روایت فکرپروری تا فناوری و نقش مراکز رشد در حل مسائل کشور

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان اولین مرکز رشد علوم اجتماعی در کشور حدود 12 سال پیش ایجاد شد. ایجاد این مرکز در امتداد ایده تاسیس دانشگاه امام صادق(ع) از سوی آیت‌الله مهدوی‌کنی با کار ویژه حل مسائل انقلاب اسلامی است تا از طریق تربیت نیرو به حل مسائل کشور کمک شود.

به بهانه دهمین سالگرد تاسیس این مرکز و برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای مطالعاتی، تحقیقاتی و پژوهشی آن با محمد سعید صفاری، پژوهشگر و مسئول فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) نکاتی را درباره این مرکز، اقدامات و دستاوردهای آن گفتگو کردیم.

 وی با اشاره به نیاز کشور به تاسیس چنین مرکزی گفت: واژه مرکز رشد در حوزه مهندسی، بیشتر شناخته شده است. در این بخش نیازی احساس می‌شود که ملموس‌ است و کالا و محصولی که در پاسخ به این نیاز نیز تولید می‌شود نیز ملموس است اما در حوزه علوم‌اجتماعی با توجه به اینکه مسائل آن بلند مدت بوده و به صورت فیزیکی ملموس نیست، به افرادی توانمند در حوزه حل مسئله نیاز داریم؛ لذا باید در این بخش تربیت نیرو داشته باشیم تا بتوانیم در بستر حل مسئله فعال شویم.

صفاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 15 هسته حل مسئله در مرکز رشد دانشگاه فعالیت می‌کند که مسائل مختلفی را دنبال می‌کنند. مسائلی مانند عدالت اجتماعی، فضای‌ مجازی، حوزه سلامت،کشاورزی، بازاربایی سیاسی، افکار عمومی،‌ تغییرات اجتماعی، دیپلماسی عمومی حکمرانی پولی و ... این هسته‌ها فعالیت‌هایی را در حوزه کاری خود دارند. از بین این تشکل‌ها متا به دلیل نظرسنجی در ایام انتخابات  و رصد خانه عدالت اجتماعی شاید بیشتر از هسته‌های دیگر شناخته شده‌تر باشد.

ویژگی‌های مرکز رشد

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگاه ما به حل مسئله بر پایه یک مبنا و نظریه است، یاداور شد: در این مرکز برای حل مسائل بر اساس یک مبنا و نظریه حرکت می‌کنیم تا به فناوری حل مسئله برسیم. در این راستا دو هسته مکتب امام‌خمینی (ره) و هسته منظومه فکری علامه طباطبایی (ره) از بین 15 هسته مرکز بیشتر کار نظریه و مبنایی انجام می‌دهند و مبنا و نظریه کل مرکز رشد را تامین می‌کنند. سایر هسته‌ها سعی می‌کنند از مبنای خاصی برخودار باشند.

این پژوهشگر با اشاره به سایر ویژگی‌های مرکز رشد دانشگاه امام صادق خاطرنشان کرد: در این مرکز فرد و انسان اصل است؛ یعنی کسی که می‌خواهد حل مسئله صورت دهد، موضوعیت دارد و به  همین خاطر تربیت آن فرد اهمیت دارد. البته این تربیت باید زیر نظر یک استاد باشد. تمام  15 تشکل در مرکز زیر نظر  یک استاد مسیر خود را پیش می‌برند. نکته دیگر اهمیت شبکه‌سازی برای حل مسئله‌ است. قطعا برای حل مسئله به تنهایی نمی‌شود اقدام کرد بلکه باید شبکه‌سازی کرد و تیم داشت. این موضوع در مرکز رشد اصل است مثلا اگر کسی به حوزه سلامت علاقه دارد و  می‌خواهد در این زمینه کار کند باید به حضور دو تا سه نفر به صورت تیمی به حل مسئله ورود کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های مرکز رشد این است که این مرکز، نهاد خانواده‌ محور است و اهمیت خانواده در فعالیت‌های آن بسیار مهم است.

نمایشگاه قرار هفتم

صفاری در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه این مرکز با عنوان "قرار هفتم" همزمان با سالگرد رحلت آیت الله مهدوی‌کنی در این دانشگاه گفت: اولین نمایشگاه مرکز رشد همزمان با اولین سالگرد آیت‌الله مهدوی کنی در دانشگاه برگزار شد.علاقه‌مندیم هر سال با برگزاری چنین نمایشگاهی با پدر مجموعه تجدید نظر کنیم و این بستر را فرصت و محفلی برای نمایش دستاوردهای پژوهشی، مطالعاتی و سیاسی اعضای مرکز رشد و فعالین این مرکز می‌دانیم تا با جمع‌آوری آنها در یک نمایشگاه  فعالیت‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهیم.

وی افزود: امسال هفتمین دوره نمایشگاه با شعار "روایت فکرپروری تا فناوری" برگزار شد. دو سال به دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه برگزار نشد البته بعد آن تصمیم گرفته شد نمایشگاه هر دو سال یکبار برپا شود. نمایشگاه در کنار ارائه دستاورهای مرکز، بستری برای شکل‌گیری، ارتباطات و تعاملات با دانشجویان، اساتید و فرهیختگان کشور است. مخاطبین آن از دانشجویان گرفته تا اساتید دانشگاه‌های مختلف و کارگزاران و مسئولین سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور را شامل می‌شود. امسال از اساتید، دانشجویان و فرهیختگان دانشگاههای استانهای مختلف نظیر، یزد، شیراز و قم بازدیدهایی از نمایشگاه صورت گرفت. شخصیتهایی مانند آقای مخبر، طهرانچی، علی لاریجانی و صالحی امیری وزیر امور گردشگری و صنایع دستی در کنار سایر شخصیت‌ها از این مرکز بازدید کردند.

صفاری با اشاره به اینکه  هدف از برپایی این نمایشگاه لزوما انعقاد قرارداد برای پروژه‌های حوزه اجتماعی نیست، تصریح کرد: محل نمایشگاه فرصت محدودی است تا فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را به مخاطبین‌‌ مان عرضه کنیم در روند برپایی نمایشگاه و ارتباطات ایجاد شده  جرقه‌هایی ایجاد می‌شود تا زمینه همکاری با برخی از اساتید، دانشجویان،گروهها و نهادها فراهم شود و در آینده  سر یک میز برای حل مسائل کشور اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: در حاشیه نمایشگاه با توجه به دهمین سالگرد آیت مهدوی‌کنی ویژه‌نامه‌ای با عنوان "متفکر نهادساز" که به زندگی ایشان می‌پردازد و  ایده  تشکیل مرکز رشد و جرقه‌های شکل‌گیری نمایشگاه را روایت می‌کند، نیز منتشر شد.

دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران , دانشگاه امام صادق (ع) , دانشگاه صنعتی امیرکبیر ,

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.