سکته مغزی دومین علت مرگ ایرانیان؛بروز در مردان بیشتر از زنان

دکتر احسان شریفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی به مناسبت روز جهانی سکته مغزی اظهار کرد:‌ میزان بروز سکته مغزی سالانه حدود 150 مورد در هر 100 هزار نفر جمعیت در کشور است. سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران به شمار می‌رود.

وی درباره عوامل بروز سکته مغزی افزود: برای ایجاد سکته مغزی دو دسته عوامل خطر وجود دارد یک دسته از عوامل غیرقابل اصلاح و دسته دیگر قابل اصلاح هستند. از جمله عوامل غیرقابل اصلاح بروز سکته مغزی می‌توان به سن افراد اشاره کرد.

بروز سکته مغزی به ازای هر 10 سال افزایش سن 2 برابر می‌‌شود

وی ادامه داد: میزان بروز سکته مغزی در سنین بالای 50 سال به ازای هر دهه افزایش، 2 برابر می‌شود.

سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان

شریفی پور گفت: از جمله سایر عوامل موثر در بروز سکته مغزی می‌توان به جنسیت اشاره کرد. میزان بروز سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است.

نقش سابقه فامیلی در بروز سکته مغزی

دبیر انجمن سکته مغزی ایران با بیان این‌‌که سابقه فامیلی نیز در بروز سکته مغزی نقش دارد، تصریح کرد: در افرادی که نزدیکان درجه یک آن‌ها دچار سکته مغزی می‌شوند احتمال بروز سکته مغزی در اعضای خانواده بیشتر است.

عوامل قابل پیشگیری سکته مغزی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوامل خطر قابل اصلاح در سکته مغزی نیز گفت: دسته‌ای از عوامل وجود دارند که اگر اصلاح شوند جلوی بروز سکته مغزی را تا حد زیادی می‌گیرند. از جمله عوامل قابل اصلاح بروز سکته مغزی، ابتلا به فشار خون، دیابت، چربی خون بالا، بی تحرکی و چاقی، مصرف سیگار، بیماری‌های قلبی و خونی زمینه‌ای و احتلالات خواب هستند.

زمان طلایی درمان سکته مغزی

وی درباره زمان طلایی درمان سکته مغزی نیز بیان کرد: اگر بیمار دچار سکته مغزی شد باید در 4.5 ساعت اول به بیمارستان برسد و در این صورت بین یک سوم تا پنجاه درصد بیماران درمان می‌شوند. در سکته مغزی حتی یک دقیقه زودتر درمان شدن نیز بر اثربخشی درمان اثرگذار است و بنابراین زمان رساندن بیمار به بیمارستان اهمیت فراوانی دارد. همچنین حداقل فایده درمان این است که صدمات ناشی از سکته به بیمار را کم می‌کند و افراد پس از درمان می‌توانند با بهره بردن از فیزیوتراپی و توانبخشی بهبود یابند و حداقل جان بیمار از مرگ نجات می‌یابد.

وضعیت درمان سکته مغزی در ایران

دبیر انجمن سکته مغزی ایران درباره وضعیت درمان سکته مغزی در کشور تشریح کرد: درمان طبی در ایران وضعیت بسیار خوبی دارد و در بیش از 150 مرکز در سراسر کشور درمان سکته مغزی را به طور سیستماتیک ارائه می‌کنیم اما درمان پیشرفته‌تر سکته مغزی که انژیوگرافیک و اندووسکولار است که با استفاده از آن‌ها لخته خونی از مغز بیمار خارج می شود آن طور که باید پیشرفت نکرده است که دو علت دارد یکی این که کمبود امکانات و تجهیزات موردنیاز وجود دارد و دوم این که فلوشیپ‌های سکته مغزی باید به اندازه کافی تربیت شوند تا بتوانند این خدمات درمانی نوین را به بیماران ارائه کنند اما متأسفانه در این زمینه وضعیت جالبی نداریم.

بهترین روش پیشگیری از سکته مغزی

شریفی‌پور با بیان این‌که بهترین روش پیشگیری از سکته مغزی کنترل عوامل خطر قابل اصلاح است، خاطرنشان کرد: اگر این عوامل و سبک زندگی را اصلاح کنیم و از میزان ابتلا به بیماری‌های موثر بر بروز سکته مغزی کاسته شود آمار مرگ و میر ناشی از سکته مغزی نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که پیشگیری و مراقبت از بیمار سکته مغزی نیازمند هم‌فکری و هم‌یاری پرسنل اورژانس، پرستاران، پزشکان، متخصصان بازتوانی و سیاست‌گذاران است، تصریح کرد: شانزدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی ایران به عنوان تلاشی مشترک از سوی تمامی متخصصین درگیر در مراقبت بیمار سکته مغزی از 9 الی 11 آبان در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.