اجرای برنامه‌های بریکس، توطئه‌های آمریکا را خنثی می‌کند

به گزارش ‌پایگاه خبری خبرآنی، مسعود پزشکیان که پس از سفر سه‌روزه به روسیه، به کشور بازگشته است، در فرودگاه مهرآباد گفت: آنچه که در این 48 ساعت اتفاق افتاد، رخداد و دستاورد بسیار خوبی بود. این اولین اجلاس بریکس بود که ما به عنوان نمایندگان جدید حضور می‌یافتیم.

وی با بیان اینکه وظایف و رسالت‌های بریکس سه پایه اصلی امنیت ملی اعضا، اقتصاد و مشارکت‌های مردمی است، گفت: اصل قضیه این بود که آمریکا و یکجانبه‌گرایی این کشور از طریق دلار و اعمال تحریم کشورهای مختلف با هدف ایجاد مشکلات اقتصادی، برای کشورها ناپسند بود و قبلا 5 کشور برای مقابله با این یکجانبه‌گرایی تفاهم کرده بودند. در این اجلاس بیش از 30 کشور که داوطلب حضور بودند، شرکت کرده بودند. شش رئیس سازمان‌های بین‌المللی ازجمله رئیس سازمان ملل متحد حضور داشت.

پزشکیان گفت: در این اجلاس تأکید شد با توجه به اینکه صندوق جهانی و صندوق بین‌المللی پول زیرنظر آمریکا و کشورهای همراهش هستند و سیاست‌های آنهارا اجرا می‌کنند، باید صندوق جدیدی ایجاد شود تا کشورها بتوانند از طریق آن به هم کمک کنند و تحریم‌های آمریکا و همپیمانانش را خنثی کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بیانیه نهایی اجلاس بریکس نکات خوبی داشت ازجمله تقبیح و محکوم کردن جنایات اسرائیل در غزه و همچنین درباره اینکه کشورهای عضو ارتباطات مالی، علمی، فرهنگی و کارشناسی‌های امنیتی را انجام دهند. 

پزشکیان درباره روز دوم این اجلاس گفت: در روز دوم،‌ غیر از اعضای اصلی بریکس، اعضای ناظر و داوطلب نیز در جلسه شرکت کردند و مطالب خوبی ارائه شد. این قضیه نشان داد که این سازمان قدرت خود را به دنیا نشان می‌دهد و اعلام می‌کند اگر اعضای این سازمان کنار هم قرار گیرند از جهات مختلف، تحریم‌هایی که ایجاد می‌شود را می‌توانند خنثی کنند. 

وی گفت‌وگوهای یک‌جانبه با سران کشورهای مختلف در حاشیه این اجلاس را فرصتی خوب و بسیار سازنده دانست و گفت: یکی از بحث‌هایی که با رئیس‌جمهور مصر داشتیم این بود که رئیس‌جمهور مصر گفت شما باید ارتباط خود با کشورهای عرب بیشتر کنید زیرا اروپایی‌ها نزد ما از ایران چهره‌ای را نشان می‌دهند که با واقعیت و چیزی که ما مشاهده می‌کنیم خیلی متفاوت است. در واقع کشورهای دیگر، چهره ایران را ترسیم می‌کنند.

پزشکیان همچنین همچنین ضمن اشاره به استقبال امیر قطر و رئیس امارات متحده عربی برای سفر به ایران گفت: رئیس امارات متحده عربی نیز تمایل داشت به ایران سفر کند و معتقد بود که باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم. با کشور چین نیز گفت‌وگو کردیم و قرار شد پیمان‌های قبلی عملیاتی شود. 

رئیس جمهور در پایان تأکید کرد که تصور می‌کنم اگر آن چیزی که در اجلاس بازگو شد و گفت‌وگوهایی که با مقامات کشورها داشتیم عملیاتی شود؛ توطئه آمریکا و کشورهای طرف‌دارش به مرور خنثی خواهد شد و آنها نخواهند توانست آن چیزی که ما قادریم انجام بدهیم، خنثی کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.