مومنی: مشارکت اجتماعی بزرگترین سرمایه دولت است

به گزارش حوزه دولت ‌پایگاه خبری خبرآنی، اسکندر مؤمنی وزیر کشور در نشست سراسری استانداران کشور که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به لزوم اهتمام استانداران به حوزه پیش‌بینی و پیشگیری از بحران گفت: در اکثر حوادث می‌توان با پیش بینی درست و پیشگیری مناسب از وقوع حوادث و بحران‌ها جلوگیری کرد و یا از میزان خسارات کاست.

وی تاکید کرد: در حوزه مسائل اجتماعی نباید اجازه دهیم که پدیده‌های اجتماعی به امور امنیتی تبدیل شوند و باید موضوع آسیب‌های اجتماعی به صورت ویژه در دستور کار استانداران قرار گیرد.

وزیر کشور افزود: نباید تولیدکنندگان و کارآفرینان در پیچ و خم مسائل اداری درگیر شوند و باید همه هم و غم یک کارآفرین صرف تولید باشد.

مومنی تصریح کرد: کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در طول ما نیستند، بلکه در عرض ما قرار دارند و همکار ما هستند و نباید دغدغه‌ای جز کار اقتصادی داشته باشند؛ چه بسا یک کارشناس از قانون برداشت اشتباهی داشته باشد و استاندار بر اساس اختیارات و تجربه‌ای که دارد بتواند تصور کارشناس مربوطه در امور سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و اشتغال را اصلاح کند.

وی از استانداران خواست یک روز از روزهای کاری هفته را به حوزه صنعت و تولید اختصاص دهند.

وزیر کشور به مسائل مربوط به مدیریت شهری و شهرداری‌ها که یکی دیگر از مأموریت‌های وزارت کشور است، پرداخت و گفت: اختیارات در این زمینه متناسب با مسئولیت‌ها نیست، باید در این رابطه نظارت دائم و استفاده حداکثری از اختیارات داشته باشیم.

مومنی در همین رابطه گفت: ثبات نداشتن مدیریتی در حوزه مدیریت شهری یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. اینطور نباشد که ما احکام را صادر کنیم و از رسانه‌ها متوجه شویم که شهردار پس از مدت کوتاهی عزل شده است.

وی ادامه داد:ما نمی‌گوییم که وزیر کشور و یا استانداران، شهرداران را انتخاب کنند، اما اینطور نمی‌شود که شورای شهر، شهردار را انتخاب می‌کند و کمتر از 6 ماه بعد آن را عزل کند.

وزیر کشور با بیان اینکه متوسط حضور شهرداران در دوره‌های پنجم و ششم شوراهای شهر دو سال و حتی در برخی شهرها کمتر از یکسال بوده است، گفت: در حال تدوین سازوکاری هستیم که یا مردم شهرداران را انتخاب کنند و یا شورای شهر نتواند به راحتی شهردار منتخب خود را عزل کند.

مومنی بر اجرای دقیق قوانین تاکید کرد و افزود: در حوزه شهری افراد باید بدانند که قوانین درست اجرا می‌شود و نه بر اساس سلیقه افراد. اینطور نباشد که برخی با تخلف و یا رشوه دادن بتوانند قوانین و مقررات را زیر پا بگذارند. اصلاح قوانین مربوط به حوزه شهری از اولویت‌های دولت چهاردهم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رئیس‌جمهور بارها بر موضوع وفاق و همبستگی ملی تأکید کرده است، افزود: باید روحیه وفاق در دستور کار قرار گیرد. احترام به مردم، و بودن در بین آنها و تغییر در شرایط معیشت مردم موجب افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت بیشتر مردم می‌شود.

وزیر کشور به موضوع وفاق ملی و همبستگی ملی در انتخاب استانداران پرداخت و گفت: استاندار نماینده عالی دولت، حاکمیت و نظام است و رویه وفاق و همبستگی با استفاده از همه ظرفیت‌ها باید در دستور کار استانداران باشد تا مردم احساس کنند، شرایط زندگی آنها بهتر شده است و احترام بیشتری به آنها گذاشته می شود.

مومنی به برگزاری انتخابات با مشارکت 50 درصد جامعه اشاره کرد و افزود: تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم موجب می‌شود که سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در انتخابات آینده افزایش یابد.

وی افزود: مشارکت مردم یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت ملی ماست. همه باید تلاش کنیم که با برنامه‌ریزی مناسب و احترام به مردم و توجه به موضوع اقتصاد، تولید و معیشت مردم رضایتمندی آنها را افزایش دهیم.

وزیر کشور همچنین دیدار چهره به چهره استانداران با مردم را مفید دانست و گفت: اینکه مردم بدانند پیگیر موضوعات آنها هستیم و به آنها احترام می‌گذاریم برایشان ایجاد رضایتمندی می‌کند. باید تلاش کنیم مشکلات مردم را حل کنیم.

مومنی همچنین ابراز امیدواری کرد نشست استانداران با حضور مسئولان مختلف وزارتخانه‌ها و دیگر قوا به صورت ماهانه برگزار شود تا موضوعات برای وزرا و مسئولین به درستی تبیین و تصمیمات درستی اتخاذ شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.