آقای همتی، انتشار 700همت اوراق اجازه کاهش نرخ سود را می دهد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، روز گذشته لایحه بودجه 1404 توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. یکی از نقاط بحث برانگیز بودجه 1404، رشد قابل توجه قسمت واگذاری دارایی های مالی بود.

همانطور که در جدول زیر مشخص است، فروش، تحویل و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی از 255 هزار میلیارد تومان در سال 1403 به 700 هزار میلیارد تومان در سال 1404 افزایش یافته است. بدین ترتیب فروش اوراق در سال آتی نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان ( 175 درصد رشد) داشته است.

عبدالناصر همتی | همتی , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ,

همتی: به دنبال کاهش نرخ بهره هستیم

تیم اقتصادی دولت چهاردهم اعلام کرده کاهش نرخ سود بانکی را در برنامه دارد اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. وزیر اقتصاد دست کم دو بار تا کنون نسبت به بالا بودن سود بانکی انتقاد داشته است.

عبدالناصر همتی اواخر شهریورماه در مراسم معارفه رییس جدید سازمان بورس گفت: وقتی نرخ سود را بالا ببرید، فقط منجر به ناترازی بیشتر و نقدینگی و تورم  بیشتر خواهد شد و البته بازار سرمایه را هم نابود می کند.

او همچنین به تازگی در حاشیه جلسه هیات دولت بیان کرد: سود بانکی باید کاهش پیدا کند و نگاه فعلی قابل تحمل نیست. اگر در بلند مدت سود بانکی بالا باشد، به‌طور قطع در تورم تاثیر خواهد گذاشت و تلاش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پایین آوردن نرخ سود بانکی است.

فروش این حجم از اوراق اجازه کاهش نرخ بهره را می دهد؟

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که برخلاف گفته های وزیر اقتصاد و اصرار وی بر کاهش نرخ بهره، به نظر می رسد تدوین بودجه و میزان اوراقی که قرار است در سال آتی عرضه شود، چندان نوید کاهش نرخ بهره را نمی دهد.

عرضه 700 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بدهی آن با عمق فعلی، طبیعتا منجر به کاهش قیمت اوراق و افزایش بازدهی آن ها خواهد شد، که این امر مشخصا تبعات منفی بر بازار سهام خواهد داشت و از طرفی اجازه کاهش نرخ بهره را نمی دهد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.