فعالیت ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرآنی، ارژنگ جوادی صبح چهارشنبه در رویداد تبادل فناوری با محوریت چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی که در سالن همایش‌های شهدای پردیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی (GDP) در ایران حدود ۷ درصد و سهم صنایع ۳.۷ درصد است.

وی با بیان اینکه این در حالی است که بخش کشاورزی در برزیل ۵.۵ درصد و صنایع وابسته حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند، مطرح کرد: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سه نوع شرکت دانش بنیان شامل شرکت‌های نوپا، نوآور و فناور داریم که قرارگیری در هر یک از این دسته‌ها شاخص‌های خاصی دارد.

قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که بخش عمده آنها شرکت‌های نوپا هستند و سهم شرکت‌هایی که به سمت فناور شدن می‌روند جزئی است.

جوادی با اشاره به تلاش برای اشراف بر زیست بوم کشاورزی و غذا عنوان کرد: هیچ ستادی در معاونت اقدام به انجام یک کار تحقیقی دقیق برای یافتن چالش‌ها و خلاءهای موجود در زنجیره شرکت‌های دانش بنیان نکرده بود که ما آن را انجام دادیم. حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی فعال هستند که تقریباً پنج درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش این سهم بیان کرد: در صنایع غذایی عمده شرکت‌ها نوپا هستند و شامل ۱۱۸ شرکت می‌شوند، همچنین ۵۹ شرکت نوآور و ۱۱ شرکت نیز فناور هستند و ۲۷۴ محصول توسط ۱۸۸ شرکت مذکور تولید می‌شود. با توجه به اینکه این صنعت ارزآور و صادراتی است شرکت‌های مربوطه به شرط تولید محصول استراتژیک و مفید برای کشور حمایت می‌شوند.

قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از جمله چالش‌ها و نیازهای فناورانه شرکت‌های دانش بنیان را در زمینه‌های مواد اولیه و فرمولاسیون محصولات غذایی، فناوری‌های نانو، هوشمندسازی و تجهیزات کشاورزی دانست و بر ضرورت تلاش برای پر کردن خلاءهای فناوری تاکید کرد.

جوادی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از حمایت‌های بلاعوض و تسهیلات مالی، معافیت فروش محصولات دانش بنیان از مالیات، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری بهره مند شوند. در سال گذشته ۱۶ درصد حمایت‌های ما در زمینه تسهیلات، ۲۶ درصد در مورد تبصره ۱۸، ۲۵ درصد مربوط به اعتبار مالیاتی و ۲۳ درصد مربوط به پروژه‌های بزرگ بود.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.