به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، احمد قیومی امروز در نشست خبری پیش از بازدید از اتوبوسهای برقی و دیزلی جدید شهر تهران درباره ورود تراموا به این شهر اظهار کرد: دو دستگاه تراموا بهصورت امانت از چین وارد کشور شدهاند تا تستهای اولیه را پشت سر بگذارند. برای این منظور، چند مسیر مشخص جهت انجام آزمایشهای شبانه در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: تستهای شبانه به مدت شش شب، از ساعت 12 نیمهشب تا 3 بامداد، بدون مسافر انجام خواهد شد. پس از آن، وارد مرحله آزمایش با مسافر بهصورت شبیهسازیشده خواهیم شد تا توان اجرایی و عملیاتی این ترامواها سنجیده شود. این روند که حدود دو ماه به طول میانجامد، در صورت موفقیتآمیز بودن، زمینه اخذ مجوز ورود آنها را فراهم خواهد کرد.
قیومی تصریح کرد: تاکنون هیچ معاملهای برای خرید تراموا انجام نشده و این ترامواها کاملاً نو هستند. در صورت تأیید نتایج آزمایشها از سوی شورای شهر و شورای ترافیک، راهبران آنها نیز آموزش خواهند دید و نیازی به جذب نیروی خارجی نخواهد بود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه سخنان خود با تأکید بر توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی گفت: سه سال پیش، تعداد اتوبوسهای فعال در تهران حدود 1000 دستگاه بود. اما در دوره فعلی مدیریت شهری، تغییراتی در راستای احکام توسعه اتوبوسرانی صورت گرفته که طی آن، 575 دستگاه فرسوده بازسازی و مجدداً وارد چرخه خدمترسانی شدهاند.
وی افزود: نوسازی ناوگان از طریق تولیدکنندگان داخلی نیز در دستور کار قرار گرفته و از تمام ظرفیتهای موجود استفاده شده است. تاکنون 520 دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب افشان و 200 دستگاه از اسنا تحویل داده شده است. بر اساس برنامهریزیها، تا پایان خرداد سال آینده، تعداد اتوبوسهای تحویلی شرکت عقاب افشان به 1000 دستگاه خواهد رسید و 100 دستگاه دیگر نیز تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهد شد.
قیومی خاطرنشان کرد: طبق احکام توسعه، شهر تهران به 7500 دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد و شرکت واحد موظف است خود را به این تعداد برساند. در حال حاضر، ناوگان فعال تهران حدود 3200 دستگاه اتوبوس دارد، درحالیکه نیاز واقعی شهر بین 7000 تا 11000 دستگاه برآورد میشود.
وی همچنین گفت: طی سه سال گذشته، در مجموع 1266 دستگاه اتوبوس بهطور کامل بازسازی شدهاند. ورود اتوبوسهای نو نیز سبب شده تعداد اتوبوسهای فعال به 3200 دستگاه افزایش یابد، هرچند هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درخصوص تأمین اتوبوسهای برقی برای شهر تهران اظهار کرد: شرکت شتاب نمونهای از این اتوبوسها را ساخته و ایرادات اولیه آن برطرف شده است. در همین راستا، قرارداد تحویل 200 دستگاه اتوبوس برقی از این شرکت منعقد شده و این اتوبوسها به ناوگان حملونقل شهری اضافه خواهند شد. ورود اتوبوسهای هایگر چین نیز در دستور کار قرار دارد و تاکنون حدود 200 دستگاه از این مدل وارد کشور شده است؛ روند واردات همچنان ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، با تحویل اتوبوسهای برنامهریزیشده، تعداد اتوبوسهای فعال به هدف تعیینشده در راستای توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، یعنی حدود 7500 دستگاه، نزدیک خواهد شد.
قیومی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرآنی درباره تضمین پرداخت 80 درصد باقیمانده قرارداد شهرداری تهران با چین، پس از دو سال تنفس از اجرای قرارداد، و احتمال واردات اتوبوسها و تاکسیهای برقی معادل 20 درصد مبلغ پرداختشده، تصریح کرد: در تأمین منابع مالی قراردادهای داخلی و خارجی، هیچ مانعی ایجاد نشده است. در این راستا، از معاونت مالی شهرداری قدردانی میکنم و اطمینان میدهم که خلف وعدهای از سوی دولت رخ نخواهد داد.
انتهای پیام/