جزئیات 14 مگاپروژه برای گذر از اوج بار مصرف برق 1404

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری اظهار داشت: بیش از 500 شرکت داخلی و 120 شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و امید است در ادامه مسیر با استقبال مناسب، شاهد رونق بیشتر این دوره از نمایشگاه باشیم و این رویداد در جهت رفع ناترازی تولید و مصرف انرژی نمایشگاه برق مثمر ثمر واقع شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای 14 مگاپروژه برای سال 1404 افزود: این پروژه‌ها برای عبور از اوج بار 1404 پیش‌بینی شده که یکی از مهمترین آن‌ها تکمیل پروژه‌های در دست ساخت نیروگاهی است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه 3629 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های جدید الاحداث برق حرارتی افزوده خواهد شد، اضافه کرد: همچنین برای افزایش ظرفیت 200 مگاواتی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و‌ 600 مگاواتی  واحدهای بخش خصوصی برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: 124 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌هایی است که باید تعمیر شوند که 110 هزار مگاوات به نیروگاه‌های حرارتی، 1000 مگاوات نیروگاه‌های اتمی و 13 هزار مگاوات به نیروگاه‌های برق آبی مربوط می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، تا امروز حدود 18 هزارمگاوات از نیروگاه‌های کشور برای تعمیرات از مدار خارج شده‌اند و به تدریج تعمیر می‌شوند.

وی در این باره تاکید کرد: پیش بینی شده است 1191 مگاوات از طریق ارتقای نیروگاه‌های گازی با تعویض پره‌ها و سایر موارد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، همچنین حدود 1240 مگاوات با تعمیر نیروگاه‌های بخار که قدیمی هستند به این ظرفیت افزوده می‌شود.

رجبی مشهدی در ادامه به افزایش ظرفیت تولید برق در حوزه تجدیدپذیرها پرداخت و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی شده است تا پایان سال جاری 500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود؛ به عبارت دیگر ظرفیت 1300 مگاواتی تجدیدپذیر کشور به 1800 مگاوات ارتقا یابد. ضمن اینکه مقرر است تا پایان سال آینده 3000 مگاوات به این ظرفیت افزوده شود بر این اساس تا پایان سال 1404 ظرفیت تولید تجدیدپذیر از 4000 مگاوات عبور خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم 1000 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌هایی که در اختیار وزارت صمت، وزارت نفت و سایر بخش‌های دولت است اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه رژیم استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی از ماه‌های گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: این امر برای بهره‌مندی از حداکثر انرژی نیروگاه‌های برق آبی برای تابستان سال آینده صورت گرفته است و تا قبل از تیر و مرداد سال آینده نیروگاه‌های برق آبی صرفا برای مصارف آب پایین دست و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه 155 طرح انتقال و فوق توزیع که نیازمند توسعه هستند برای بهبود انتخاب شده‌ است، افزود:1871 کیلومتر مدار به شبکه انتقال برق کشور اضافه خواهد شد و علاوه بر آن 10 هزار و 573 مگاولت آمپر نیز به ظرفیت ترانسفورماتورهای کشور از این طریق اضافه می‌شود.

وی به بخش توزیع کشور اشاره کرد و گفت: 28 هزار کیلومتر کابل خودنگهدار آلومینیومی جایگزین کابل‌های مسی خواهد شد. همچنین 1750 مگاوات خازن به شبکه سراسری در بخش انتقال و 1000 مگاوات در بخش توزیع اضافه شود.

مدیرعامل شرکت توانیر به برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کنتورهای هوشمند برق اشاره کرد و گفت: مقرر شده است در دو سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند از 9 میلیون کنتور فراتر رود. از ابتدای دولت چهاردهم حدود 500 هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف نصب شده است.

وی همچنین به برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت و بهینه سازی مصرف پرداخت و افزود: جایگزینی حداقل یک میلیون دستگاه موتور BLDC برای موتور کولرهای آبی با هدف کاهش 50 درصدی مصرف برق از جمله این برنامه‌هاست. همچنین پیش‌بینی شده تعداد یک میلیون دستگاه کولرگازی تا پایان سال آینده در صورت اخذ مجوزهای لازم جایگزین کولرهای گازی استاندارد شود و از این ظریق بهینه سازی مصرف صورت می‌گیرد.

رجبی مشهدی به استفاده از ظرفیت‌های وارداتی برق در زمان اوج بار مصرف اشاره کرد و گفت: در این زمینه مذاکراتی با کشورهای همسایه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه از پیش‌بینی برنامه مفصل برای جمع آوری رمز ارزهای غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد: به نظر می رسد با همکاری دستگاه‌های نظامی، امنیتی، قضایی بتوانیم جهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم.

وی جذب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضا را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده صنعت برق عنوان کرد و افزود: بر این اساس افرادی که ظرفیت تولید برق داشته باشند، می‌توانند از طریق تابلوی آزاد و سرمایه گذارانی که نیروگاه تجدیدپذیر دارند از طریق تابلوی سبز برق مازاد خود را عرضه کنند. همچنین برای آن دسته از افرادی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف و مدیریت مصرف تلاش می‌کنند می‌توانند از گواهی صرفه‌جویی یا گواهی برق صرفه‌جویی استفاده و در اختیار صنایع کشور قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در این 14 مگاپروژه برنامه‌ریزی کاملی انجام شده و در صدد تامین و تزریق منابع مالی آن هستیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

جزئیات مگاپروژه

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.