گزارش| آشنایی با وظایف کمیسیون تلفیق بودجه سالیانه

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه (اول آبان‌ماه) بخش اول لایحه بودجه سال 1404 را تقدیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کرد.

عصر روز سه‌شنبه کمیسیون‌های تخصصی تشکیل جلسه داده نمایندگان خود برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده را انتخاب کردند.

بر اساس ماده 41 آیین‌نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق بودجه متشکل از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌ جز کمیسیون اصل 90 و آیین‌نامه داخلی مجلس، است که از هر کمیسیون 3 نماینده و از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات 9 نماینده مشخص می‌شوند.

بر این اساس پس از ارائه لایحه بودجه سال 1404 به قوه مقننه، 45 عضو کمیسیون تلفیق مشخص شدند.

همچنین در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1404، هیئت رئیسه آن انتخاب شدند که با انتخاب اعضا غلامرضا تاجگردون به عنوان رئیس و محسن زنگنه و صدیف بدری  به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

بنابر این گزارش، همچنین رحیم زارع به عنوان سخنگو و محمد بیات و علی‌‌اصغر باقرزاده به عنوان دبیران این کمیسیون انتخاب شدند.

* آیین‌نامه کمیسیون تلفیق بودجه 1404 تصویب شد

همچنین در جلسه دوم کمسیون تلفیق آیین‌نامه آن نیز به تصویب رسید که علی‌اصغر باقرزاده دبیر کمیسیون گفت که کمیسیون تلفیق از امروز شنبه پنجم آبان‌ماه وارد بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده می‌شود؛ ابتدا جلسه‌ای با حضور پورمحمدی رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شده و سپس به ترتیب براساس موضوعات، وزرا در جلسه کمیسیون حضور پیدا می‌کنند.

*روند بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه 1404 در کمیسیون تلفیق

به گزارش خبرآنی، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1404 درباره روند بررسی بودجه در این کمیسیون گفت: پس از تصویب آیین‌نامه داخلی کمیسیون جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی کلیات لایحه بودجه سال آتی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر این اساس از روز شنبه 5 آبان‌ ماه تا روز دوشنبه 7 آبان‌ماه جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی کلیات لایحه بودجه تشکیل می‌شود و در آخرین روز و بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، رای‌گیری در کمیسیون تلفیق درباره کلیات صورت گرفته و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی داده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی، لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق برای بررسی جزئیات ارجاع می‌شود. ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی پنج روز فرصت برای ارائه پیشنهادات خود به کمیسیون‌های تخصصی فرصت دارند سپس کمیسیون‌های تخصصی در مهلت پنج روزه این پیشنهادات را بررسی کرده و گزارش را به کمیسیون تلفیق می‌دهند.

زارع بیان کرد: بعد از آن کمیسیون تلفیق 10 روز فرصت بررسی پیشنهادات و جزییات لایحه بودجه در بخش اول را دارد که می‌تواند این مدت را 10 روز دیگر هم تمدید کند بعد از آن گزارش جزییات به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

*وظایف کمیسیون تلفیق بودجه

کمیسیون تلفیق یکی از کمیسیون‌های مجلس است که برای بررسی لایحه بودجه کل کشور پس از تقدیم این لایحه از سوی دولت به مجلس ایجاد می‌شود.

طبق ماده 41 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌هاى توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگى بین کمیسیون‌هاى تخصصى مجلس شوراى اسلامى تشکیل می‌شود؛ مأموریت این کمیسیون تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه و یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه می‌یابد. همچنین کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت مطلق اعضا رسمیت می‌یابد.

بر اساس این گزارش پیشنهادات مربوط به حوزه‌های انتخابیه اعضای کمیسیون تلفیق جهت ایجاد ردیف جدید یا افزایش اعتبارات یا تغییر عنوان طرح‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه ممنوع است.  همچنین پیشنهادات مربوط به حوزه‌های انتخابیه اعضای کمیسیون تلفیق جهت ایجاد ردیف جدید یا افزایش اعتبارات یا تغییر عنوان طرح‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه ممنوع است.

لازم به ذکر است که در صورتی که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در حین رسیدگی به لایحه بودجه به‌ صورت کتبی و رسمی اشتباه یا از قلم‌افتادگی موارد مربوط به حوزه‌های انتخابیه را تأیید کند، موضوع با دو سوم رأی کمیسیون تلفیق قابل تصویب است.

انتهای‌ پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.