به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، فریدون مقدس نژاد در نشست خبری با یادآوری اینکه حدود 95 درصد راههای دنیا، آسفالت است، اظهار کرد: حدود 70 درصد خرابی جادهها در جهان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم به کیفیت قیر مربوط است.
وی با یادآوری اینکه ارزش جادههای کشور حدود 9000 همت است، افزود: بر اساس استانداردهای جهانی باید سالانه 4 درصد ارزش راهها برای نگهداری آنها هزینه شود. با توجه به ارزش 9 هزار همتی راههای کشور باید 360 همت برای نگهداری و تعمیر جادهها هزینه شود.
وی تاکید کرد: این درحالی است که با توجه به محدودیت منابع، جادهها رو به خرابی رفته و این سرمایه بزرگ کشور در خطر است.
استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: طی 6 سال خیر قیمت قیر حدود 16 برابر شده و بار سنگینی را به برنامه نگهداری راههای کشور وارد کرده است.
داود محمدی رئیس انجمن قیر نیز با اشاره به صادرات 7.5 میلیون تنی قیر در سال گذشته و ارزآوری 2 میلیارد و 350 میلیون دلاری، گفت: پیشبینی میکنیم امسال صادرات قیر کشور به 8.5 میلیون تن افزایش یابد.
وی با یادآوری اینکه سالانه حدود 2 میلیون تن قیر برای پروژههای راه روستایی، آموزش و پرورش،نوسازی مدارس از طریق وزارت راه و شهرسازی تحویل میشود، اضافه کرد: مواد اولیه را از بورس کالا در حراج باز و با بالاترین خریداری میکنند، اضافه کرد: هند بزرگترین بازار صادراتی قیر ایران است. البته هندیها مدتی است از قیر ارزان عراق (قیمت 20 تا 30 دلار پایین تر از قیر ایران) استقبال میکنند، این قیر کیفیت بسیار پایینتری نسبت به قیر ایران دارد. در مجموع قیر ایران به 15 کشور از جمله هند، ترکیه، تانزانیا، کنیا و ... صادر میشود.
وی در پاسخ به پرسش خبرآنی مبنی بر اینکه وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات چگونه است و اینکه از نحوه محاسبه رضایت دارید یا خیر، گفت: ما موافق سامانه نیما نبودیم. از دولت میخواهیم اجازه بدهند ارز حاصل از صادرات را با نرخ واقعی آن عرضه کنیم.
رئیس انجمن قیر ایران با مثبت ارزیابی کردن فعالیت بازار ارز تجاری از امروز اول بهمن ماه، تاکید کرد: این یک اتفاق خوب است که به صادرکنندگان کمک میکند.
محمدی همچنین از برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر،آسفالت،بتن، سیمان و صنایع وابسته با حضور 100 شرکت داخلی و خارجی خبر داد.
انتهای پیام/