وزارت نفت و نیرو برای تامین سوخت نیروگاهها هماهنگ شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: افزایش ظرفیت نیروگاههای موجود و توسعه تولید برق با تکیه بر نیروگاههای جدید و همچنین بکارگیری مولدهای دیگر سازمان‌ها، از مهمترین برنامه‌های وزارت نیرو در قالب 14 مگاپروژه به شمار می‌رود. 

وی با بیان این که تامین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از نیروگاه‌های برقابی یکی از 14 مگاپروژه‌ وزارت نیرو برای کاهش ناترازی تولید و مصرف است، از همکاری وزارت نفت برای تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها برای تامین پایدار برق خبر داد و افزود: به این منظور جلسات مستمر با وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاهها در حال برگزاری است.

وی در عین حال در خصوص استفاده از ظرفیت سایر سازمانها برای افزایش تولید برق نیز گفت: در سال 1403 ظرفیت نیروگاه‌های وزارت صمت و وزارت نفت هم در تامین برق مورد استفاده قرار گرفتند و در سال جدید نیز این برنامه به صورت گسترده‌تری اجرا خواهد شد.

مدیرعامل توانیر همچنین از برنامه‌ریزی برای اتصال همه‌ واحدهای خارج از شبکه، به شبکه خبر داد و گفت: در نظر است با ایجاد جذابیت‌های قیمتی، بیشترین تولید نیروگاه‌های موجود کشور برای کاهش ناترازی به‌کار گرفته شوند.

سخنگوی صنعت برق در خصوص نیروگاههای برق آبی نیز اظهار داشت: برای تولید برق در نیروگاه‌های برقابی کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در ماههای تیر و مرداد و هماهنگ با برنامه‌ پیش‌بینی شده برای مصرف آب بخش کشاورزی، بیشترین انرژی از نیروگاه‌های برقابی گرفته شود.

ریشه‌ مشکلات صنعت برق، ناترازی مالی است

مدیرعامل شرکت توانیر ریشه‌ مشکلات ایجاد شده در صنعت برق را ناترازی مالی دانست و تاکید کرد: گذر از این ناترازی نیازمند همکاری همه دستگاههای حاکمیتی است.

رجبی مشهدی با اشاره به انتظارات صنعت برق از دیگر دستگاههای حاکمیتی گفت: سایر قوا و بخش‌های مختلف می‌توانند در حوزه‌ تامین مالی مورد نیاز از طریق صندوق توسعه‌ ملی برای ایجاد ظرفیتهای جدید تولید برق از جمله نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی به وزارت نیرو و دولت کمک کنند. 

وی خاطرنشان ساخت: در زمینه‌ تخصیص ارز برای واردات تجهیزات یا مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز بخشهای مختلف نیز انتظار می‌رود همکاری بیشتری با صنعت برق صورت بگیرد.

مدیرعامل توانیر با بیان این که با تحقق این موارد وزارت نیرو نیز می‌تواند شرایط را به خوبی مدیریت کند، افزود: در عین حال با تعامل و همراهی بین بخشی و همکاری همگانی و کاهش مصرف در بخش‌هایی که امکان‌پذیر است و نیز ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، می‌توان این ناترازی را به کم‌ترین مقدار ممکن رساند.

سرعت نصب کنتورهای هوشمند دو برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: با افزایش سرعت نصب کنتورهای هوشمند، تعداد کنتورهای هوشمند منصوبه تا دو سال آینده به دوبرابر میزان کنونی خواهد رسید.

رجبی مشهدی افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در قالب 14 مگاپروژه تعریف شده وزارت نیرو، تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده  تا دو سال آینده به بیش از 9 میلیون دستگاه  خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این میزان در ابتدای دولت 3 میلیون و 700 هزار دستگاه کنتور بود که براساس برنامه ریزی صورت گرفته  و با اولویت مشترکان پرمصرف، نصب کنتورهای جدید با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: چون تعرفه‌های برق به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد، کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف جذابیت دارد تا اطلاع دقیق‌تری از میزان مصرف خود در طول دوره پیدا کنند، گفت: این دسته از مشترکان می‌توانند با مراقبت از مصرف، ارقام قبض‌ پایین‌تری را دریافت کرده و به پایداری شبکه کمک کنند. 

مدیرعامل توانیر در ادامه‌ خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برای مشترکان پرمصرف پیامک‌هایی ارسال می‌شود تا از هم‌اکنون برای بخشی از مصرف خود نیروگاه خورشیدی نصب کرده یا به همان میزان از تابلوی برق سبز خریداری کنند. 

رجبی مشهدی یادآور شد: این اقدامات در جهت پایدارسازی شبکه‌ برق در شرایط ناترازی است تا از مصرف بی‌رویه برق جلوگیری شود و به‌گونه‌ای بازدارندگی ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.