به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، علی اصغر انواری رستمی در سخنرانی خود در این کنفرانس با اشاره به یکپارچگی بازارهای جهانی و پیشرفتهای فناورانه، گفت: جهانی شدن و دیجیتالی شدن اقتصاد ما را با چالشهای جدیدی مواجه کرده است. تغییرات سریع در فناوریهای مالی و اقتصادی به حدی پیشرفته است که گاهی پیشبینی روندها دشوار میشود.
استاد مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس افزود: امروزه فضای مجازی تسلط قابل توجهی بر اقتصاد پیدا کرده و فناوریهای مالی به یکی از بخشهای کلیدی در این تحول تبدیل شدهاند. این فناوریها شامل نوآوریهایی در روشهای پرداخت، تأمین مالی جمعی، مشاوره هوشمند سرمایهگذاری و رمز ارزها هستند که هرکدام نقش مهمی در بهبود خدمات مالی دارند.
تعریف فناوریهای مالی و اهمیت آن در اقتصاد
پروفسور انواری در ادامه، با تعریف فناوریهای مالی (FinTech)، اظهار کرد: فناوریهای مالی شامل کاربردهای نوآورانهای هستند که به ارائه خدمات مالی کارآمدتر کمک میکنند. به عنوان مثال، رباتیک و اتوماسیون فرآیندهای سازمانی از جمله فناوریهایی هستند که در این زمینه بسیار تأثیرگذار بودهاند.
رئیس شورای علمی کنفرانس بینالمللی فناوریهای مالی و اقتصادی به نقش رمز ارزها نیز اشاره کرد و گفت: رمز ارزها در دو دسته کوین و توکن قابل تقسیمبندی هستند. کوینها دارای بلاکچین مستقل هستند و برای پرداخت و ذخیره ارزش استفاده میشوند، در حالی که توکنها به پروژههای خاص اختصاص دارند.
تلاش برای توسعه علمی فناوریهای مالی
انواری با اشاره به اقدامات علمی انجامشده، گفت: برای گسترش فناوری مالی، شورایی علمی تشکیل شده است که از حضور اساتید برجسته داخلی و بینالمللی بهره میبرد. این شورا با همکاری دانشگاههای معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی، در حال تلاش برای تدوین برنامههایی جهت توسعه این حوزه است. همچنین، اساتیدی از کشورهای آمریکا و کانادا نیز در این شورا مشارکت دارند و محتوای سخنرانیهای آنان در کنفرانسها ارائه میشود.
برگزاری نشستها و کارگاههای تخصصی
استاد مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اهمیت برگزاری نشستها و کارگاههای تخصصی در این حوزه، تصریح کرد: تاکنون چهار کارگاه تخصصی در زمینه کاربرد فناوریهای مالی در بیمه، بانک و بورس برگزار شده است. همچنین، ۲۸۹ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که ۵۸ مقاله به سیاستگذاری اختصاص دارد.
انواری از مشارکت گسترده اساتید و دانشجویان در این کنفرانس تقدیر کرد و گفت: این نشستها فرصتی است تا فناوریهای مالی بهطور علمی و عملیاتی بررسی شوند و به تقویت جایگاه اقتصادی کشور در عرصه بینالمللی کمک کنند.
رئیس شورای علمی کنفرانس بینالمللی فناوریهای مالی و اقتصادی، ادامه سخنان خود را با تأکید بر اهمیت یادگیری مؤثر و کاربردی پیش برد.
وی گفت: علم نافع، علمی است که نهتنها یادگیری آن برای معلم و دانشجو مفید باشد، بلکه بتوان آن را در عمل پیاده کرد و نتایج ملموس به دست آورد.
وی با ذکر مثالی از تجربه شخصی خود، افزود: زمانی که برای تدوین کتابی در یکی از سازمانها حضور داشتم، قبل از شروع کار، از نزدیک با وضعیت انبارداری آن سازمان آشنا شدم. دیدم که اگرچه کارشناسان بهصورت نظری اطلاعاتی داشتند، اما در عمل دانش و مهارت لازم برای استفاده از این اطلاعات را نداشتند. این نشان میدهد که تنها داشتن اطلاعات کافی نیست و افراد باید مهارتها و تواناییهای خود را نیز تقویت کنند.
تأکید بر مهارت و انگیزه در یادگیری
انواری در ادامه گفت: برای استفاده از دانش، سه عامل اساسی نیاز است: اطلاعات (Information)، مهارتها (Skills)، و توانایی (Ability). اگر فردی دانش و توانایی داشته باشد اما فاقد انگیزه باشد، نمیتواند پیشرفت کند. به همین دلیل، ایجاد انگیزه و فراهمکردن موقعیتهای مناسب بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به تناسب شغل و مهارت افراد، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات، نامربوط بودن شغل به تخصص فرد باعث کاهش عملکرد و عدم پیشرفت او میشود. باید الگوهایی ایجاد کنیم که قابلتکرار باشند و بتوان آنها را به دیگران منتقل کرد. همچنین باید بررسی کنیم که آیا تئوریهای موجود در عمل نیز کاربرد دارند یا خیر.
استفاده از تجربیات گذشته و همافزایی علمی
وی افزود: یکی از مهمترین منابع یادگیری، تجربیات گذشتگان است. دانشجویان و اساتید باید از دانش و تجربه یکدیگر بهرهمند شوند و همکاریهای علمی خود را گسترش دهند. در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا، مقالات و پروژهها بهصورت تیمی انجام میشوند و این شیوه نهتنها باعث افزایش بهرهوری علمی میشود، بلکه به رشد همه اعضای تیم نیز کمک میکند.
پروفسور انواری در پایان سخنان خود، از تمامی اساتید و دانشجویانی که در این کنفرانس مشارکت داشتند، تقدیر کرد و گفت: برای رسیدن به موفقیت، باید از تجربیات اساتید و پژوهشگران استفاده کرد و دانش نظری را با دنیای واقعی تطبیق داد.