باشد که نیازمند مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

محمودزاده ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، توصیه می‌شود که کودکان تا سن چهار سالگی با زبان مادری خود آشنا شوند و پس از آن، یعنی از چهار سالگی به بعد، در معرض یادگیری زبان‌های دیگر قرار گیرند. این روند به‌ویژه برای یادگیری زبان رسمی کشورهایی مانند عراق پیشنهاد شده است.

وی در پایان گفت: براساس اعلام محمودزاده، 20 هزار آموزشگاه داریم که 55 درصد آنها آموزشگاه‌های زبان هستند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.