تحولات شب گذشته اثر کمی بر اقتصاد داشت/ لزوم کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی گفت: آنچه شب گذشته رخ داد، اثر گذاری بسیار کمی در اقتصاد داشت و باعث شد که بازارهای سوداگرانه و سفته باز مانند دلار و طلا ریزش داشته باشند. همچنین برای دور ماند از ریسک‌های سیاسی- اقتصادی نیازمند کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی اقتصادی هستیم.

به گزارش خبرآنی، در هفته‌های اخیر با افزایش ریسک‌های سیاسی در منطقه و حوزه بین‌الملل، برخی از شاخص‌های اقتصادی به خصوص در بازار سرمایه و پول دچار نوسان شد و یک روند افزایشی را طی کرد.

با این حال از ابتدای صبح امروز، شاخص‌های اقتصادی هم در حوزه پولی و هم در حوزه بازار سرمایه، یک روند تعدیلی را آغاز کرد. شاخص‌های بورسی به غیر از سهام طلا همگی سبز بود و بازار غیر رسمی ارز و به اصطلاح بازار آزاد، از همان ابتدای آغاز بکار خود، شاهد یک روند نزولی در نرخ گذاری‌ها بود.

در این رابطه وحید شقاقیکارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرآنی با اشاره به افزایش اخیر تنش‌های سیاسی میان ایران و رژیم صیهونیستی، گفت: پیغام‌هایی که رژیم صیهونیستی در هفته‌های اخیر و بعد از حمله ایران، منتشر می‌کرد، پیغامی با شدت حمله بالا بود، در این مدت از وزیر جنگ تا سایر مسئولان رژیم اشغالگر، همگی صحبت از یک حمله سخت به ایران داشتند و این پیغام مخابره می‌شد که یک حمله سخت علیه ایران صورت می‌گیرد.

انتظارات تورمی افزایش یافته بود

وی ادامه داد: براین اساس، انتظارات تورمی و ریسک‌های اقتصادی، خود را برای یک ریسک سیاسی بالا هماهنگ و همراه کرده بود. ولی اتفاقی که عملا در شب گذشته رخ داد، نشان داد که شدت حمله رژیم صیهونیستی بسیار پایین بود و به میزانی ضعیف و اندک بود که هیچگونه عدم اطمینان و یا ریسک اقتصادی بالایی را برای کشور به همراه نداشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: این در حالی است که مردم و جامعه همه این وقایع را رصد می‌کنند و انتظارات تورمی در رابطه با درگیری سیاسی و نظامی با رژیم صیهونیستی بیشتر از واقعیت‌های موجود و شدت آن در اذهان عمومی نقش بسته بود.

شقاقی اظهار کرد: آنچه شب گذشته رخ داد، اثرگذاری بسیار کمی در اقتصاد داشت و علاوه بر آن نیز مقامات رژیم صیهونیستی و همچنین برخی از کشورهای میانجی‌گر، از اتمام فعلی تنش‌ها صحبت به میان آورده و فعلا شواهد نشان می‌دهد که شاهد افزایش ریسک‌های سیاسی نخواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: این مسئله موجب شد که امروز بازارهای سوداگرانه و سفته باز مانند دلار و طلا ریزش داشته باشند و قیمت سکه در عرض چند ساعت چند میلیون تومان کاهش و صندوق‌های طلا در بورس نیز نزدیک به هشت درصد (به صورت میانگین) افت ارزش را شاهد بود. بنابراین، بازار بورس به اتفاقات شب گذشته واکنش مثبت نشان داد که نشان از بی اثر بودن این اتفاق و شکست این عملیات دارد.

باید بازدارندگی اقتصادی ایجاد شود

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: تحولات سیاسی و نوسانات اقتصادی اخیر به مدیران اقصادی کشور یک درس و یک پیغام می‌دهد و ما باید از وقایع گذشته، تجربه کسب کنیم. امروز رژیم صیهونیستی دشمن ما است و ممکن است در آینده نیز این درگیری‌ها ادامه پیدا کند. اما آن گونه که در حوزه‌ها و عرصه‌های نظامی یک شرایط بازدارنده وجود دارد و توانسته‌ایم در حوزه نظامی موفق عمل کنیم، باید در اقتصاد نیز این بازدارندگی‌ها ایجاد شود که متاسفانه در حوزه اقتصاد شاهد این بازدارندگی‌ها نبوده و نیستیم.

لزوم کاهش آسیب پذیری‌ اقتصادی

شقاقی ادامه داد: ما باید تاب آوری اقتصادی خود را بالا ببریم و تلاش کنیم مقاومت خود را در برابر چالش‌های اقتصادی افزایش دهیم. برای مثال نزدیک به ۱۰ روز دیگر انتخابات امریکا برگزار می‌شود و در این شرایط عقلانیت به ما حکم می‌کند که خود را با هر شرایطی آماده کنیم. با توجه به نظرسنجی‌های موجود از انتخابات آمریکا اگر فرض کنیم که ترامپ در انتخابات پیروز شود، ما باید تلاش کنیم مقاومت اقتصادی را بهبود بخشیده و آسیب پذری‌های اقتصادی را کاهش دهیم و به هر میزان که بتوانیم ثبات را در بخش‌های مختلف اقتصادی بالا ببریم، ریسک‌های سیاسی اثرگذاری به مراتب کمتری بر اقتصاد بر جای می‌گذارد و به ریسک های اقتصادی منتقل نمی‌شود.

وی افزود: اگر مدیران اقتصادی از تدبیر برخوردار باشند ما می‌توانیم آسیب پذیری اقتصادی خود را کاهش دهیم. یکی از مهم‌ترین کارها این است که حکمرانی و مدیریت ریال در کشور ارتقا پیدا کند. به عبارتی گردش ریال در اقتصاد کشور کنترل شده و مدیریت شده باشد. برای مثال در همه جای دنیا گردش پول کاملا شفاف و روشن روشن است و هر کسی که بخواهد پول خود را جابجا کند، باید منشا پول و دلیل جایجایی خود را مشخص کند. در این شرایط کسی نمی‌تواند سوداگری کرده و بازار را مختل کند. این موضوع یکی از ساده‌ترین کارهایی است که در کشور ما هنوز محقق نشده است. حکمرانی ریال در کشور رها شده که باعث شده بازارهای اقتصاد متلاطم باشند.

نیازمند تنوع بخشی به شرکای تجاری هستیم

این کارشناس اقتصادی گفت: در مورد دیگر باید شرکای تجاری ما متنوع شوند، نه اینکه در تجارت خارجی ما پنج کشور سهم ۶۰ درصدی داشته باشند. که این به معنای وجود پاشنه آشیل در اقتصاد است. چراکه اقتصاد مقاومتی می‌گوید ما باید شرکای تجاری خود را افزایش دهیم تا در زمان جنگ اقتصادی، اقتصاد ما یا متلاطم نشود و یا کمتر متلاطم شود.

شقاقی افزود: همچنین ما باید اصلاح نظام یارانه‌های پنهان انرژی را آغاز کنیم، امروز ۱۳۰ میلیارد دلار یارانه انرژی تنها به یک گروه اقلیت اعطا می‌شود که متاسفانه این گروه یارانه‌ها را دریافت می‌کنند و محصولات خود را صادر و ارز آن را به قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسانند و دولت باید اصلاحات یارانه‌های انرژی را آغاز کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما می‌توانیم اقداماتی را انجام می‌دهیم تا استحکام اقتصاد ایران در حوزه‌های پولی، مالی و ارزی افزایش یابد و به هر میزان استحکام اقتصادی بیش‌تر شود تنش‌های سیاسی اثرات کمتری در عرضه‌های اقتصادی بر جای می‌گذارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.