به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، در پی ناترازی انرژی در کشور و تشدید این وضعیت با آغاز فصل سرما، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات جدیدی را برای پیشگیری از قاچاق سوخت در دستور کار خود قرار داده است. در جلسه اخیر این ستاد که با حضور اعضای آن برگزار شد، بر ضرورت برخورد قاطع و بیامان با سرشبکهها و مراکز نگهداری غیرمجاز سوخت در استانهای هدف تأکید شد. همچنین، بررسی تکالیف دستگاههای متولی در حوزه تخصیص فرآوردههای نفتی یارانهای و اجرای فوری دستورالعملهای مربوطه، از دیگر محورهای این نشست بود.
در این جلسه همچنین بر شناسایی و توقیف کارتهای مهاجر و برخورد با شرکتهای حملونقل متخلف تأکید شد. در نهایت، تصمیمات مهمی از جمله تجهیز ناوگان حملونقل عمومی باری و مسافری به دستگاههای سیپاد و سپهتن بر روی ناوگان درونشهری و برونشهری کشور با قید فوریت اتخاذ شد تا بهاینترتیب، کنترل و مدیریت بهتری بر پایش پیمایش ناوگان و مبارزه با قاچاق سوخت صورت گیرد.
طرح ملی سیپاد چیست؟
طرح ملی سیپاد (سامانه یکپارچه پایش عملکرد ناوگان حملونقل شهری) بهعنوان یک طرح نوآورانه در حوزه مدیریت ناوگان حملونقل، باهدف بهینهسازی مصرف سوخت و افزایش دقت در محاسبه پیمایش ناوگان در راستای تخصیص عادلانه سهمیه نفتگاز به ناوگان حملونقل عمومی شهری، از سال 1399 اجرائی شده است. در حال حاضر تعداد نصب دستگاههای سیپاد در سراسر کشور به بیش از 114 هزار دستگاه افزایش یافته است. همچنین با تکمیل استقرار این طرح، بیش از 70 شهرداری به سامانههای این طرح متصل شدهاند.
به گفته متولیان امر، طرح ملی سیپاد با بهرهگیری از فنّاوریهای پیشرفته موقعیتیابی، امکان ردیابی و مدیریت ناوگان را فراهم میکند. از طرف دیگر، این سامانه به کاربران این امکان را میدهد که بر اساس مسافت پیموده شده، سهمیه سوخت خود را دریافت کنند. بنا بر اعلام سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، سیپاد بهعنوان اولین استاندارد نرمافزاری و سختافزاری در این حوزه، شرایط لازم برای اجرای قوانین و مقررات مربوط به حملونقل را فراهم میآورد. این سیستم همچنین مورد تأیید سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و کارگروه پایش و پیمایش درونشهری قرار گرفته است.
اثر مثبت سیپاد بر تخصیص سهمیه نفتگاز به ناوگان حملونقل عمومی
گزارشها نشان میدهند، با تجهیز ناوگانی که تاکنون به دستگاههای سیپاد مجهز شدهاند، میزان سوخت تخصیص یافته به این ناوگان بر مبنای عملکرد به میزان 35 درصد نسبت به قبل از اجرای این طرح به نیاز واقعی ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل نزدیکتر شده است. این تغییرات نشاندهنده موفقیت این طرح در تحقق عدالت در تخصیص سوخت و بهینهسازی مصرف آن است.
وضعیت تولید و خدمات نصب دستگاههای سیپاد
در حال حاضر، 6 شرکت دانشبنیان و فناور داخلی در حال تولید انبوه دستگاههای سیپاد هستند و 2 شرکت دیگر نیز در حال طی مراحل تولید انبوه میباشند. این شرکتها در استانهای مختلف کشور فعال هستند و به تدریج به تعداد نمایندگیهای فعال در هر استان افزوده میشود. طرح سیپاد با هدف بهینهسازی مدیریت ناوگان حملونقل و کاهش هزینههای سوخت، گامهای بلندی در راستای تحقق اهداف اقتصادی برداشته است. با ادامه این روند و افزایش تعداد دستگاههای نصب شده، انتظار میرود که اثرات مثبت این سامانه در آیندهای نزدیک به نمایانتر شود. با توجه به این دستاوردها، به نظر میرسد که طرح ملی سیپاد میتواند به عنوان یک الگوی موفق در مدیریت هوشمند حملونقل در کشور مطرح شود.
مزایای طرح ملی سیپاد در جلوگیری از انحراف عرضه سوخت و قاچاق سوخت
حسین احمدزاده شهرودی کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه طرح ملی سیپاد بهعنوان یک سازوکار پایش پیمایش حمل و نقل شهری، به طور مستقیم به بهینهسازی مصرف سوخت و کنترل دقیقتر عرضه آن کمک میکند؛
وی افزود: یکی از مزایای اصلی این طرح، امکان ردیابی و مدیریت دقیق ناوگان حملونقل است که به کاهش انحرافات در عرضه سوخت منجر میشود. با استفاده از فنّاوریهای پیشرفته، میتوانیم به طور لحظهای مصرف سوخت را نظارت کنیم و از هرگونه تخلف جلوگیری کنیم.
به گزارش خبرآنی، میتوان گفت که اجرای طرح سیپاد میتواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. با کاهش قاچاق سوخت، درآمدهای دولت افزایش مییابد و فشار کمتری بر منابع انرژی کشور وارد میشود. همچنین، بهینهسازی مصرف سوخت به کاهش هزینههای حملونقل و در نتیجه کاهش قیمت تمامشده کالاها کمک میکند. این موضوع میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم منجر شود.
انتهای پیام/