به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، مدتی است که موضوع واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی به سوژه رسانهها تبدیل شده و در این میان، سوژه داغ این روزها کسب یک کرسی مدیریتی دیگر در هیئت مدیره شرکت ایرانخودرو توسط شرکت قطعهسازی به نام کروز است.
پس از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب حق رای از شرکتهای تودلی در هیئت مدیره شرکتهای اصلی (مادر)، حق رای از زیرمجموعههای ایرانخودرو که سهامدار این شرکت هستند سلب شده و بدین ترتیب، شرکت کروز بدون هیچ تلاشی و به طور خودکار، حائز اکثریت آرا برای انتخاب اعضای هیئت مدیره ایرانخودرو خواهد بود. این موضوع به دلیل نزدیک بودن مجمع فوقالعاده سهامداران ایرانخودرو که چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، نگرانیهای زیادی را در میان فعالان صنعت خودرو برانگیخته است.
تلاش چندین و چندساله شرکت کروز برای تصاحب شرکت ایرانخودرو در سالیان اخیر در حالی صورت میگیرد که مطابق ماده چهل و ششم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، «هیچ یک از مدیران، مشاوران یا سایر کارکنان شرکت یا بنگاه مجاز نیستند با هدف ایجاد محدودیت یا اخلال در رقابت در یک و یا چند بازار، به طور همزمان متصدی سمتی در شرکت و یا بنگاهی مرتبط و یا دارای فعالیت مشابه باشند».
این ماده قانونی در خصوص اشتغال همزمان دو نفر از مهرههای کلیدی شرکت کروز در شرکت ایرانخودرو به عنوان نائب رئیس و عضو هیئت مدیره مصداق دارد. این افراد بدون توجه به ماده قانونی یادشده، علاوه بر فعالیت اجرائی در شرکت کروز، سمتهای مهمی در شرکت ایرانخودرو به دست آوردهاند و طبیعتاً نظراتی که در هیئت مدیره این خودروساز بزرگ مطرح میکنند، بر اساس منافعی است که در شرکت قطعهسازی متبوع خود آن را دنبال میکنند.
حال این پرسش مطرح میشود که با بهدست آوردن صندلی سوم در هیئت مدیره شرکت ایرانخودرو توسط کروز، تشدید تعارض منافع دو شرکت اخیرالذکر که در حال حاضر نیز تا حدودی وجود دارد، به نفع چه کسانی بوده و چه گروههایی از آن متضرر میشوند؟ آیا انتصاب و فعالیت خلاف قانون این آقایان در هیئت مدیره بزرگترین خودروساز کشور از نگاه تیزبین نهادهای نظارتی و قضائی پنهان می ماند؟ اصول تجارت و بنگاهداری میگوید، رقابت شرط اول فعالیت سالم در بازار است که نهایتاً به نفع مصرفکنندگان یا همان مردم خواهد بود، آیا تملک ایرانخودرو توسط کروز باعث افزایش فضای رقابتی خواهد شد؟ پاسخ به این پرسش «خیر» است، چرا که پیشبینی میشود کروز با تصاحب ایرانخودرو، بهتدریج سایر قطعهسازان – در خوشبینانهترین حالت، شرکتهایی که کالاهای مشابه با محصولات کروز عرضه میکنند - را از گردونه رقابت خارج کرده و خود، تعیینکننده قیمت و کیفیت قطعات خودروهای داخلی باشد که نوع تازهای از انحصار و زیان مصرفکننده را در این صنعت مهم و راهبردی رقم خواهد زد.
انتهای پیام/