راهکارهای 6گانه حقوقی برای کاهش خطر وقوع حوادث تروریستی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، همایش بررسی حقوقی ابعاد حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز و آیین گرامی‌داشت دومین سالگرد شهدای این حادثه، امروز پنجشنبه 3 آبان به همت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در حرم احمد ابن موسی شیراز برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام کلانتری؛ تولیت آستان مقدس احمد ابن موسی، حجت‌الاسلام موسوی؛ رئیس کل دادگستری استان فارس، جمعی از حقوقدانان، دادستان مرکز استان فارس و همچنین حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در سخنرانی‌های خود ابعاد حقوقی این حادثه را تشریح کردند.

عبدلیان‌پور در آغاز سخنرانی خود در این همایش اظهار کرد: برای جلوگیری از تکرار حوادثی مانند حادثه تروریستی شاهچراغ می‌توان راهکارهای متعددی را در نظر گرفت. این راهکارها می‌توانند شامل اقداماتی در زمینه‌های امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی باشند. مانند تقویت امنیت مکان‌های عمومی، آموزش و آگاهی‌سازی، پیشگیری اجتماعی، تقویت همکاری‌های بین‌المللی، تحقیقات و تحلیل و همچنین تقویت قوانین و مقررات که ترکیبی از این راهکارها می‌تواند به کاهش خطر وقوع حوادث تروریستی مشابه کمک کند.

وی ادامه داد: حادثه تلخ تروریستی شاهچراغ، به عنوان یکی از فجایع بزرگ در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌آید. این حادثه در یکی از مکان‌های مذهبی و زیارتی کشور اتفاق افتاد و منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از زائران و شهروندان شد. این عملیات شوم تروریستی به صورت تیراندازی به مردم بیگناه انجام که باعث ایجاد رعب و وحشت و هراس در میان زائران و بازدیدکنندگان شد. اکثر شهدای این حمله تروریستی زنان و کودکان بودند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ادامه داد: حادثه شاهچراغ از جنبه‌های مختلف حقوقی و قضایی بررسی شده است، از جمله پیگرد قانونی عاملان و بررسی ابعاد حقوق بشر مرتبط با این واقعه. حادثه تروریستی شاهچراغ نه تنها یک رویداد تلخ انسانی بود، بلکه به چالش‌های امنیتی و اجتماعی در ایران و همچنین نیاز به توجه بیشتر به مسائل حقوق بشر و امنیت عمومی اشاره دارد. این حادثه تأثیرات عمیقی بر جامعه و سیاست‌های امنیتی کشور گذاشت و ضرورت توجه به پیشگیری از حوادث مشابه را نمایان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برای بررسی ابعاد حقوقی و قضایی حادثه تروریستی شاهچراغ در ایران، چندین ماده قانونی و مقررات مرتبط وجود دارد، از جمله مواد 1 و 3 قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و تروریسم، مواد 286 و 287 قانون مجازات اسلامی، اصل 22 و اصل 32 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده 1 قانون حمایت از حقوق شهروندی، ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های انقلاب اسلامی و قوانین مربوط به حقوق بشر.

عبدلیان‌پور افزود: با استفاده از مواد مختلف اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیمان‌نامه‌های بین‌المللی که ایران به آنها پیوسته، به‌ویژه در زمینه حق زندگی و امنیت هم می‌توان به این حادثه از منظر حقوقی پرداخت. این مواد قانونی به تبیین مسئولیت‌ها، حقوق قربانیان و فرآیندهای قضایی مربوط به حادثه تروریستی شاهچراغ کمک می‌کنند و چارچوب حقوقی برای واکنش به این نوع حوادث را فراهم می‌آورند.

وی سپس در تبیین ابعاد حقوقی حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز اظهار کرد: بررسی قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم و چگونگی اجرای آنها در این واقعه، از جمله الزامات قانونی و پروسه‌های پیشگیرانه مهم است. پس از وقوع حادثه، نهادهای قضایی و امنیتی مسئول بررسی و پیگرد قانونی عاملان و دست‌اندرکاران این جنایت شدند. این مرحله شامل جمع‌آوری شواهد، شهادت شهود و بررسی‌های کارشناسی است. در ادامه محاکمه عاملان این حادثه و تعیین مجازات آنها بر اساس قوانین موجود و ارزیابی میزان مسئولیت آنها، از مراحل کلیدی است. این محاکمه می‌تواند به ایجاد الگوهای قضایی برای مقابله با تروریسم کمک کند.

عبدلیان‌پور در ادامه سخنانش با بیان اینکه بحث‌های مربوط به عدالت ترمیمی و جبران خسارت به قربانیان و خانواده‌های آنها نیز از جمله ابعاد مهم است. این جنبه می‌تواند به فرآیند بهبود اجتماعی و روانی پس از حادثه کمک کند، گفت: حادثه تروریستی شاهچراغ نه تنها یک رویداد تلخ انسانی است، بلکه یک چالش حقوقی و قضایی نیز به شمار می‌رود. توجه به ابعاد مختلف حقوقی و قضایی این حادثه می‌تواند به تقویت سیستم‌های امنیتی و قضایی و همچنین ارتقای حقوق بشر در کشور کمک کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.