واردات ژنراتور علی‌رغم ممنوعیت قانونی

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، رضا مشکات رضوی، عضو سندیکای صنعت برق در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبل از انقلاب نیروگاه‌های دیزلی را از کشور انگلستان وارد می کردیم، اما بعد از انقلاب و در زمان جنگ، اقدام به تولید ژنراتورهای کوچک کردیم.

وی افزود: در سال 73 از کشور آلمان تکنولوژی ساخت ژنراتور را به ارزش 4 میلیون مارک وارد کشور کردیم و خط تولید آن را در داخل کشور راه اندازی کردیم، همچنین با کمک اساتید دانشگاه قطعاتی را که از آلمان وارد می کردیم، مهندسی معکوس کردیم و به این ترتیب در سال 77 این تجهیزات صد در صد ایرانی شد.

عضو سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: امروز در ایران برای ساخت ژنراتور تا قدرت 1.5 مگاوات به هیچ کشوری وابسته نیستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکان تولید 6 هزار دستگاه ژنراتور را در طول سال داریم اما بواسطه واردات بی رویه، فقط 10 درصد از سهم بازار را داریم.

مشکات با بیان اینکه "نیاز سالانه کشور حدود 3000 دستگاه ژنراتور است اما ما توان تولید 6 هزار دستگاه ژنراتور یعنی 2 برابر کل نیاز کشور را داریم"، گفت: درحالی که 90درصد نیاز کشور از طریق واردات و خرید خارجی تأمین می‌شود، ژنراتور جزو دستگاه‌هایی است که در مصوبه هیئت وزیران در خصوص 186 قلم کالای ساخت داخل که واردات آنها ممنوع است قرار گرفته است.

وی افزود: اگر این 90درصد به جای واردات، از داخل کشور تأمین شود سالانه 24 میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

عضو سندیکای صنعت برق در خصوص ژنراتورهای ساخت داخل و کیفیت بالای آن گفت: ژنراتورهای ساخت داخل خرابی ندارند و تنها در ایران برای ژنراتورها، 2 سال گارانتی تعویض بدون قید و شرط ارائه می شود، درحالی که هیچ کشوری برای ژنراتور این گارانتی را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ایران جزو 4 کشور تولیدکننده ژنراتور 400 هرتز هواپیما و جزو 5 کشور سازنده ژنراتور قطار است و امروز این افتخار را داریم که تمامی ژنراتورهای قطارهای کشور تولید داخل است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.