پنجمین نمایشگاه و کنفرانس «شهر هوشمند ایران» فردا آغاز می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد حسن زاده رئیس ایرانداک و دبیر علمی کنفرانس «شهر هوشمند» اعلام کرد: در این رخداد مهم تلاش شده است تا فراهم‌آورنده بستر تعامل مناسب بین بازیگران شهر هوشمند، مدیران شهری، صنعتگران، اندیشمندان، و صاحب‌نظران و همچنین مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تکمیل پازل شهر هوشمند در کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه و کنفرانس از یک سو فضا برای نمایش دستاوردها، فناوری‌ها، فنون و ابزارهای پیاده‌سازی شهر هوشمند وجود دارد، از سوی دیگر، امکان تحلیل عالمانه و معرفی جدیدترین روش‌شناسی‌ها، یافته‌های علمی و دیدگاه‌های دانشگاهی فراهم شده است. در این میان، توجه ویژه‌ای به ایده‌پردازی، استارت آپ‌ها، و نوآوری‌های نسل جوان به عمل آمده است.

حسن زاده با اشاره به ساختار جدید بخش کنفرانس اشاره کرد که امسال مسئولیت برگزاری پنل‌ها به نهادها و شبکه‌های تخصصی واگذار شده است. ترکیبی از بازیگران بخش‌های خصوصی و دولتی و دانشگاه و صنعت در پنل‌ها حضور دارند و مباحثی مانند محیط زیست، هوشمندسازی، رتبه‌بندی شهرها، آموزش مدیران شهری، و استانداردهای شهر هوشمند با نگاه ویژه به مسائل مدیریت شهری ایران در پنل‌ها مورد بررسی و ارائه راهکار قرار می‌گیرند.

رئیس ایرانداک با اشاره به برگزاری ١٥ رخداد علمی در قالب پنل و سخنرانی تاکید کرد که در واقع می‌توان گفت که پنجمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران ترکیبی از علم و عمل را برای ایجاد نقطه عطفی مناسب برای توسعه مفهومی و عملیاتی شهر هوشمند در ایران به نمایش گذاشته است. در سه روز برگزاری کنفرانس، شرکت کنندگان و اعضای پنل به ارائه ایده‌ها، یافته‌های علمی و ابتکارات خود خواهند پرداخت. یک سالن اصلی با هدایت هفت شورای سیاستگذاری علمی و کمیته‌های تخصصی برای این کنفرانس اختصاص یافته است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: جمعیت شهرنشین ایران از حدود ۳۲ درصد در اوایل دهه ۱۳۳۰ به حدود ۷۵ درصد تا پایان دهه ۱۳۹۰ رسیده است. این رشد نشان ‌دهنده تغییراتی با شتاب همتراز یا بیشتر از روند جهانی به سمت شهرنشینی است. این در حالی است که حدود نیمی از جمعیت کشور در چند شهر پرجمعیت کشور زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، با توجه به تغییر سریع و افزایش یک‌باره جمعیت شهرهای بزرگ چالش‌های بسیار بیشتری از منظر زیرساخت، اسکان، اشتغال، و تعامل پیش روی شهرها به ویژه شهرهای بزرگ قرار می‌گیرد. پاسخگویی به این چالش‌ها به توجه جدی به شهر هوشمند و بهره‌برداری از مزایای آن برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش پایداری شهرها نیاز دارد.

وی افزود: نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های ادواری به عنوان یک محمل ملی و بین‌المللی برای برجسته‌سازی اقدامات انجام شده و افزایش تعامل بازیگران شهر هوشمند در مسیر هم‌افزایی و همیاری در نظر گرفته می‌شود.

به گفته دبیر علمی کنفرانس؛ شهر هوشمند با وجود اینکه یک مفهوم نسبتا نوین است اما رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است. امروزه کمتر شهری را در کشورهای پیشرفته می‌توان یافت که برنامه‌ای برای هوشمندسازی شهر در نظر نگرفته باشد یا حداقل در بخشی از امورات شهری، مفهوم شهر هوشمند را عملیاتی نکرده باشد. البته میزان دستیابی به شهر هوشمند و بهره‌مندی از مزایای آن از کشوری به کشور دیگر و از شهری به شهری دیگر متفاوت است و همین امر موجب شکل‌گیری شکاف بین شهرهای جهان شده است.

وی ادامه داد: شهرهای توسعه‌یافته بیشترین بهره‌برداری را از شهر هوشمند به عمل آورده و خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین را راه‌اندازی کرده‌اند. نسل اول شهر هوشمند با کاربست هر چه بیشتر فناوری در زندگی روزمره آغاز شد و مبنایی برای نسل دوم شهرهای هوشمند فراهم کرد که فناوری‌های هوشمندسازی را وارد فرایندهای مدیریت شهری کردند. در نسل سوم شهرهای هوشمند، مشارکت مردم و مجامع در فرایندها و مدیریت شهری اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

به گفته حسن زاده مقالات ارسال شده به دبیرخانه بعد از داوری در مجموعه مقالات کنفرانس منتشر خواهد شد. مقالات کنفرانس قبلی به صورت مجموعه مقالات و شماره ویژه نشریه ایرانداک منتشر شده است.

وی در پایان تاکید کرد که شرکت در پنل‌ها و بازدید از نمایشگاه رایگان است. اما صدور گواهی صرفا برای کسانی انجام خواهد شد که در وب سایت کنفرانس ثبت نام کرده باشند. ثبت نام و حضور در کنفرانس برای دریافت گواهی الزامی است.

پنجمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، مدیریت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ( دبیرخانه علمی) از هفتم تا نهم آبان ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی برگزار می‌شود.

پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی شهر هوشمند ایران از تاریخ هفتم تا نهم آبان‌ماه ۱۴۰۳ با حمایت «وزارت راه و شهرسازی»، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان»، «صندوق نوآوری و شکوفایی» و «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

برنامه زمان‌بندی پنجمین کنفرانس «شهر هوشمند» اینجا قابل مشاهده است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.