سیاستهای مالیاتی نقش کلیدی در آینده اقتصادی ایالاتمتحده ایفا خواهد کرد.
قانون کاهش مالیات و مشاغل (TCJA)، بزرگترین اصلاحات اساسی ایالاتمتحده در برنامه مالیاتی طی سه دهه گذشته با تغییرات گسترده برای مالیاتدهندگان فردی و تجاری بود. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ریاستجمهوری خود گفت که میخواهد بیشتر مفاد این قانون را دائمی کند.
ترامپ همچنین چندین طرح جدید مالیاتی کلیدی مانند حذف محدودیت فعلی ۱۰هزار دلار در کسر مالیات ایالتی و محلی (SALT)، حذف مالیات بر تامین اجتماعی و پاداش شغلی و کاهش بیشتر نرخ مالیات شرکتها را پیشنهاد کرد البته عمل به وعدههای او به حمایت کنگره بستگی دارد.
روشل هودز، مدیر اداره مالیات ملی واشنگتن اظهار کرد: اگرچه مجلس نمایندگان و جمهوریخواهان که سنا را کنترل میکنند، همچنان در حال بررسی آن هستند، ترامپ احتمالا به بسیاری از سیاستهای مالیاتی ازجمله ایجاد مفاد عمومی دائمی و افزایش تعرفههای قانون کاهش مالیات و مشاغل که منقضی خواهد شد و مبارزات انتخاباتی خود را در مورد آنها انجام داده است را عمل میکند.
دائمی شدن قوانین مالیاتی موجود
قانون کاهش مالیات و مشاغل، نرخ مالیات بر درآمد را برای همه افراد کاهش داد، اما بهطور قابل توجهی برای افراد با درآمد بیشتر بالاست. بالاترین نرخ نهایی مالیات از ۳۹.۶ درصد به ۳۷ درصد کاهش یافت که در سال ۲۰۲۴، نرخ مالیاتی ۳۷ درصدی برای پروندههای انفرادی با درآمد بیش از ۶۰۹هزار و ۳۵۰ دلار اعمال میشود. قانون کاهش مالیات و مشاغل همچنین کسر استاندارد را برای اکثر مالیاتدهندگان دوبرابر کرد و نیاز اکثر آمریکاییها را به جزئی کردن کسر مالیات خود از بین برد.
یکی از بزرگترین تغییرات کاهش مالیات و مشاغل کاهش نرخ مالیات شرکتها از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد بود که باعث ایجاد کسر ۲۰ درصدی برای برخی نهادهای تجاری شد.
در تلاشی برای جبران هزینههای کاهش مالیات و مشاغل، قانون برخی کسورات، ازجمله معافیتهای شخصی و وابستگی را لغو کرد و کسر مالیات ایالتی و محلی (SALT) را به ۱۰هزار دلار محدود کرد. در حالی که ترامپ میخواهد اکثر مفاد مالیاتی کاهش مالیات و مشاغل را دائمی کند، او گفت که در دوره دوم ریاستجمهوری خود قصد دارد سقف کسر مالیات ایالتی و محلی را حذف کند.
یان لوئیس، حسابدار عمومی رسمی میگوید محدودیت کسر مالیات ایالتی و محلی تاثیر متفاوتی بر مالیاتدهندگان گذاشته است و در صورت لغو، میتواند پیامدهای مالیاتی غیرمنتظرهای به همراه داشته باشد، مانند اینکه مالیاتدهندگان بیشتری مشمول حداقل مالیات جایگزین شوند. همچنین، حذف محدودیت کسر مالیات ایالتی و محلی بخشی از درآمد را برای پرداخت سایر اصلاحات قانون کاهش مالیات و مشاغل از بین میبرد.
مالیاتی بر مزایای تامین اجتماعی، پاداش و پرداخت اضافه کار وجود ندارد
ترامپ گفته است که همراه با تمدید دائمی مقررات کاهش مالیات و مشاغل، مالیات بر اقلام درآمدی خاص را حذف میکند. وی در پستی در رسانههای اجتماعی در ماه جولای گفت که شهروندان سالخورده نباید برای مزایای تامین اجتماعی خود مالیات بپردازند. بر اساس گزارش اداره تامین اجتماعی، حدود ۴۰ درصد از مردم مالیات بر درآمد فدرال را بر مزایا میپردازند. بر اساس قانون فعلی، اگر مقدار قابل توجهی از سایر اشکال درآمد مانند دستمزد، خوداشتغالی و درآمد سرمایهگذاری دریافت کنند، معمولا مشمول مالیات میشوند.
افرادی که دارای درآمد ترکیبی بین ۲۵هزار تا ۳۴هزار دلار (پروندههای انفرادی) یا ۳۲هزار و ۴۴هزار دلار (با تشکیل پرونده شراکتی) هستند تا ۵۰ درصد از مزایای خود را بهعنوان مالیات بر درآمد میپردازند. هیچ مالیاتی بر مزایا برای افرادی که درآمد ترکیبی آنها کمتر از این آستانه است، وجود ندارد. بر اساس برآورد مرکز سیاست مالیاتی، حذف مالیات بر مزایای تامین اجتماعی در درجه اول به نفع مالیاتدهندگانی است که بین ۶۳هزار تا ۲۰۰هزار دلار درآمد دارند.
ترامپ همچنین پیشنهاد حذف مالیات بر درآمد پاداش و اضافه کاری را داده است. مرکز سیاست مالیاتی انتظار دارد سیاست او الگوبرداری از لایحه اخیر تصویب شده در آلاباما باشد که مالیاتدهندگان را از پرداخت مالیات بر پرداخت اضافه کاری معاف میکند.
کاهش مالیات شرکتها و تعرفههای جدید بزرگ
کاهش نرخ مالیات شرکتها نیز در راس دستور کار ترامپ قرار دارد. قانون کاهش مالیات و مشاغل نرخ مالیات شرکتها را از ۳۵ درصد در دوره اول ریاستجمهوری ترامپ به ۲۱ درصد کاهش داد. در جریان مبارزات انتخاباتی امسال، ترامپ پیشنهاد کرد که نرخ مالیات شرکتها را به ۱۵ درصد کاهش دهد اما فقط برای شرکتهایی که محصولات خود را در ایالاتمتحده تولید میکنند.
اگرچه ترامپ برنامه دقیقی برای ساختار این پیشنهاد ارائه نکرده است، اما مطالعه انجام شده توسط پن وارتون تخمین میزند که کاهش نرخ مالیات به ۱۵ درصد برای همه شرکتها، درآمد مالیاتی را تا ۵۹۵ میلیارد دلار تا سال مالی ۲۰۳۴ کاهش میدهد.
ترامپ همچنین تعرفه ۱۰ درصدی برای همه کالاهای خارجی و تعرفه به میزان قابلتوجه ۶۰ درصدی برای واردات از چین پیشنهاد کرده است. او میگوید که تعرفههای بالاتر از کسبوکارهای آمریکایی محافظت میکند و مصرفکنندگان را به خرید محصولات ساخت ایالاتمتحده تشویق خواهد کرد با این حال، برخی از کارشناسان مالیاتی میگویند که تعرفه های بالاتر به دلیل احتمال افزایش هزینههای مصرف کننده، بار مالی را برای مالیاتدهندگان با درآمد کم تا متوسط ایجاد میکند.
انتهای پیام