گزارش|مروری بر روند بررسی لایحه بودجه در مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، صبح امروز (سه‌شنبه اول آبان) به منظور تقدیم لایحه بودجه 1404 کل کشور در جلسه علنی مجلس حاضر شد.

وی پیش از تقدیم لایحه بودجه به رئیس مجلس طی سخنانی با دفاع از اولین بودجه دولت چهاردهم اظهار داشت: بودجه‌ی امسال با اطلاع از دغدغه‌ی مجلس و به پشتوانه تجربه طولانی حضور در مجلس و بر اساس تعهدات با مردم در دوران انتخابات تدوین شده است. متعهدم که در مسیر وفاق حرکت کنم؛ هرگونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق محقق می‌شود و در بودجه نیز تلاش کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را ببینیم.

پزشکیان با بیان اینکه سعی کردیم اعداد را واقعی بنویسیم و موارد در توان اجرا را تعهد کنیم، عنوان کرد: این بودجه نتیجه‌ی جلسات متعدد با اساتید دانشگاه‌، روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کارشناسان دولت بوده است.

پس از اینکه در اقدامی نمادین لایحه بودجه از سوی پزشکیان تقدیم قالیباف شد، روند بررسی این لایحه به طور رسمی در مجلس کلید خورد. بر همین اساس و به گفته قالیباف، کلیات لایحه بودجه سال 1404، قرار است سه‌شنبه 8 آبان در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرآنی، از سال گذشته با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه بودجه در دو بخش ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آنها و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم می‌شود.بر همین مبنا آنچه که امروز از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد، بخش اول لایحه بودجه کل کشور بود.

روند بررسی لایحه بودجه در مجلس بدین صورت است که ابتدا کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با عضویت 45 نماینده تشکیل می‌شود. طبق ماده 41 آیین‌نامه داخلی، ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه شامل 9 نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و 3 نفر از هر کمیسیون تخصصی است. به همین منظور یکی از دستور کارهای امروز جلسات کمیسیون‌های تخصصی تعیین اعضای این کمیسیون‌ها برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه است تا بلافاصله پس از مشخص شدن اعضای 45 نفره این کمیسیون،  عصر امروز اولین جلسه برای تعیین اعضای هیئت رئیسه تشکیل شود.

کمیسیون تلفیق موظف است ظرف 5 روز گزارش خود را درباره رد یا تایید کلیات به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال کند. پس از آن، گزارش نهایی در صحن مجلس بررسی می‌شود و در صورتی که مجلس کلیات لایحه بودجه را تصویب نکند لایحه به دولت ارجاع می‌شود و دولت باید ظرف 7 روز لایحه را با اصلاحات به مجلس تقدیم کند. اما اگر مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه را به تصویب برساند، لایحه به کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات بخش اول ارجاع خواهد کرد.

بر اساس قانون، مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش اول لایحه بودجه از زمان وصول حداکثر دو ماه است. بعد از اتمام رسیدگی به بخش اول لایحه بودجه، مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال می‌شود و پس از اینکه شورا آن را به تایید رساند، بخش اول قانون بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد.

پس از آن نیز دولت موظف است حداکثر 10 روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، جداول تفصیلی بودجه(بخش دوم) را به مجلس برای بررسی و تصویب تقدیم کند. 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه بودجه 1404 توسط رئیس جمهور طی سخنانی کوتاه گفت: از رییس جمهور تشکر می‌کنم که لایحه بودجه 1404 را در موعد مقرر تقدیم مجلس کرد. این بودجه مقارن با سال دوم برنامه هفتم است که ان‌شاءالله بتوان رویکردهای برنامه را در بودجه 1404 محقق و اجرایی کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.