به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، دوشنبه هفته گذشته، معاون اول رئیسجمهور در نشستی با سرمایهگذاران و بهرهبرداران آزادراههای کشور، بر عزم جدی دولت برای اتمام پروژه آزادراه تهران-شمال بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی دولت تأکید کرد.
عارف با بیان اینکه آزادراه تهران-شمال با تونلها و پلهای پیچیده خود نمادی از توانمندی مهندسی کشور است، افزود: توسعه آزادراههای کشور همواره از موضوعات مورد توجه دولتها بوده و حمایت از بخش خصوصی نیز جزو اولویتها قرار دارد.
وی با تأکید بر مزایای ساخت آزادراه، از جمله کاهش تلفات جادهای، کاهش مصرف سوخت، تأثیر مثبت بر محیط زیست و صرفهجویی در زمان و هزینه شهروندان، گفت: دولت با وجود محدودیت منابع، از توسعه آزادراهها حمایت خواهد کرد و اتمام آزادراه تهران-شمال را بهعنوان اولویت اصلی خود دنبال میکند.
این اظهارات یادآور وعده عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، در روز معارفهاش است. وی در مردادماه سال 1392 بر ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تأکید کرده بود.
آخوندی پیش از تصدی وزارت راه و شهرسازی نیز با تأکید بر اهمیت این پروژه گفته بود: «یکی از اولویتهای کاریام آزادراه تهران-شمال است. مهمترین بحث این پروژه، مسائل مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایهگذاری است. آزادراه تهران-شمال جزو پروژههایی خواهد بود که به آن توجه میکنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.»
به گزارش خبرآنی، قطعه 4 آزادراه تهران-شمال در فروردین 1392 (اواخر دولت دهم) و قطعه 1 در سال 1398 (دولت دوازدهم) به بهرهبرداری رسید. برآوردها حاکی از آن است که برای تکمیل آزادراه تهران-شمال به قیمت امروز حدود 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
گرچه وضعیت اقتصادی کشور مشخص بوده و تأمین این میزان منابع مالی آسان نیست، اما حتی اگر 120 هزار میلیارد تومان در دسترس باشد، تکمیل این پروژه پیچیده که عارف آن را اولویت دولت چهاردهم اعلام کرده است، طی 4 سال امکانپذیر نخواهد بود.
کارشناسان و فعالان راهسازی کشور تأکید میکنند در خوشبینانهترین حالت ممکن، حداقل 6 سال زمان برای اتمام آزادراه تهران-شمال نیاز است و تحقق وعده دولتیها در این رابطه دشوار خواهد بود.
انتهای پیام/