علیرضا نادعلی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، درباره ممانعت از ورود اتوبوسهای خریداری شده از محل قرارداد شهرداری تهران با چین و ورود سازمان بازرسی به این موضوع، اظهار کرد: ما در شورای اسلامی دوره ششم شهر تهران به اولویتبندی مشکلات تهران و حل مسائل آن پرداختهایم و به این نتیجه رسیدیم که آلودگی هوا و ترافیک مهمترین مشکلات تهران هستند.
وی ادامه داد: مشکلات دیگری هم به عنوان نیاز در حوزه های عمرانی، خدمات شهری و اجتماعی وجود دارد که سعی شده به قدر لازم به آنها نیز بپردازیم بنابراین ما در مقام سیاستگذار و شهرداری تهران در مقام اجرا سعی در توجه به این موضوعات داشته است اما اولویت 1 و 2 ما آلودگی هوا و ترافیک بوده است.
سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: اما مشکل بزرگ دیگری نیز وجود داشت و این بود که در دوره 4 ساله پیش از ما هم نوسازی ناوگان حمل و نقل بهدرستی انجام نشده بود و آنچه به دست ما رسید ناوگان اتوبوسرانی و مترو فرسوده بود که نیاز تهران را رفع نمیکرد.
وی افزود: وظیفه مدیریت شهری در رفع این مشکلات، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است؛ این توسعه شامل خرید اتوبوس، واگن مترو و برقی کردن خودروها و همچنین توسعه خطوط مترو و اضافه کردنایستگاههای آن میشود بنابراین این مسائل را در برنامه توسعه قرار دادیم و اولویتهای خود را با توجه به این مشکلات تنظیم کردیم.
نادعلی اظهار کرد: انصافاً، به عنوان کسی که در شورا کار میکند، میگویم که اگر شهرداری پای این کار نمیآمد طبعا، این مسائل تنها روی کاغذ باقی میماند اما علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران پیگیریهای زیادی انجام داد، هم با شرکتهای داخلی قراردادهایی برای تولید اتوبوس منعقد کرد و هم زمانی که دید موانعی در این مسیر وجود دارد، با هماهنگی شهید رئیسی به قرارداد با چین پرداخت که شامل خرید اتوبوس و واگن مترو و همچنین خودروهای برقی برای تاکسیها است.
وی با بیان اینکه در کنار تأمین توسعه ناوگان به سمت برقی کردن آن حرکت کردیم که تأثیر مستقیم روی آلودگی هوا دارد، گفت: در کنار این موضوع، اظهاراتی از سوی کارشناسان مطرح میشود و حتی بعضا درباره برقیسازی تشکیک ایجاد میکنند، اما باید بگویم که برقیسازی یک اتفاق جدید در دنیا نیست و ما سال هاست از این موضوع عقب هستیم، اگر در این دوره هم پا به این عرصه نمیگذاشتیم در همان عقب ماندگی باقی میماندیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: حال که وارد این عرصه شدیم، باید تمام امکانات کشور متناسب با آن به این سمت سوق داده شود در این راستا اگر وزارت نفت بتواند وظایفی که در زمان شهید رئیسی توافق شد، انجام دهد شرایط تاکسیرانها بهبود پیدا میکند این در حالی است که با اجرای قرارداد چین به سمت بومیسازی این تکنولوژی میرویم زیرا یکی از ویژگیهای این قرارداد انتقال فناوری است و بومیسازی آن میتواند به سایر شهرها و کلانشهرهای کشور نیز تسری یابد.
وی با بیان اینکه این قدمهای بلند با تلاش و همت شهردار تهران برداشته شده است، گفت: قاعده مردم سالاری در همه شوراها به این شکل است که وقتی اختلاف نظر کارشناسی وجود دارد، در نهایت بعد از رأیگیری، آنچه به تصویب میرسد مصوبه همه اعضاست اما مشکلی که وجود دارد این است که عدهای از اعضای شورا که در اقلیت هم هستند، مسیر اجرای مصوبه شورا درباره قرارداد چین را سخت میکنند و این باعث دیر به سرانجام رسیدن اقدامات اجرایی این قرارداد میشود.
نادعلی گفت: خوشبختانه 1200 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده است اما اگر سرعت اجرای این کار را افزایش دهیم و قرارداد چین در این دوره به سرانجام برسد اتفاق خوبی است البته هیچ ایرادی هم ندارد اگر بخشی از آن به دوره مدیریتی بعد منتقل شود اما مهم این است که ریلگذاری این اقدام محکم و استوار انجام شود.
وی با بیان اینکه عدهای از شهروندان از اتفاقات اخیر ابراز ناراحتی میکنند، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور بخش مهم نظارتی است و حتماً نقش تعیینکنندهای دارد؛ استدعای ما این است، مصوبهای که رأی اکثریت شورای شهر را دارد و رئیس شورای شهر در حال حمایت از آن برای حل مشکلات مردم تهران است، بیش از این دچار خدشه و حاشیه نشود.
سخنگوی شورای شهر تهران گفت: سازمان بازرسی کارشناسانی دارد و حتما نگاه فنی اختیار خواهد کرد اما امیدواریم توجه کند که در این مجموعه مدیریت شهری افراد متعدد کار کارشناسی متناسب انجام داده اند و به ما به عنوان نمایندگان مردم اعتماد بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه نباید در هر چیزی رقابت سیاسی و جریانی داشته باشیم آن هم در جایی که منافع مردم مطرح باشد، اظهار کرد: از سازمان بازرسی انتظار داریم که به مصوبات اکثریت شورا توجه و از حواشی جلوگیری کند؛ در شرایطی که مشکلات زیادی وجود دارد، باید از حاشیهها فاصله بگیریم و به حل مشکلات تهران بپردازیم.
انتهای پیام/