به گزارش گروه دفاعی پایگاه خبری خبرآنی، حجتالاسلام علی سعیدی رئیسدفتر عقیدتی-سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، امروز دوشنبه در اولین یادواره شهدای روحانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سالن همایشهای کوثر عقیدتی سیاسی ارتش، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: در عصر غیبت هستیم و عصر غیبت در واقع واسطهای در میان عصر امامت و عصر ظهور است و تدابیری که ذات ربوبی برای همه ملتها و امتها پیشبینی کرده بودند برای مردم در عصر غیبت هم ساری و جاری است.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ اسلام با پنج مقطع مواجه بودهایم، افزود: مقطع نخست در تاریخ اسلام، «بعثت» به عنوان آغاز اسلام و مقطع دوم «امامت» بهعنوان تداوم بعثت و مقطع سوم «عاشورا» بهعنوان پاسداری و احیا بعثت و امامت و مقطع چهارم «نظام اسلامی برای زمینهسازی ظهور» که واسطهای بین غیبت و امامت بوده و مقطع پنجم هم ظهور آخرین ذخیره الهی است.
رئیسدفتر عقیدتی-سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه پنج نقطه مشترک در میان ولی فقیه، ائمه معصومین و انبیاءالهی وجود دارد، گفت: فلسفه بعثت و امامت ایجاب میکند که این نقاط مشترک بین ولی فقیه و پیامبر و امام را ما معتقد باشیم و باور داشته باشیم.
سعیدی با اشاره به نخستین نقطه مشترک در میان انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه تصریح کرد: اولین نقطه مشترک در آنان «رسالت» است، رسالت انبیاء، رسالت ائمه معصومین و رسالت ولی فقیه مشترک است که مسئله رسالت نیز سه بخش دارد؛ مسئله مهم در بخش اول در رسالت این است که در رساندن پیام ذات ربوبی به مردم رسالت انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه مشترک است و تفاوتی در بین انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه در این مسئله نیست.
وی با اشاره به بخش دوم در امر رسالت به عنوان نقطه مشترک در میان انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه گفت: ایجاد زمینه حکومت دینی یکی دیگر از نقاط مشترک انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه است و بدون حکومت دینی امکان تحقق شریعت و اسلام وجود ندارد و تضمین بقای شریعت و اجرایی شدن آن ساختار و سازمان می خواهد.
رئیسدفتر عقیدتی-سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به بخش سوم در مسئله رسالت به عنوان نقطه مشترک انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه افزود: سومین نقطه مشترک در رسالت، پاسداری از کیان اسلام است و انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه به طور مشترک رسالت دارند تا از کیان اسلام دفاع کنند و از این جهت هیج فرقی در بین انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه نیست.
سعیدی ادامه داد: فلسفه ایستادن حضرت امام (ره) در برابر بازرگان و در برابر بنی صدر و شاگردش آقای منتظری به واسطه همین دفاع از کیان اسلام بود، یعنی حضرت امام(ره) وقتی احساس کردند که حتی آقای منتظری ممکن است زمینه انحراف را در اصول و مبانی ایجاد کند، بدون تردید باید در برابر او بایستد و علت ایستادگی رهبر معظم انقلاب در برابر برخی از افراد، به واسطه همین دفاع از کیان اسلام است.
وی با اشاره به دومین نقطه مشترک در میان انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه گفت: نصب انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه مشترک است و هر سه نصب الهی است یعنی پیامبر را خدا باید منصوب کند و امام معصوم را باید پیامبر یا امام قبل معرفی کنند و نصب ولی فقیه هم نصب شرعی الهی است؛ ما دو مدل نصب داریم که اولی نصب تنصیصی و دوم نصب توصیفی است؛ نصب تنصیصی یعنی تصریحی، یقینی با ذکر نام یا خطاب و در راستای نصب توصیفی ویژگیها نام برده میشود، و تعیین مصداق به خبرگان واگذار میشود، مجلس خبرگان ولی فقیه را نصب نمیکنند بر مبنای شاخصههایی که اهل بیت(ع) فرمودند تعیین مصداق میکنند؛ هنگامی که پیامبر(ص) میفرماید «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» این نصب تنصیصی است.
رئیسدفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه سومین نقطه مشترک حجیت است، خاطرنشان کرد: یعنی ملاک و فرمان و قولش حجیت دارد و در این مسئله فرقی در بین امضای میرزای شیرازی و امضای امام صادق(ع) نیست.
سعیدی با اشاره به اینکه چهارمین نقطه مشترک تبعیت است، گفت: تبعیت یکی دیگر از نقاط مشترک در میان انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه است که تبعیت در میان هر سه تفاوتی ندارد؛ پنجمین نقطه مشترک در میان انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه اختیارات است، اختیاراتی که در محدوده اداره حکومت وجود دارد برای انبیاء، ائمه معصومین و ولی فقیه مشترک است.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ با پنج دسته روحانیت مواجه بودهایم، افزود: دسته اول روحانیون با فضلیت و با کرامتی که اهل کرامت و عرفان بودند که دستگاههای حکومت نظیر ناصرالدین شاه میخواستند از آنان سواستفاده کنند که آنان باج ندادند مانند ملاهادی سبزواری؛ دسته دوم روحانیونی که برای حفاظت و صیانت از شیعه با سلاطین همکاری داشتند، مانند میرداماد، شیخ بها و میرفندرسکی؛ دسته سوم علمایی بودند که در مسیر تاریخ قرار داشتند و انواع و اقسام کتاب و تفسیر را نوشتند اما وارد سیاست نشدند که حضرت امام(ره) در خصوص این افراد میفرماید «برخی با سکوت خود کمک کردند»؛ دسته چهارم آخوندهای درباری بودند که دنبال ساخت و باخت با حکومت بودند و طعمه دست دربار قرار گرفتند و از ظرفیت آنان سواستفاده شد، مثل مؤسسین فرقه بهائیت یا وهابیت یا برخی عمامه به سرهای درباری زمان طاغوت.
وی با اشاره به دسته پنجم از روحانیون در تاریخ تصریح کرد: دسته پنجم از روحانیون، علمای انقلابی و وارسته و تمام عیاری بودند که با فکر و قلم و اجتهاد خود توانستند از گنجینههای اهل بیت(ع) دفاع کنند و نظیر این علما امام راحل است که امام خمینی(ره) با تشکیل زمینه برای شکلگیری انقلاب اسلامی توانست ثمره هزار سال جهاد علما را محقق کند و زمینهساز ایجاد حکومت دینی شوند.
انتهای پیام/