آغاز شمارش معکوس برای بهره‌برداری از فاز اول رود دره فرحزاد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، دره فرحزاد، یکی از مناطق خوش آب‌وهوای شمال تهران، بین محله‌های پونک و سعادت‌آباد واقع شده است. این دره که رودخانه پونک در آن جاری است، از دیرباز به نام "دره فرحزاد" شناخته می‌شود و با طبیعتی زیبا و متنوع از دامنه‌های البرز تا عمق بافت شهری، به طول 10 کیلومتر گسترش یافته است. با توجه به موقعیت خاص و قدمت آن، شهرداری تهران از سال 1393 پروژه‌ای با عنوان «طرح فرامنطقه‌ای اکوپارک فرحزاد» را برای ساماندهی و حفظ این دره آغاز کرده است.

از آبان‌ماه سال 1386 که کلنگ پروژه ساماندهی دره فرحزاد با عنوان «ساماندهی تفرجگاه‌های تهران» به زمین زده شد، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که 17 سال زمان می‌برد تا دره فرحزاد به یکی از زیباترین تفرجگاه‌های پایتخت تبدیل شود. این اتفاق سرانجام رخ داد و بنا به اعلام علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، طرح «احیا و ساماندهی روددره فرحزاد» اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

پروژه اکوپارک فرحزاد در 3 فاز تعریف شده است:

  • فاز اول: از پل آبشار تا پل خوشمرام به مساحت 54 هکتار.
  • فاز دوم: از پل خوشمرام به سمت کوهستان در محدوده مناطق 2 و 5 به مساحت 103 هکتار.
  • فاز سوم: از پل آبشار تا بزرگراه هاشمی رفسنجانی در محدوده منطقه 2.

اهداف پروژه اکوپارک فرحزاد شامل:

  • صیانت از باغات و حفظ بافت طبیعی: جلوگیری از توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه.
  • کنترل سیلاب و جلوگیری از آبگرفتگی: کاهش خطرات ناشی از سیلاب و آبگرفتگی به واسطه ساخت‌وسازهای غیرقانونی.
  • بهبود ترافیک: آزادسازی املاک معارض و بازگشایی مسیرهای ورودی به این طرح.
  • تبدیل دره به تفرجگاه: بهسازی محیط و تبدیل این منطقه به یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های پایتخت.

مراحل پروژه:

فاز اول (محدوده پل آبشار تا پل خوشمرام، 54 هکتار):

  • پاکسازی دره از نخاله‌ها و زباله‌ها
  • بازسازی پوشش گیاهی و کاشت درختان
  • احداث مسیرهای پیاده‌روی و پل‌های سنگی
  • اجرای دیوارها و پله‌های سنگی
  • تبدیل این محدوده به یک مکان تفریحی عمومی.

فاز دوم (از پل خوشمرام به سمت کوهستان، 103 هکتار):

  • توسعه جاده کوهنوردی از پل خوشمرام تا کوهستان.

فاز سوم (از پل آبشار تا بزرگراه هاشمی رفسنجانی):

  • ایجاد مجموعه تفریحی و گردشگری متصل به بوستان نهج‌البلاغه.

ویژگی‌های طراحی اکوپارک: اکوپارک فرحزاد با هدف ایجاد اولین پارک طبیعی تهران طراحی شده است. استفاده از مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب در ساخت پل‌ها و کف‌سازی، ویژگی منحصر به‌فرد این پروژه است. پل‌های سواره‌رو از سنگ ساخته شده‌اند و برای اتصال مصالح، از ماسه و سیمان استفاده نشده است. این پل‌ها کاملاً طبیعی و مطابق با زیست‌بوم منطقه طراحی شده‌اند.

نتیجه‌گیری و آینده پروژه: به گفته علی‌محمد مختاری؛ مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، فاز اول این پروژه که 54 هکتار مساحت دارد، به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین فاز دوم نیز به زودی آغاز خواهد شد و در مجموع، 157 هکتار از روددره فرحزاد به یکی از بزرگ‌ترین تفرجگاه‌های تهران تبدیل می‌شود. با پیشرفت این طرح، انتظار می‌رود این دره به محلی برای تفریح و گردشگری تبدیل شود و یکی از پروژه‌های موفق مدیریت شهری تهران در احیای فضاهای سبز شهری باشد.

آزادسازی املاک معارض در طرح فرامنطقه‌ای روددره فرحزاد: محمدرضا پوریافر؛ شهردار منطقه 5، از روند تملک و تخریب املاک معارض در پروژه اکوپارک فرحزاد خبر داد و گفت: این طرح گردشگری و تفریحی فرامنطقه‌ای است که شهردار محترم تهران مستقیماً بر آن نظارت دارند. پوریافر با بیان اینکه طرح تملک روددره فرحزاد براساس مصوبه شورای تامین استانداری تهران به عنوان طرح فرامنطقه‌ای از سال 1393 در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با پیگیری‌های مستمری که انجام شد، پس از 10 سال، معارض غیرمجاز پروژه اکوپارک که در منطقه 5 واقع شده بود، آزادسازی شد.

شهردار منطقه 5 ادامه داد: این طرح با هدف صیانت از باغات و حفظ بافت ارزشمند روددره فرحزاد و جلوگیری از سیلابی شدن رودخانه فرحزاد، با توجه به ساخت‌وسازهای غیرمجاز حاشیه رودخانه که غالباً به صورت تصرفی و فاقد سند مالکیت انجام شده است، به اجرا درآمد. در همین راستا، شهرداری منطقه با تملک ملک‌های معارض در حال روان‌سازی ترافیک معابر ورودی به این طرح تفریحی و گردشگری است. پوریافر در ادامه گفت: اکثر ملک‌های معارض در محدوده این اکوپارک که برای نخستین بار در ایران به عنوان زیرساخت سبز ـ آبی شهر تعریف شده است، تملک شده و تنها 45 معارض باقی مانده که از این تعداد، 5 ملک در اولویت قرار داشتند و از میان آن‌ها 3 ملک تملک شده و در حال تخریب هستند و 2 ملک دیگر در دست اقدام قرار دارد و به زودی تملک آن‌ها نیز به پایان خواهد رسید.

براساس این گزارش، جلسه تسریع در روند پیشرفت پروژه روددره فرحزاد با حضور داود گودرزی؛ معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، محمدعلی مختاری؛ مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، ناصری سرای؛ مدیرکل سرمایه انسانی معاونت خدمات شهری، پوریافر؛ شهردار منطقه 5، صالحی؛ شهردار منطقه 2، صفی‌خانی؛ معاون سازمان بازرسی در حوزه خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، عباس‌نژاد؛ رئیس دفتر مرکزی حراست معاونت خدمات شهری، پیمانکار اجرای این پروژه و مدیران و مشاوران این حوزه برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

گودرزی در این جلسه ضمن استماع آخرین گزارشات در خصوص پروژه روددره فرحزاد بر تسریع در روند پیشرفت آن تأکید کرد و گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های کلان مدیریت شهری و مورد تاکید شهردار تهران است که با پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلسات بسیار، این معاونت و کمک معاونت مالی و اقتصاد شهری، سازمان املاک و مستغلات و شهرداری‌های مناطق 2 و 5 مشکل تملک معارضات ملکی و اشکالات قانونی در فرایند پرداخت و خرید معارضات ملکی آن پس از 12 سال حل شده است.

وی همچنین بر پرداخت و تملک معارضات ملکی باقی‌مانده این پروژه تأکید کرد و افزود: کل پروژه روددره فرحزاد به مساحت 157 هکتار است که فاز اول این پروژه به مساحت 54 هکتار به زودی افتتاح و در اختیار عموم شهروندان قرار خواهد گرفت.

معاون شهردار تهران، فعالیت‌های انجام شده جهت اجرای فاز یک پروژه احیا و ساماندهی روددره فرحزاد را برشمرد و گفت: احیا و لایروبی قنات‌ها، احداث نهرها و شبکه‌های آبیاری، احداث مسیرهای پیاده‌روی، اجرای شیب‌بندی‌ها و تراس‌بندی‌ها، عملیات تخریب، آواربرداری و نخاله‌برداری، عملیات زباله‌برداری، فنس‌کشی، اجرای دیوارهای سنگی خشکه‌چین، اجرای عملیات پل سنگی آبشار، احداث پله‌های سنگی و چوبی، اجرای گدارهای سنگی رودخانه، احداث باغ تحقیقاتی، اجرای عملیات محوطه پل‌های سنگی آبشار و خوشمرام، بازرویانی پوشش گیاهی و کاشت درختان و ... از جمله اقدامات صورت گرفته در این پروژه است.

به گفته گودرزی، فاز دوم پروژه احیا و ساماندهی روددره فرحزاد نیز به مساحت 103 هکتار پس از اتمام فاز اول آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.