از نورسلطان تا تیرانا با قهرمان جهان؛ مثل آیتموخان باشید!

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی، سال گذشته در حالی که پیش از شروع مسابقات جهانی به نظر می‌رسید کامران قاسم‌پور راه همواری برای هت‌تریک طلاهایش در قهرمانی جهان داشته باشد، در آستانه مسابقات اعلام شد که به دلیل مصدومیت از ناحیه کشاله ران، قادر به همراهی تیم ملی آزاد در بلگراد نیست.

گزینه اول جایگزینی او، محمدمبین عظیمی بود که در 92 کیلوگرم قهرمان جام تختی و تورنمنتی در روسیه شده بود، اما او می‌خواست به مسابقات جوانان جهان برود و با کسب طلای این رده سنی، کارش را در بزرگسالان استارت بزند، بنابراین تعارف دقیقه نودی حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان را رد کرد و البته توانست با شکست رضابک آیتموخان در فینال رقابت‌ها، قهرمان جوانان جهان شود. هر چند محمدمبین عظیمی آرام آرام به جمع مدعیان بزرگسالان اضافه شد، اما آیتموخان بعد از نایب قهرمانی در جوانان جهان، عضو تیم ملی کشورش در وزن 92 کیلوگرم مسابقات جهانی بزرگسالان هم شد و به بلگراد رفت.

هیچ‌کس باورش نمی‌شد که او مدال طلای این وزن را در صربستان از آن خود کند، حتی خودش. بعد از آنکه فینال را از عثمان نورماگمادوف آذربایجانی برد، حالتی بهت‌زده داشت و چند ضربه به صورتش به او یادآور شد که چه اتفاق بزرگی برای وی رخ داده است.

همان وقت، اتحادیه جهانی عکس جالبی از او منتشر کرد که نشان دهد چطور یک ورزشکار می‌تواند رؤیاهایش را به حقیقت تبدیل کند؛ عکسی از رضابک آیتموخان در حین تمیز کردن تشک مبارزه کشتی‌گیران قزاقستان و روسیه در مسابقات جهانی 2019 نورسلطان.

او در کشور خودش زمانی که میزبان مسابقات جهانی شده بود به‌عنوان ولنتیر (داوطلب) به برگزاری مسابقات کمک کرده بود و چهار سال بعد از آن، در بلگراد قهرمان جهان شده بود؛ هر چند که چندی قبلش به حریف ایرانی خود در فینال جوانان جهان باخته بود.

بعد از این طلا، کشتی‌گیر قزاق در همه مسابقات و تورنمنت‌های باکیفیت شرکت کرد، چراکه می‎‌خواست نماینده 97 کیلوگرم کشورش در بازی‌های المپیک شود. او از باخت نترسید و هرچند هرگز کشتی‌گیر ششدانگی نبوده و به نوعی می‌شود او را یک کشتی‌گیر متوسط در آن وقت، با در نظر گرفتن فاکتورهای فنی، نامید، اما شجاعانه به مصاف حریفان رفت و رفته رفته در وزن بالاتر هم توانست به جمع مدعیان نزدیک شود.

کشتی‌گیر زیر 20 سال قزاق‌ها هرچند به المپیک نرسید، اما در وزن 97 کیلوگرم صاحب دوبنده تیم ملی کشورش در مسابقات جوانان جهان شد و این بار نقره سال گذشته‌اش را تبدیل به طلا کرد.

او توانست روز شانزدهم شهریور ماه طلای جوانان جهان را بگیرد درحالیکه ابوالفضل بابالو نماینده ایران در 97 کیلوگرم که قهرمان سال گذشته این وزن بود را شکست داده بود.

آیتموخان در ادامه برای شرکت در مسابقات زیر 23 سال جهان ثبت‌نام کرد و شب گذشته با عبور از مهدی حاجیلوئیان در فینال 97 کیلوگرم این رقابت‌ها، طلای دیگری را به دست آورد.

آیتموخان که فینال جوانان جهانی 2023 به کشتی‌گیر ایران باخته بود، را حالا می‌توان در سطح اول وزن 97 کیلوگرم بزرگسالان جهان دید که شاید به رقیب سرسختی برای اخمد تاج‌الدینوف هم تبدیل شود، اما برنده او، محمدمبین عظیمی کجای کار بوده و چه دستاوردی داشته است؟ بابالو که سال گذشته قهرمان 97 کیلوگرم جوانان جهان شد و امسال از دور رقابت‌ها حذف شد، کجاست؟

مثل آیتموخان باشید، حتی اگر به لحاظ فنی متوسط هستید! کشتی فینال او مقابل حاجیلوئیان نشان داد که نماینده ایران اگر حواس جمعی و شجاعت بیشتری را چاشنی کارش می‌کرد، می‌توانست کشتی بهتری بگیرد، اما رضابک آیتموخان 20 ساله با جسارت تمام و البته پشتکار زیاد و در کنار آن حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی باکیفیت و نترسیدن از شکست‌ها، ضعف‌هایش را پوشش داده و در مسیر موفقیت گام برمی‌دارد.

مثل آیتموخان فرصت‌طلب باشید و از شکست نترسید، در حالی که کشتی‌گیران قزاق و قرقیز معمولاً در سبک وزن کشتی‌گیران قابل و مدعی هستند، اما آیتموخان حالا در سنگین وزن خودش را به سطح اول کشتی دنیا نزدیک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.