ضرورت ایجاد الزام قانونی برای احداث همراه‌سرای بیمار

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، بسیاری از شهروندان هنگام ترددهای روزانه، در مجاورت مراکز درمانی دولتی با افرادی مواجه می‌شوند که شب‌ها را در چادرهای مسافرتی، روی نیمکت‌ها یا خودروهای شخصی سپری می‌کنند و در انتظار بهبود بیماران خود هستند.

این صحنه‌ها علاوه بر تأثیرات منفی اجتماعی، زیبنده فضای شهری نیست. به همین دلیل، در دهه 90 و در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تهران، مراکزی تحت عنوان «همراه‌سرای بیمار» راه‌اندازی شد تا همراهان بیمارانی که از شهرهای دور به پایتخت می‌آیند و پس از بستری شدن بیمارشان، امکان اقامت در هتل‌ها و مهمانسراها را ندارند، به صورت رایگان اسکان یابند.

این مراکز به ویژه در کلان‌شهرهایی چون تهران، می‌توانند فشارهای روانی و مالی همراهان بیماران را کاهش دهند، چرا که بسیاری از بیماران از نقاط دور به تهران مراجعه می‌کنند و هزینه‌های سفر و اقامت، بار مالی سنگینی برای همراهان آن‌ها ایجاد می‌کند. بدین ترتیب، همراه‌سراها بخشی از این هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

در شرایطی که اکثر مراجعین با اضطراب و نگرانی ناشی از وضعیت بیمار خود مواجه هستند، فراهم کردن مکانی مناسب برای استراحت و تجدید قوا می‌تواند به کاهش این فشار کمک شایانی کند.

پذیرش همراهان در همراه‌سراها تنها با ارائه معرفی‌نامه از سوی واحد مددکاری بیمارستان‌های تحت پوشش امکان‌پذیر است. در صورت نبود مدارک هویتی، اظهارات مددجو ملاک قرار می‌گیرد.

فعالیت 7 همراه‌سرا با بیش از 400 نفر ظرفیت

در حال حاضر 7 همراه‌سرا با ظرفیت 435 نفر در تهران فعال است و قرار است تا پایان سال جاری با افتتاح 3 همراه‌سرای جدید، تعداد آن‌ها به 10 برسد. با این حال، برای هر بیمارستان چه میزان ظرفیت همراه‌سرا نیاز است؟

مهدی بصیری؛ معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 6 تهران معتقد است که به ازای هر بیمارستان، همراه‌سرایی با ظرفیت 100 نفر برای همراهان بیماران لازم است. وی تأکید می‌کند که علاوه بر اقدامات شهرداری و خیرین، مالکان بیمارستان‌ها نیز باید در این راستا گام بردارند.

مسئول ایجاد همراه‌سرا کیست؟

طبق قانون، شهرداری موظف به ایجاد همراه‌سرا نیست و بیمارستان‌ها نیز تعهدی برای ارائه خدمات به همراهان بیماران ندارند؛ اما برخی بیمارستان‌ها به صورت داوطلبانه اقدام به این کار کرده‌اند.

احمد احمدی‌صدر؛ مدیرعامل سابق سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی نهادها و وزارتخانه‌ها در ارائه خدمات به همراهان بیماران بسیار حائز اهمیت است. بخشی از این مسئولیت می‌تواند به سمت خدمات‌رسانی به همراهان بیماران سوق داده شود. به عنوان نمونه، اتاق‌هایی از هتل‌ها و مهمانسراهای سازمانی در تهران می‌تواند به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی، به همراهان بیماران اختصاص یابد.

احمدی، ضمن تقدیر از خیرین سلامت در ارائه خدمات به همراهان بیماران، بیان کرد: مجمع خیرین سلامت و گروه‌های نیکوکار، همواره در این زمینه کمک شایانی کرده‌اند؛ اما باید تعیین شود که مسئولیت همراهان بیماران با کدام نهاد است؟

وی افزود: تاکنون هیچ نهاد یا وزارتخانه‌ای در این زمینه ملزم نشده و مسئولیت این حوزه را به نهادی خاص تفویض نکرده‌ایم؛ در حالی که در برخی کشورها بیمارستان‌ها موظف به ایجاد مجموعه‌های هتلینگ برای همراهان بیماران هستند. در این مراکز، افراد برخوردار هزینه را پرداخت می‌کنند و افراد کم‌برخوردار به صورت رایگان خدمات می‌گیرند.

احمدی تأکید کرد: مقام معظم رهبری بر رفع موانع تولید تأکید دارند و سرمایه اجتماعی، که از طریق اعتماد و خدمات صادقانه دستگاه‌ها به مردم ایجاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه است. مردم از دستگاه‌ها انتظار دارند وظایف خود را به درستی انجام دهند. در قانون اساسی، حاکمیت مکلف به ارائه خدمات سلامت است و همراهان بیماران نیز یکی از بخش‌های جانبی خدمات سلامت به‌شمار می‌روند.

به گزارش خبرآنی، در حال حاضر بیش از 130 تشکل نیکوکاری در حوزه خدمات به همراهان بیماران فعالیت می‌کنند که نیاز به ساماندهی و هدایت دارند. همچنین باید مشخص شود مسئولیت ارائه خدمات همراه‌سراها بر عهده کدام نهاد است تا مشکلات و بلاتکلیفی همراهان بیماران رفع شود. افزون بر این، لازم است خدمات همراه‌سراها به صورت هدفمند ارائه شود و درخواست‌های همراهان بیماران از طریق یک سامانه جامع پیش از عزیمت به کلان‌شهرها ثبت و ساماندهی شود یا تسهیلاتی برای ایجاد همراه‌سراها در نظر گرفته شود تا مشکل اسکان همراهان بیماران برای همیشه برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.