به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، طبق آمار های منتشر شده توسط انجمن موتور سیکلت ایران، جمع موتور سیکلت تولید شده در 5 ساله اخیر نزدیک به 1 میلیون 700 هزار دستگاه بوده است.
البته بر خلاف روند تولید موتور سیکلت که در سال های اخیر افزایشی بوده است، تولید دوچرخه در 5 سال اخیر با کاهش همراه شده است. در حالی در سال 1401 حدود 1 میلیون 200 هزار دوچرخه تولید شده تعداد دوچرخه های تولید شده در سال 1403 به 230 هزار دستگاه تقلیل پیدا کرده است.
افزایش سهم اسکوتر از بازار موتور سیکلت
بازار موتور سیکلت ایران شاهد افزایش چشمگیر سهم موتورهای اسکوتر در سالهای اخیر است. این تغییر روند به دلیل مزایای متعدد موتورهای اسکوتر مانند مصرف سوخت کم، قیمت مناسب و سهولت در استفاده در ترافیک شهری است. موتورهای اسکوتر با طراحی سبک و مصرف بهینه سوخت، بهویژه در شهرهای بزرگ که مشکل ترافیک و هزینههای سوخت اهمیت بیشتری پیدا کرده، به انتخاب محبوبی تبدیل شدهاند. پیشبینی میشود که این روند رشد ادامه یافته و موتورهای اسکوتر بخش بیشتری از بازار موتور سیکلت ایران را به خود اختصاص دهند.
همانطور که در نمودار زیر مشخص است، هم اکنون بیش از نیمی از بازار موتور سیکلت به اسکوتر ها تعلق دارد.
جایگاه صنعت موتورسیکلت و دوچرخه در چرخه اقتصاد کشور
طبق گزارش انجمن موتور سیکلت و دوچرخه ایران، صنعت موتور سیکلت کشور به طور سالیانه حدود 8 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت میکند. این مبلغ نشاندهنده سهم قابل توجه این صنعت در تأمین منابع مالی دولت است. علاوه بر این، هزینههای گمرکی این صنعت نیز رقمی قابل توجه را به خود اختصاص داده و حدود 5.5 هزار میلیارد تومان سالانه برای واردات قطعات و موتورسیکلتهای خارجی پرداخت میشود.
در حوزه شمارهگذاری، هر ساله صنعت موتور سیکلت ایران مجبور به پرداخت 131 میلیارد تومان برای فرآیندهای مربوط به ثبتنام و ارائه پلاک به موتورسیکلتها است. این هزینهها به منظور ساماندهی و قانونمند کردن بازار موتور سیکلتها پرداخت میشود.
همچنین، در راستای حفاظت از محیط زیست و ساماندهی موتورسیکلتهای فرسوده، سالانه 1 هزار و 200 میلیون تومان برای هزینههای اسقاط موتور سیکلتها پرداخت میشود. این اقدامات به منظور جمعآوری و اسقاط موتور سیکلتهای قدیمی که به محیط زیست آسیب میزنند، انجام میگیرد.
ارز بری 600 میلیون دلاری صنعت موتور سیکلت/ هر دستگاه موتور هزار دلار ارزبری دارد
در کنار هزینه های مذکور، صنعت موتور سیکلت کشور با ارزبری بالایی مواجه است. ارزبری سالیانه این صنعت حدود 600 میلیون دلار برآورد میشود. با توجه به تولید سالانه حدود 600 هزار دستگاه موتور سیکلت در ایران، میانگین ارزبری هر موتور سیکلت تولید شده در کشور 1000 دلار است. این ارزبری نشاندهنده وابستگی صنعت موتور سیکلت به واردات قطعات و مواد اولیه از خارج است.
به طور کلی، صنعت موتور سیکلت ایران با پرداختهای مالیاتی، گمرکی و هزینههای مرتبط با شمارهگذاری و اسقاط، سهم بزرگی از منابع مالی کشور را به خود اختصاص داده است. در عین حال، این صنعت همچنان نیازمند توجه ویژه به بهینهسازی فرآیندها و مدیریت هزینهها است تا بتواند در راستای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به واردات حرکت کند.
چشم انداز 5 ساله صنعت موتور سیکلت و دوچرخه تا سال 1408
چشم اندازی که انجمن موتور سیکلت ایران برای این صنعت در 5 سال آتی ترسیم کرده است به شرح زیر می باشد:
1- افزایش بومی سازی
2- تقویب و حمایت از سازندگان قطعات داخلی
3- کاهش وابستگی ارزی
4- انتقال تکنولوژی
5- بهبود روند کیفیت استاندارد
انتهای پیام/