آمار زندانیان محبوس در استان تهران اعلام شد؛ 1245 نفر

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، ابوالفضل نیکوکار؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در نشست خبری روز چهارشنبه 2 آبان موضوع اتباع بیگانه در استان تهران را مورد اشاره قرار داد و در این باره اظهار کرد: اتباع بیگانه برای میزبان هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر مطابق اطلاعات و آمار اداره‌کل اتباع استانداری تهران، یک میلیون و 209 هزار و 9 تبعه مجاز و 303 هزار و 252 تبعه غیرمجاز در استان تهران ساکن هستند. از این تعداد 450 هزار و 262 تبعه مجاز و 112 هزار و 566 تبعه غیرمجاز در شهر تهران سکونت دارند.

نیکوکار سپس در پاسخ به خبرنگار خبرآنی مبنی بر نظر دادگستری کل استان تهران در خصوص اعلام بازرس کل استان تهران درباره ممنوعیت استفاده اتباع بیگانه در واحدهای تولید صنایع غذایی گفت: مطابق قانون کار، به‌کارگیری اتباع بیگانه چه مجاز و چه غیرمجاز در تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی جرم است مگر اتباعی که اداره‌ کار مجوز فعالیت آن‌ها را صادر کرده باشد. اکنون اداره اتباع خارجی و اداره کار در حال هماهنگی و بررسی هستند تا به اتباع بیگانه طبق شرایط مشخص مجوز فعالیت داده شود.

نیکوکار همچنین درباره برخی اتباع خارجی که به‌صورت قانونی و با ویزای گردشگری و گاهی ویزای آموزشی به ایران می‌آیند اما در مدت اقامت خود مشغول به کار می‌شوند، گفت: ‌هرچند حضور این افراد مجاز و قانونی تلقی می‌شود اما تبعه بیگانه بدون مجوز اداره کار نمی‌تواند در کشور شغل داشته باشد. اشتغال دانشجویان اتباع خارجی هم بدون مجوز، ممنوع است و قانون در این باره صراحت دارد.

پرتکرارترین جرایم استان تهران چیست؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران سپس درباره تفکیک‌بندی جرایم در استان تهران اظهار کرد: در خصوص جرایم پرتکرار در شهر تهران، بالاترین جرم واقع شده سرقت تعزیری است البته این جرم نسبت به سال گذشته 19 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی درباره جرایم پرتکرار در شهر تهران گفت: کلاهبرداری و توهین به اشخاص، تحصیل مال نامشروع، ضرب و جرح، خیانت در امانت و تهدید و افترا، بیشترین و پرتکرارترین جرایم در شهر تهران و در شهرستان‌های استان تهران هستند. سرقت مستوجب تعزیر، توهین، ضرب و جرح عمدی، کلاهبرداری، تهدید تحصیل مال از طریق نامشروع جز جرایم پرتکرار است.

پابند الکترونیک به سارقان نمی‌رسد

نیکوکار تصریح کرد: دادگستری استان تهران با بهره‌مندی محکومان جرم سرقت از نهادها و تأسیسات ارفاقی مخالفت می‌کند و موافق ارفاق به این گروه از محکومین و مجرمین نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در ادامه درباره استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان گفت: با پابند الکترونیک برای محکومان جرم سرقت نیز موافقت نمی‌کنیم؛ دستورالعمل دادستان کل کشور با قانون مجازات اسلامی متفاوت است. بر اساس دستور دادستانی به مجرمانی که سابقه تکرار جرم داشته باشند و محکومیت آنها به پایان رسیده، برای کنترل آنها پابند الکترونیکی استفاده می‌شود.

وزارت بهداشت درباره آموزش‌های ازدواج موفق نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث طلاق، راه‌اندازی مراکز مشاوره خانواده را مورد اشاره قرار داد و گفت: درباره طلاق توافقی، دادگستری موظف‌ شده است تا مراکز مشاوره راه‌اندازی کند تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود که در این راستا اکنون 33 مرکز با  فعالیت 165 مشاور در شهر تهران و 16 مرکز با 80 مشاور در شهرستان‌های استان تهران فعالیت دارند.

نیکوکار تصریح کرد: کامل نبودن آموزش‌های پیش از ازدواج و کسب نکردن مهارت‌های ارتباطی در خانواده از موضوعات اصلی است که باعث بروز مشکلاتی در بعد از ازدواج می شود و در این زمینه وظیفه آموزش به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده است که کامل انجام نمی‌شود.

توضیحاتی درباره بیمه طلاق

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران درباره بیمه طلاق گفت: این طرح توسط سازمان بهزیستی مطرح شده بود که البته به طور کامل کارشناسی نشده و به تازگی در اختیار معاونت حقوقی قوه قضاییه گذاشته شده است و بناست کارهای کارشناسی در خصوص این طرح انجام شود و اکنون جلسات کارشناسی برای این موضوع در حال برگزاری است.

ارسال 250 میلیون پیامک هشداری در استان تهران

وی با اشاره به ارسال بیش از 250 میلیون پیامک هشداری در 21 عنوان از سوی دادگستری کل استان تهران گفت: اطلاعاتی درباره رمزارزها، قانون پیش‌فروش ساختمان، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، بازی همستر کامبت و جرایم انتخابات، از جمله موضوعات پیامک‌های هشداری است که به شهروندان استان تهران ارسال شده‌اند.

ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در تهران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره ساماندهی ترنس‌ها یا افراد تراجنسیتی گفت: باید بپذیریم این افراد هر چند قلیل اما از عضوی از جامعه هستند که اختلال هویت جنسیتی دارند، از این رو جلسات آموزشی برای این افراد و دستگاه‌های متولی مثل علوم پزشکی و به طور خاص برای قضات، برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در مرکز رصد آسیب‌های شهر تهران این موضوع مطرح و مقرر شده است ساماندهی در این خصوص صورت بگیرد، گفت: مرکز رصد آسیب‌های شهر تهران در شهرداری تهران تشکیل می‌شود. رئیس جمهور فقید آیت‌الله رئیسی با توجه به اختیاراتی که مطابق اصل 127 قانون اساسی داشت، این مسئولیت را به شهرداری تهران تنفیذ کرد و مسئولیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران به شهرداری تهران سپرده شد و جلساتی در زمینه ترنس‌ها برگزار شده که در این جلسات، نماینده قوه قضاییه نیز حضور دارد. همچنین موضوعاتی از قبیل ساماندهی کودکان کار و خیابان، زباله‌گردها و معتادان متجاهر در این مرکز مطرح شده‌اند.

آموزش 4300 مشاور املاک برای اجرای قانون الزام

نیکوکار همچنین درباره قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: این قانون بعد از تلاطم بسیار توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد که در حوزه اموال غیرمنقول یک نظام جامع حقوقی را به همراه خواهد داشت که 6 آیین‌نامه آن توسط قوه قضاییه و 8 آیین‌نامه هم توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: ساماندهی اسناد غیررسمی از موارد مهم در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است و این قانون از دوم تیرماه 1403 اجرایی شد و یکی از تبصره‌های آن در مورد اسناد حدنگاری شده است؛ از این رو از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون اسناد حدنگاری شده قابلیت معامله با اسناد غیررسمی را ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: سازمان ثبت اسناد تلاش می‌کند که از این تاریخ افراد و مشاوران املاک را برای استفاده از سامانه‌ها ملزم کند تا از نوشتن اسناد غیر رسمی جلوگیری شود.

نیکوکار اضافه کرد: تاکنون به هزار و 705 مشاور املاک در شهر تهران و 2 هزار و 620 نفر در شهرستان‌های استان تهران و در مجموع بیش از 4 هزار و 300 نفر، نحوه استفاده از سامانه آموزش داده شده است.

کاهش 9 درصدی آمار فوتی‌های استان تهران در تصادفات

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در استان تهران گفت: با توجه به آمار دریافت شده از میزان تصادفات در نیمه نخست امسال، 9.3 درصد کاهش فوتی در تصادفات در استان تهران را داشته‌ایم. اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته تا این آمار فوتی کاهش پیدا کند البته آمار مجروحان و مصدومان 10 درصد افزایش یافته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران درباره بلندمرتبه‌سازی در حریم فرودگاه تهران گفت: جلسه‌ای در سال گذشته با شهرداران مناطق 9، 10 و 21 و معاونان دادستان و سرپرستان دادسراهای عمومی و انقلاب نواحی 30 و 37 تهران برگزار شد و با  توجه به لزوم رعایت ضمایم 19 گانه کنوانسیون شیکاگو که به‌صورت بین‌المللی مورد توافق قرار گرفته است، در آن حیطه بلندمرتبه‌سازی با تعریف کارشناسی سازمان فرودگاه‌ها و ناوبری باید انجام شود و از آن زمان تاکنون تغییری صورت نگرفته و مجوز جدید صادر نشده است و  اگر مدارکی دال بر اقدام شهرداری فرودگاه و سازمان ناوبری کشور باشد، بررسی می‌شود.

بانک مرکزی درباره سیاستگذاری رمزارزها اقدمام کند

نیکوکار همچنین موضوع رمزارزها را خاطرنشان ساخت و در این باره با اشاره به وجود 22 رمز ارز معروف و مورد معامله، از ارسال پیامک‌های هشداری به شهروندان برای بیان سیاستگذاری در حوزه رمزارزها خبر داد و افزود: در این زمینه وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین بانک مرکزی باید ورود جدی‌تری داشته باشند. در این زمینه پیش‌نویس لایحه‌ای از قبل انجام شده بود اما مدت زیادی است که مسکوت مانده و انتظار می‌رود بانک مرکزی در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.