به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری خبرآنی، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی که با حضور مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: جشنواره فارابی تشویق تحقیق و تکریم محقق است. جشنوارههای علمی در جهان برای معرفی اجتماعی علم و ترویج عمومی علم برگزار میشوند. همین که اصحاب علوم انسانی ببیند کارشان دیده می شود، به تحقیق و ارتقای کیفیت و دامنه پژوهش های خود ترغیب میشوند.
وی افزود: البته معدودی از دانشوران در همه زمانها بیتوجه به مادیات علم و تحقیق را شرمنده همت بلند خود می کنند. ما در حوزه و دانشگاه چنین استادانی را زیاد دیدهایم؛ اما نمی توان چنین انتظاری را از عموم محققان داشت.
سیمایی ادامه داد: بخشی از نامطلوبی وضعیت علمی و پژوهشی محصول وضعیت عمومی کشور و مشکلات وضعیت معیشتی است. استادان و طلاب زیادی میل به تحقیق دارند؛ ولی معیشت به آنها اجازه نمیدهد. این معضل عمومی راهکار بخشی و وزارتخانهای ندارد. ولی جشنواره فارابی با حمایت از ایدهها و با ایجاد فضای رقابتی سعی میکند تا نشر علم را در حوزه علوم انسانی بیشتر کند.
وزیر علوم تاکید کرد: توسعه عمیق و همه جانبه، موزون، متوازن، عادلانه و پایدار منوط و مشروط به توسعه علمی است. در این میان جهتدهی و تفسیر پژوهشها و مسائل برعهده علوم انسانی است. آرمانهای ملت ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی، همگی دستاوردهای علوم انسانی است؛ عدالت، آزادی، استقلال، حق تعیین سرنوشت، تفکیک قوا، جمهوریت، سازگاری جمهوریت و آزادی، اخلاق و فضیلت از دستاوردهای علوم انسانی است.
وی یادآور شد: بخش بزرگی از نظام مسائل ما بدون علوم انسانی نه قابل رفع و نه قابل حل است؛ مواجهه خلاق با مسالههایی که گریبان کشور را گرفته در گروی توجه به جریان علوم انسانی و باور به علم است. ما هنوز به این باور نرسیدهایم که علوم انسانی زمینه ساز توسعه و حلال مشکلات است.
صراف تصریح کرد: اگر بشر امروز آرامش دارد، محصول تلاشبزرگان علوم انسانی است. فارابی، دانشمند ایرانی تلاش کرد فلسفه را به سیاست نزدیک کند تا جامعه معنای سعادت را بفهمد. امروز علوم انسانی برای بحران ها، آسیب های اجتماعی و شکاف دولت و ملت، هم در مرحله شناخت و در مرحله درمان راهکار دارد. اما آیا این اعتقاد میان مدیران ما به علوم انسانی برای تحول و تغییر وجود دارد؟ یا مدیران تنها متکی به تجربه خود هستند و تصمیماتی بدون پشتوانه علمی می گیرند؟
وزیر علوم گفت: علوم انسانی به ما آموخته برای پیشرفت و توسعه پایدار باید نهادهای توانمند داشته باشیم، باید منابع انسانی توانمند باشد، روابط بین جامعه و حکومت باکیفیت شود و لازمه این توانمندی تفاهم و وفاق است.
وی در عین حال به نکتهای اشاره کرد و افزود: جامعهای که در حال فقیر شدن است، نمیتواند به تفاهم و توافق و توانمندی برسد. کشور میتواند ثروتمند و مملو از منابع خدادای باشد؛ اما چون توان حل مساله را ندارد، توسعه نیابد. یکی از آموزههای علوم انسانی فهم به موقع پایان یک سیاست است.
سیمایی تصریح کرد: یکی از آموزههای علوم انسانی فهم به موقع پایان یک سیاست است. همانطور که قوانین پایانی دارند، سیاستها هم پایان دارند. در همه دنیا پایان سیاستها سالانه صورت می گیرد. حکمرانی پویا و باز قبل از آنکه واقعیت به او سیلی بزند، به سیاست نادرست پایان میدهد.
وزیر علوم گفت: موسسات پژوهشی باید با اجراپژوهی به سیاستهای متأخذ در مسائل مختلف نمره دهند، اگر سیاستها نمره نگرفتند در آن تجدید نظر کنند. ناکامی یک سیاست به خودی خود اشتباه و عار نیست، اصرار بر سیاست ناکام، عار و نادرست است. همانطور که بر اساس اصول فقه ما، اصرار بر گناه صغیره مانع از عدالت است. پژوهشهای اصیل و غیرسفارشی علوم انسانی پایان بسیاری سیاستها را به ما اعلام میکند، باید شنوا باشیم و صدای رسای علم آزاد را بشنویم.
انتهای پیام/