تولید فرآروده سلول‌درمانی برای بقای بیماران پیوند مغزاستخوان

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از یک فرآورده سلول‌درمانی اظهار کرد: سلول‌درمانی و ژن‌درمانی در آینده طب اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و در حال حاضر بیشترین رشدهای علمی در حوزه طب بازساختی صورت می‌گیرد که سلول‌درمانی یکی از بخش‌های آن است.

وی افزود: ایران رتبه سوم آسیا را در حوزه تولید فرآورده‌های دارویی زیستی کسب کرده است.

قانعی درباره جزئیات محصول رونمایی شده ادامه داد: ما یکی از کشورهای پیشروی منطقه در پیوند مغز استخوان هستیم که آمار پیوند مغز استخوان در کشور ما، در منطقه نظیر ندارد‌. یکی از مشکلاتی که بعد از پیوند ممکن است رخ دهد پس زدن پیوند است. یعنی سیستم ایمنی بدن، سلولی که پیوند زده شده را از بین می‌برد واگر بخواهیم به سیستم ایمنی آموش دهیم که این سلول پیوندزده شده را پس نزند باید از فراورده سیتروسل که امروز رونمایی شد استفاده کنیم. این دارو یک فرآورده سلول‌درمانی تزریقی تولیدشده توسط یک شرکت دانش‌بینان ایرانی است که شانس زنده ماندن بیماران پس از پیوند مغز استخوان را بیشتر می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: همچنین با توجه به اینکه بیماران پس از پیوند نیاز به داروهای سرکوب کننده ایمنی پیدا می‌کنند که این داروها ایمنی را ضعیف و ایجاد بیماری و خطر عفونت را بیشتر می‌کند، استفاده از این فرآورده سلول‌درمانی در بیماران پیوندشده باعث استفاده کمتر از داروهای سرکوب‌کننده ایمنی خواهد شد و این محصول درواقع تضمین کننده بقای بیمار بعد از پیوند مغز استخوان است.

وی با بیان اینکه خیریه‌ها باید از تکنولوژی‌ها و داروهای جدید تولیدشده در حوزه سلامت حمایت کنند، بیان کرد: سرمایه‌گذاری خیریه‌ها برای تولید فرآورده‌های موردنیاز بیماران، علاوه بر رفع نیاز بیماران، به گسترش توریسم‌درمانی کمک می‌کند.

صدور پروانه تولید 4 محصول سلول‌درمانی در کشور

در ادامه این مراسم، سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از یک دهه است که محققین حوزه سلول و بافت پیگیر دریافت مجوز محصولات مرتبط با سلول و بافت هستند، این محصولات در جهان جدید هستند و بسیاری از کشورها این محصولات را تولید نمی‌کنند. در حال حاضر 12 کشور این محصولات را دارند و در جمهوری اسلامی ایران نیز مقرر شده تاروند تولید این محصولات تسهیل شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور چهار پروانه در حوزه سلول و بافت داریم که در ایران ثبت شده و می‌توانند وارد بازار شوند. حوزه سلول و بافت و ژن درمانی، رژیم دارویی جدیدی است که می‌تواند تحول بزرگی در نظام درمانی کشور ایجاد کند و به درمان بسیاری از بیماران صعب‌العلاج کمک کند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: مراحل تولید این محصولات نیاز به تکنولوژی‌های بالایی دارد اما خوشبختانه در کشور ما مطالعات بومی مربوط به این فرآورده نیز انجام شده است. سه فرآورده سلول‌درمانی دیگر نیز در کشور مجوز دارند که یکی از آن‌ها در حوزه درمان بیماران پیوندی کاربرد دارد و محصولات دیگر در حوزه پانسمان‌های ترمیم پوست و بهبود رنگدانه‌های پوستی استفاده می‌شوند.

محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان ارزآوری این محصول سلول‌درمانی تصریح کرد: کشور ما یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده داروهای بیولوژیک است و اکنون نیز به عرصه تولید محصولات سلول‌درمانی ورود پیدا کرده است که یکی از آن‌ها در جهان ثبت شده و صادرات محصولات سلول‌درمانی در مقیاس صنعتی می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد‌.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.