برگزاری نشست بررسی تجربه دانشگاه امام صادق (ع) در تولید علوم

به گزارش گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی، به‌مناسبت دهمین سالگرد رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی (ره) استاد بزرگ اخلاق و یار صادق و دیرین امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، دفتر مطالعات و تحقیقات علمی اقدام به برگزاری هم‌اندیشی بررسی تجربه دانشگاه امام صادق (ع) در تولید علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی در روز دوشنبه 30 مهر در دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران کرد.

حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌کنی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و فرزند آن مرحوم، عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه و سید محمدتقی موحد ابطحی عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانان ویژه این نشست علمی بودند.

حجت‌الاسلام مهدوی‌کنی در ابتدای برنامه به فعالیت‌های پردیس خواهران این دانشگاه در راستای تبیین و تعمیق علوم انسانی و اسلامی اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه آثار علمی تولید شده در پردیس خواهران از نظر نظم و دقت و بُعد علمی، مأموریت ویژه دانشگاه امام صادق را به‌خوبی توسعه داده است که قابل  تقدیر و ستایش است.

وی در ادامه به تبیین سه رویکرد تاریخی، ساختاری و نظری مأموریت دانشگاه امام صادق پرداخت و خاطرنشان کرد: سیر تاریخی درواقع همان سیر تحولات ایده انسانی اسلامی در فضای دانشگاه است. در رویکرد ساختاری ایده مزبور تبدیل به یک نهاد شد که واقعاً دستاورد مهمی است. در رویکرد نظری هم تلفیق علم انسانی و اسلامی درواقع علومی است در مبادی دینی و مبتنی بر دین و نقطه اتکای حضرت استاد در این زمینه ورود حوزه فقه به حوزه علوم انسانی بود.

در ادامه عادل پیغامی راجع به دیدگاه‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی به‌عنوان یکی از افرادی که در سیستم عامل اندیشه‌ای تاریخ معاصر پرچم‌دار بودند، خاطرنشان کرد: نظام فکری همان سیستم عامل است و هنگامی می‌توانیم شبیه بزرگانی چون آیت الله مهدوی کنی شویم که همان اندیشه‌ها و به‌عبارتی همان سیستم عامل را داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن ابراز اینکه نوع ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به حوزه علوم انسانی واقع‌گرایانه بود تأکید کرد: ایشان به‌واقع پویایی علم را درک کرده بودند و معتقد بودند که "تولید علم پروژه نیست بلکه پروسه است."، در بعد تربیتی متکثر بودند، ایشان می‌خواستند متفاوت فکر کنیم و ایشان از هر نوع بحث علمی، گفت‌وگو و نقد استقبال می کردند چون همه اینها را مسبب پویایی علم می‌دانستند.

موحد ابطحی در ادامه ضمن مقایسه و تطبیق رویکردهای غربی در بحث تلفیق به‌ویژه تلفیق علوم انسانی با علوم طبیعی و شکست آن در مجامع بین‌المللی به جایگاه مهم رویکردهای اسلامی اشاره و به لزوم بهره‌مندی از چنین رویکردهایی در علوم انسانی تأکید کرد.

در پایان با حضور خانم مهدوی رئیس پردیس خواهران، سعید مهدوی‌کنی، عادل پیغامی و سید موحد ابطحی از کتاب با عنوان «از کیمیای مهر او» رونمایی شد و با تقدیم هدایایی از پیوند سفری، نویسنده کتاب و دیگر دست‌اندرکاران تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.