ترویج کارآفرینی؛ فرصت یک‌میلیونی برای دانشجویان خلاق

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، طرح ملی ترویج کارآفرینی از سری رویدادهای باور به ابتکار معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به منظور ترویج مفاهیم کارآفرینی و کمک به افرادی که استعداد کارآفرینی دارند طراحی و تدوین شده است تا دوستان را با مسائل کارآفرینی، ادبیات و الزامات کارآفرین شدن آشنا کند. چون ایده به تنهایی برای فعالیت کافی نیست، مسائلی چون آموزش وآشنایی با راه‌اندازی کسب و کار در جامعه نیز ضرورت دارد.  

کارگاه‌های آموزشی بوم کسب‌وکار و ارائه موثر، دسترسی به منتورهای برجسته، انتقال تجربه کارآفرینان برتر، کوچینگ اختصاصی فردی و تیمی و تیم‌سازی ایده‌ها بر اساس علاقه از بخش های مختلف این رویداد است. هم چنین در ادامه رویداد پشتیبانی تخصصی از همه تیم‌ها تا زمان برگزاری رویداد ملی و جذب و حمایت پس از رویداد برای تیم های منتخب توسط مجموعه های حمایتی پیش بینی شده است

یک میلیون تومان اعتبار برای هر دانشجو

پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به عنوان دبیرخانه متمرکز این طرح تعیین شده، ولی دامنه فعالیت طرح ملی است. در این طرح به ازای هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار تخصیص داده می شود در مرحله اول 15 هزار دانشجو تحت پوشش قرار می گیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاه های مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد. در این طرح ملی افراد صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا می‌کنند.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی

با توجه به اینکه در این طرح یارانه ملی برای کارآفرینی اختصاص داده شده است، چالش اصلی این است که اعتبارات به بهترین شکل هزینه شود. به گفته سید فرهنگ فصیحی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که دبیر طرح ملی ترویج کارآفرینی هم است؛ در ابتدا ایده اولیه این بود که طرح در قالب پایگاه اطلاعاتی فقط همرسانی شود یعنی دوره هایی برگزار شود و دانشجویان هم با سرانه یک میلیون تومان وارد این طرح شوند که این شیوه اثرگذاری آن را محدود می کرد. اکنون با همان سرانه، 12 دوره آموزش را پوشش می دهیم و رویدادهای شبکه سازی را برگزار می کنیم. دانشجویان هم چنین خدمات منتورینگ، کوچینگ و تست های شخصیت شناسی را دریافت می کنند و سپس با رقابتی که بین تیم ها شکل می گیرد وارد فضای حل مساله می شوند.

معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف ماموریت دارد برای توسعه فناوری در کشور اقدام کند و اگر ما در اجرا هم بتوانیم به این مساله کمک کنیم و حول ابزارهایی که نیاز کشور است تیم های خوبی زیرنظر منتورها و کوچ ها(راهبران کسب و کار) تشکیل شود، تجربه خوبی در اجرا برای افراد ایجاد می شود تا در آینده بتوانند کسب و کار جدی را راه اندازی کنند.

چالش سوم در این طرح نماندن صرف در مرحله برگزاری دوره و رویداد ملی است. ما باید بتوانیم خروجی این طرح را به گونه ای منتشر کنیم که پارک های علم و فناوری به آنها توجه داشته باشند و تیم های خوبی که شناسایی می شوند رشد پیدا کنند و در قالب کسب و کار واقعی در جامعه عرضه شوند.

اهداف طرح ملی ترویج کارافرینی

مهمترین هدفی که سلسله رویدادهای باور و طرح ملی کارآفرینی دنبال می‌کند این است که آگاهی دانشجویان که در حال ورود به حوزه کسب و کار هستند را افزایش دهد. یکی از نقاط ضعف موجود این است که دانشجویان بعد از دانش آموختگی منفعل و در انتظار استخدام توسط دستگاه ها و شرکت‌ها هستند، اما در صورت ارائه آموزش‌های مهارت افزایی، می توان آنها را به سمت ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر دانش هدایت کرد. این طرح برای دانشجویان دو سال آخر دوره کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی پیش بینی شده است. فراخوان جذب دانشجویان در سایت طرح ملی ترویج کارآفرینی به نشانی nepp.ir منتشر شده، از نظر استانی اکنون حدود 7 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند. با برگزاری رویدادها و معرفی بیشتر این طرح ملی انتظار می‌رود ظرفیت ورود در دوره اول به 15 هزار نفر هم برسد.

از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که در سال‌های پایانی مقطع کارشناسی یا مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند دعوت می‌شود از این فرصت که معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای دانشجویان  ایجاد کرده، استفاده کنند و در قالب طرح ملی ترویج کارآفرینی  با فرآیند راه‌اندازی کسب و کار آشنایی پیدا کنند.

 دانشجویان با شرکت در این طرح می‌توانند با انجام تست‌های شخصیت شناسی و روانشناسی کسب و کار از ظرفیت‌ها و استعدادهایشان مطلع شوند و در ادامه نیز از دوره های برگزار شده با برترین اساتید این حوزه استفاده کنند. دانشجویان در قالب برگزاری رویدادهای ترویجی با یکدیگر آشنا می‌شوند و از فرصت شبکه سازی نیز استفاده می‌کنند تا گام‌های جدی در راه‌اندازی کسب و کار را محکم‌تر بردارند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.