بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به رقم بی سابقه‌ای رساند

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره اصلی خود را 200 واحد پایه افزایش داده و به بالاترین رقم خود یعنی 21 درصد رسانده است.

تنظیم کننده مقررات بانکی روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد تقاضای داخلی از ظرفیت اقتصاد این کشور برای تولید کالا و خدمات فراتر رفته است.

بر اساس این بیانیه، تورم "به‌طور قابل‌توجهی بالاتر" از پیش‌بینی 6.5 تا 7.0 درصدی این بانک برای سال جاری میلادی است.

قیمت مصرف کننده پس از افزایش 7.5 درصدی در ماه اوت، در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.8 درصد افزایش یافت.

این تنظیم کننده پیش بینی کرده است که تورم کلی در سال جاری بین 8.0 تا 8.5 درصد باشد که دو برابر هدف دولت یعنی 4 درصد است.

بانک مرکزی روسیه همچنین تصریح کرد که هزینه‌های اضافی و کسری بودجه بیشتر ثبت شده در سال جاری میلادی باعث افزایش تورم شده است.

این بانک در بیانیه خود اعلام کرد: نیاز به تشدید بیشتر سیاست‌های پولی وجود دارد تا تورم به هدف سال 2025 بازگردد و انتظارات تورمی کاهش یابد.

بانک مرکزی روسیه پیش‌بینی می‌کند که سیاست پولی فعلی، تورم را در سال 2025 به 4.5 تا 5.0 درصد و تا سال 2026 به هدف 4.0 درصدی کاهش خواهد داد.

این نهاد دولتی روسیه در ماه های اخیر کمپین سخت گیرانه‌ای را آغاز کرده است و نرخ بهره اصلی را 200 واحد در ماه ژوئیه و دوباره از 18 درصد به 19 درصد در سپتامبر افزایش داده است.

به گفته الویرا نابیولینا، رئیس این بانک، سیاست پولی سختگیرانه مانع از افزایش بیشتر تورم شده است.

سطح فعلی نرخ بهره از 20 درصدی که در سال 2022 بلافاصله پس از تشدید بحران اوکراین و تحریم‌های غربی اعمال شد، بالاتر است. پیشتر، نرخ پایه در سال 2003 در سطح 21٪ قرار داشت.

نابیولینا اعلام کرد که افزایش 200 واحد پایه دیگر در نشست بعدی این بانک در دسامبر محتمل است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.