طرح گذر شعر در نواحی 6گانه پهنه مرکزی پایتخت

سید مرتضی روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، جزئیات اجرای طرح زیباسازی "گذر شعر" در معابر منتخب نواحی 6گانه را تشریح کرد و گفت: در این طرح، در هر محله یا ناحیه، یک کوچه یا خیابان مشخص انتخاب می‌شود که گذر شعر با ویژگی‌ها و مختصات معین در آن ایجاد می‌گردد.

وی افزود: اجرای طرح گذر شعر شامل چندین مرحله است که به ترتیب شامل پاکسازی، زیرسازی و رنگ‌آمیزی، نقاشی دیواری و در نهایت خطاطی و خوشنویسی با محوریت اشعار شاعران بزرگ و کهن ایرانی، از جمله حافظ شیرازی، سعدی شیرازی، نظامی گنجوی و دیگران می‌شود.

روحانی تصریح کرد: در انتخاب شعر و نوع خطاطی برای این گذرها، به موضوعاتی که مرتبط با کوچه و خیابان باشد، توجه ویژه‌ای شده است. اولین گذر شعر در خیابان نظامی گنجوی در محدوده ناحیه 5 ایجاد شد. در این خیابان، هفت دیوار به بهانه هفت شعر یا هفت پیکر نظامی، پس از زیرسازی و رنگ‌آمیزی، خطاطی شده است؛ بدین ترتیب، بر روی هر یک از این دیوارها، چند بیت از اشعار نظامی گنجوی با قاب و خط خوش به رشته تحریر درآمده و در معرض دید عابران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دومین گذر شعر در محدوده ناحیه 3 شهرداری منطقه 6 تهران و در خیابان زبرجد اجرایی شد و تلاش ما بر این است که در هر ناحیه این اتفاق بیفتد تا مردم با عبور از آن‌ها، اشعار را بخوانند. در واقع، اجرای گذر شعر علاوه بر زیباسازی سیما و منظر شهری، یک اقدام ارزشمند، ماندگار و تأثیرگذار در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به شمار می‌رود.

روحانی همچنین به ماجرای انتخاب شعر برای خیابان زبرجد اشاره کرد و گفت: در این انتخاب، از اشعار شاعران بزرگ ایرانی استفاده شد. به عنوان مثال، یکی از اشعار حافظ که می‌گوید: «از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر، یادگاری که در این گنبد دوار بماند»، در این پروژه به کار گرفته شده است. در همین مدت، بازخورد خوبی از مردم دریافت کرده‌ایم، چه از عابران و چه از کارکنان و پرسنل دفاتر و شرکت‌هایی که در این محدوده فعالیت دارند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.