ابتلای کمتر از یک درصد جمعیت ایران به "هپاتیت B"

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی ، قباد مرادی؛ سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به فرارسیدن هفته ملی پیشگیری از هپاتیت، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن کشورهای جهان توجه بیشتری به بیماری هپاتیت ویروسی B و C معطوف داشته‌اند. هدف سازمان جهانی بهداشت عمدتاً تشویق دولت‌ها به تقویت تلاش‌ها برای مبارزه بر علیه هپاتیت‌های ویروسی یا عفونت کبدی است که در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

وی ادامه داد: شیوع هپاتیت B در کشور قبل از واکسیناسیون، بیش از 2.5 درصد بود، اما با انجام واکسیناسیون هپاتیت B از سال‌ها پیش (به طوری که افراد زیر 37 سال همه بر علیه این بیماری واکسینه شده‌اند)، اکنون هپاتیت B درکل جمعیت کشور، نزدیک به یک درصد است.

مرادی با بیان اینکه مهمترین مداخله کنترل هپاتیت B، واکسیناسیون است، خاطرنشان کرد: این مداخله تاکنون به خوبی جواب داده است. در حال حاضر، ایران می‌تواند در لیست کشورهایی قرار گیرد که انتقال مادر به کودک HBV (هپاتیت ب) را حذف کرده‌اند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص شیوع هپاتیت C بیان کرد: در کشور هپاتیت C حدود 0.01 تا 0.3 درصد پیش‌بینی می‌شود و بیشترین شیوع هپاتیت C در گروه‌های پر خطر مانند معتادان به تزریق و افراد دارای رفتارهای پر خطر دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر چه هپاتیت C واکسن ندارد، اما با گسترش درمان های جدید و موثر، اکنون امکان کنترل هپاتیت C نیز وجود دارد.

مرادی یادآور شد: کشور ایران می‌تواند با گسترش دسترسی به درمان، حذف هپاتیت C درکشور را در آینده‌ای نزدیک، محقق سازد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.