برگزاری بیست‌وششمین اجلاس سالانه GECF به تعویق افتاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، بیست‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو GECF (مجمع کشورهای صادرکننده گاز) دهم اکتبر سال 2023 میلادی (18 مهرماه) در مالابو گینه استوایی برگزار شده بود.

اسفندماه سال گذشته در نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر مقرر شد جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در سال 2024 میزبان بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در تهران باشد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در 23 دسامبر 2008 تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال 1380 در تهران متولد شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون 25 نشست در سطح وزیران و 7 نشست در سطح سران برگزار شده است.

درحالی که در شهریورماه امسال جلسه هماهنگی برای برگزاری بیست‌وششمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) برگزار شده بود و ابتدا تاریخ ششم تا هشتم آبان 1403 و سپس تاریخ هفتم تا نهم آبان امسال برای برگزاری این نشست مشخص و نهایی شده بود، امروز سرپرست اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت از به تأخیر افتادن برگزاری این نشست خبر داد.

علی اکبر دیزج خلیلی در گفت‌وگویی کوتاه که با سایت اطلاع‌رسانی روابط عمومی وزارت نفت داشته، گفت: "بیست‌وششمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با توجه به شرایط منطقه و هماهنگی دبیرخانه این مجمع با تأخیر برگزار خواهد شد."

از اینرو برگزاری بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در تهران تا زمان نامعلومی (که هنوز رسما اعلام نشده) به تعویق خواهد افتاد، اما برگزاری آن تا قبل از پایان سال 2024 در دستور کار قرار دارد.

بر اساس پژوهشی که توسط پژوهشکده مطالعات انرژی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی انجام شده است، تا سال 2050 میلادی، گاز همچنان به‌عنوان یک سوخت پاک و قابل رقابت ازلحاظ قیمت در سبد سوختی جهان با سهم 28 درصد نقشی بسزا بازی خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال 2050 تولید و مصرف گاز طبیعی به بیش از 5900 میلیارد مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

در این راستا، منطقه آسیا ـ اقیانوسیه با توجه به ظرفیت مصرف عظیم آن به بزرگترین مصرف‌کننده گاز تبدیل خواهد شد و مصرف آن تا سال 2050، به 1660 میلیارد مترمکعب خواهد رسید، همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین سهم افزایش تولید گاز طبیعی در جهان، مربوط به کشورهای روسیه، ایران، قطر و ترکمنستان خواهد بود،

بر این اساس نقش و جایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به‌عنوان نهادی بین‌المللی در نقش‌آفرینی بازار، به‌ویژه برای ایران به‌عنوان دارنده دومین ذخایر عظیم گازی جهان، از اهمیتی ویژه برخوردار است، ازاین‌رو نحوه عملکرد و تعاملات کشور در این حوزه و نحوه نقش‌آفرینی به‌عنوان بازیگری فعال در حوزه دیپلماسی گازی، در جهت منافع ملی و امنیت کشور تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.