به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، علیرضا زاکانی در جلسه امروز شورای شهر تهران و در پاسخ به پرسش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در خصوص «ابهامات مربوط به واگذاری و بهرهبرداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور» اظهار کرد: وزارت کشور در راستای تعهدات خود نسبت به شهرها و کلانشهرها، قاعدهای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و همچنین منابعی که شهرداریها در اختیار او قرار میدهند، ون و اتوبوس در اختیار آنان قرار دهد و ما نیز یکی از شهرداریهایی بودیم که مشتاق به این اقدام بودیم.
وی افزود: سهم اتوبوسها 900 دستگاه و سهم ونها 630 دستگاه بود. ما جزو شهرداریهای خوشحسابی بودیم که 30 درصد سهم خود را پرداخت کردیم و در نتیجه 240 اتوبوس و 252 ون به ما تحویل داده شد.
شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور نتوانست به دلایلی به تعهدات خود عمل کند که این دلایل نیز موجه بود، اظهار کرد: ما به شدت پیگیری کردیم که این امکانات به شهر اضافه شود، اما از آنجا که وزارت کشور نتوانسته بود بخش ارزی خودروساز را تأمین کند، عملاً قادر به تحویل این دستگاهها نشد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.
زاکانی با تأکید بر اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک سه مکاتبه در سال 1401 و یک مکاتبه در سال 1402 انجام داد تا یا پول بازگردانده شود یا قدرالسهم ما تعیین تکلیف گردد، خاطرنشان کرد: پاسخ مکاتبات ما از سوی وزارت کشور داده شد، اما مکرراً اعلام کردند که ملاک دستورالعمل است و ما هم گفتیم که 70 درصد باقیمانده را وزارت کشور باید بپردازد. ما مکاتبه جدید خود را در تاریخ 15 مهرماه امسال انجام دادیم و درخواست تعیین تکلیف داشتیم.
وی با بیان اینکه ما به تمام موازین قانونی عمل کردهایم، تصریح کرد: نامهای از سوی وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده و تأمین منابع مالی میان وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی انجام شده است. پرداخت این منابع با تأخیر مواجه شده و روند تسریع آن با پیگیریهای صورت گرفته در حال انجام است و به زودی صورت خواهد پذیرفت. وزارت کشور اعلام کرده است که تا زمان تعیین تکلیف، ادعای مالکیت از سوی شهرداری تهران فاقد اعتبار است.
شهردار تهران با اعلام اینکه ما 30 درصد سهم خود را پرداخت کردهایم و باید ونها را تحویل میگرفتیم، یادآور شد: گفته شد که تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت از سوی شهرداری تهران فاقد اعتبار است.
زاکانی ادامه داد: رئیس سازمان شهرداریها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ونها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچگونه تصمیمگیری در این زمینه ندارد. ما دو روز پیش در این زمینه تعیین تکلیف شدهایم. ما بهطور مداوم این موضوع را پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کردهایم، اما وزارت کشور اعلام میکرد که بر اساس ضوابط خود اقدام خواهد کرد.
وی با بیان اینکه وقتی فعالیتهای خود را در شهر آغاز کردیم، رویکرد جدیدی داشتیم که از فناوریهای نوین برای ارائه خدمات استفاده کنیم، گفت: یکی از فناوریها شاتل تاکسی بود که سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و پیگیری کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکتی که دارای این فناوری بود، شد.
شهردار تهران با بیان اینکه پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر بود، تصریح کرد: برای ما اطمینانآور بود که این شرکت میتواند طرح را عملیاتی کند. اولین اقدام عملیاتی در این خصوص در ایام اربعین انجام شد.
زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل میتوانند صندلی خود را در ساعات خاصی از روز در نقطهای از شهر رزرو کنند. با این نگاه، مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات لازم برای عقد قرارداد صورت گرفت. زمانی که این خدمت در سفر اربعین ارائه شد، قیمت بلیط تهران-مهران یک میلیون تومان بود که با این وسیله نقلیه، قیمت بلیط به 495 تا 543 هزار تومان کاهش یافت.
وی با بیان اینکه در ساعات پیک و افزایش مسافر، دهها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آنها دشوار است، گفت: تاکسیها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و افرادی نیز هستند که با سوداگری، مردم را با اذیت و آزار و بیاحترامی به قیمتهای بالا به مقصد میرسانند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر نقاط، از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند. درآمد شاتل سرویس مستقیماً به سازمان فاوا واریز میشود.
شهردار تهران با بیان اینکه بزرگترین خدمت ما، تکریم مردم و رانندگان است، خاطرنشان کرد: شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافی پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز با مشکلی در این زمینه مواجه نخواهند شد. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا واریز میشود و این سازمان میتواند جزئیات آن را ارائه دهد.
وی با اعلام اینکه اجرای طرحها به دوره آزمایشی نیاز دارند، اظهار کرد: این اقدام ادامه داشت و پیگیری میشد. همان تعداد ون که از طریق تاکسیرانی تفاهم شده بود، چون نمیتوانستند مستقیماً قرارداد ببندند، شرکت حامیان شهر تحت نظر معاونت مالی با شرکت فناوری مورد نظر قرارداد بست و نزدیک به 50 ون در این طرح مورد استفاده قرار گرفت.
زاکانی با بیان اینکه شاتل تاکسیها تنها در برخی مقاطع زمانی خاص خدمات تحت این طرح را ارائه میدهند و در دیگر ساعات در سطح شهر خدماترسانی میکنند، گفت: این اقدام بر اساس خدمتی نوآورانه در شهر بوده است. برای توسعه این کار چهار خط تلاش را دنبال میکنیم که یکی از آنها تقویت سازمان فاوا است. خط تلاش دوم مربوط به سازمان نوآوری و فناوریهای نوین است که ابلاغ آن را از وزارت کشور دریافت کردهایم.
وی ادامه داد: خط تلاش دیگر تأمین زیرساختهای شهری است و از فاوا، کنترل ترافیک و مترو موارد را پیگیری کردیم تا شرایط جدیدی ایجاد شود که در شرکت یارانه شهر دنبال خواهد شد. مشکلاتی پیش آمد که کار ما به تأخیر افتاد. البته تلاشهایی صورت گرفت که امور بر اساس مجرای قانونی دنبال شود. قراردادها را منعقد کردیم تا موضوع به تأخیر نیفتد.
شهردار تهران با بیان اینکه خط تلاش چهارم این بود که یک شرکت امور را مدیریت کند، اظهار کرد: اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند دقیقاً متناسب با موضوع بود. 40 شرکت وجود داشت که از این تعداد، 20 مورد برای شهر مضر بودند. شرکتهایی که میتوانستند کاربرد داشته باشند، به کار بازگردانده شدند.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداریها و دهیاریها دو روز پیش برای ما در خصوص ونها تعیین تکلیف کرده، گفت: تعدادی از این ونها در اربعین استفاده شده بودند و تعدادی از آنها حتی دچار سانحه شده بودند که ما آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. با تعیین تکلیف دو روز پیش، نمیتوانیم اقدام کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم.
زاکانی با بیان اینکه عدم پرداخت حق وزارت کشور به دلیل عدم تأمین ارز بوده و بر اساس آن نتوانسته است تعهد خود را نسبت به شهرداری انجام دهد، یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور نتوانست رقم 70 درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ونهای دریافتی محاسبه شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه وزارت کشور به ما اعلام کرد که از 630 دستگاه ون خبری نیست، اظهار کرد: وزارت کشور دستورالعمل را زمانی ابلاغ کرد که متعهد به تأمین 630 دستگاه ون بود، اما وقتی قدرالسهم خود را پرداخت نکرد و تعهد وزارت کشور عملیاتی نشد، دیگر دستورالعمل قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: برنامهریزی ما از دو روز گذشته بر اساس چارچوبهای مصوب شورای شهر در شهرداری است. به ما گفته بودند حق ندارید اقدامی انجام دهید، اما چون پول را ما پرداخت کردهایم، بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهیم کرد.
زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت نیز بهرهگیری از نرمافزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرمافزار شهرداری ارائه شد، یادآور شد: خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و بخش دومی وجود نداشت. برای این شرکت صاحب نوآوری میتوانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود، نمیتوانستیم اقدام واحدی برای ونها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسیهای ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز میشود و قابل رهگیری است.
وی درخصوص موارد مطرحشده مبنی بر مفقود شدن ونها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ونها در اختیار ما قرار گرفته و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدماترسانی به شهروندان انجام خواهد شد. به عبارتی، فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی آغاز خواهد شد.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال، ماده 46 در زمینه برقیسازی وظایفی را معین کرده است و باید سازمانی در دولت راهاندازی شود که تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادهایم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و منابع لازم را برای صرفهجویی در مصرف انرژی تأمین کند.
وی با بیان اینکه 46 ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداریها و دهیاریها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفتند، گفت: تعداد محدودی از این ونها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورتگرفته از دو روز پیش، بازسازی آنها انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ونها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ونها که به دلیل عدم تعیین تکلیف متوقف شده بودند، نیز وارد ناوگان خواهند شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکتهای خصوصی و رانندگان است، اضافه کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکتها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ونها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ونها تعیین شود.
انتهای پیام/